Sygn. akt VI ACa 1051/12

WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 30 stycznia 2013 r.

Sad Apelacyjny w Warszawie VI Wydzial Cywilny w skladzie:
Przewodniczqcy - Sedzia SA — Krzysztof Tucharz (spr.)
Sedzia SA — Anna Orlowska

Sedzia SA — Ewa Sniegocka

Protokolant: — sekr. sqdowy Katarzyna Kedzierska

po rozpoznaniu w dniu 23 stycznia 2013 r. w Warszawie

na rozprawie sprawy z powédztwa (...) S.A. w T.

przeciwko Redaktorowi Naczelnemu (...) - J. S. (1)

o zobowiqgzanie do opublikowania sprostowania i odpowiedzi
na skutek apelacji powoda

od wyroku Sqdu Okregowego w Warszawie

z dnia 21 maja 2012 r., sygn. akt XXV C 835/10

I. zmienia czesciowo zaskarzony wyrok w ten sposoéb, ze:

a) w punkcie 3: zobowiqzuje Redaktora Naczelnego (...) J. S. (1) do opublikowania w
terminie 5 dni od daty uprawomocnienia si¢ wyroku, réownorzedng czcionkq (wielkos$é czcionki
odpowiadajacej czcionce Artykulu) oraz pod widocznym tytulem (czcionkq pogrubiong) na stronie
internetowej portalu (...) sprostowania nieprawdziwych informacji, ktore zostaly zawarte na
stronie internetowej portalu (...) w artykule z dnia 12 pazdziernika 2009 r., zatytulowanym (...),
o nastepujqcej tresci:

sSprostowanie”
1) Nieprawdziwe jest stwierdzenie, ze:

,» Spotka (...) (...) ma milionowe kontrakty na wykonywanie map lotniczych. Z powodu
nieprawidlowosci przy wykorzystaniu tych map do rozdzielania unijnych doplat, Unia natozyla
na Polske 400 milionéw zlotych kary (...)”

- O powodach nalozenia przez UE kary, (...) wyjasnia na stronie internetowej
(...) , nie jest to wynik nieprawidlowosci ze strony (...), co pisemnie potwierdzila (...).

2) Nieprawdziwe jest stwierdzenie, ze:



»Okazuje sie, ze nagjwiecej nieprawidlowosci bylo tam, gdzie zdjecia wykonywala Spétka (...).
Spolka zarobila 11 milionéw zlotych na wykonaniu map lotniczych. Okazalo sie jednak, ze sq one
nieprawidlowe, dlatego Unia ukarala Polske”.

- Zgodnie z pismem (...) zdnia 23.10.2009r. ... ,Realizowane przez firme ( (...) dopisek wlasny) prace
(samodzielnie lub w ramach konsorcjum) zostaly wykonane z nalezytq starannosciq, zgodnie z
obowiqzujgcymi przepisami i instrukcjami technicznymi oraz warunkami technicznymi realizacji
zamoéwienia.”

3) Nieprawdziwe jest stwierdzenie, ze:

(...) dziwnym trafem kontrakty na dostawe sprzetu do Agencji (...) wygrywala (...)...”
- (...) S.A. nie jest dostawcq sprzetu a swiadczy ustugi z zakresu geodezji i kartografii.”;
zas w pozostalej czesci oddala powodztwo;

b) w punkcie 4: znosi wzajemnie miedzy stronami koszty postepowania;

II1. oddala apelacje w pozostalym zakresie;

III. znosi wzajemnie miedzy stronami koszty postepowania.

UZASADNIENIE

Wyrokiem z dnia 21 maja 2012 r. Sad Okregowy w Warszawie uchylil sw6j wyrok zaoczny z dnia 13 stocznia 2011 1.
i umorzyl postepowanie w stosunku do pozwanego T. W., oddalil powodztwo (...) S.A. w T. skierowane przeciwko
Redaktorowi Naczelnemu (...) — J. S. (1) o nakazanie opublikowania sprostowania i odpowiedzi.

Stosownie do wyniku sprawy zasadzit od powodowej spotki na rzecz pozwanej J. S. (1) koszty zastepstwa procesowego.
Powyzsze rozstrzygniecie zapadlo w oparciu o nastepujace ustalenia faktyczne i rozwazania prawne.
W dniu 12 paZdziernika 2009 r. ukazal sie na stronie internetowej (...) tekst pod tytutem (...).

W powyzszej publikacji zamieszczono m.in. informacje o tym, ze powodowa spodtka, ktorej udzialowcem byt A. G.
a obecnie jego zona uzyskala milionowe kontrakty od panstwa na wykonanie, miedzy innymi, map lotniczych a w
zwigzku z nieprawidlowo$ciami, przy wykorzystywaniu tych map w trakcie rozdzielania (dla rolnikéw) unijnych doptat
Unia Europejska nalozyla na Polske 400 milionéw zlotych kary.

W przedmiotowymi artykule, dotyczacym powodowej spotki wskazano, ze najwiecej nieprawidlowosci zwiazanych ze
sporzadzeniem map bylo tam gdzie zdjecia wykonywala powodowa spolka, ktora zarobila na tym przedsiewzieciu 11
milionéw zlotych.

Ponadto podano, ze spdlka ta ,zyje” z zamodwien publicznych, a jej przychody rosna w niebywalym tempie. Gdy A.
G. zostal poslem i zaczat dziala¢ w Komisji (...) dziwnym trafem powodowa spoétka podpisala kontrakt na wykonanie
map lotniczych, kiedy za$ powolano go na Ministra (...) spotka miala zdazy¢ podpisaé z (...) kontrakt o lgcznej wartosci
60 milion6éw zlotych. Dzialalnoécia spolki (...) zainteresowala sie w 2007 r. prokuratura, jednak §ledztwo zostalo
umorzone gdy w 2008 r. A. G. zostal ministrem.

W tresci artykulu odwotano sie wprost do wiadomosci, jakie na powyzszy temat zamiescil w dniu 10 pazdziernika
2009 r. tygodnik (...) w publikacji pt. (...).



Wedlug przytoczonych tam informacji — Polska musi zaplaci¢ Unii Europejskiej 400 milionéw zlotych kary za
niedopatrzenia przy sporzadzaniu map lotniczych a najwiecej nieprawidlowosci wystapilo w tych okoliczno$ciach
gdzie kontrakt realizowala (...) Grupa (...). Spolke ta zalozyl na poczatku lat dziewiecdziesigtych A. G. wraz z
dwoma innymi kolegami. Uzyskuje ona dochody gléwnie z zamo6wien publicznych, w tym m.in. z podpisanych z (...)
kontraktéw o lacznej wartoéci okolo 60 miliondw zlotych.

Zanim jeszcze ukazal sie sporny artykul Agencja (...) opublikowala na ogdlnodostepnej stronie internetowej
komunikat, z ktérego wynikalo ze przyczyna nalozenia przez Unie Europejska na Polske kary pienieznej byla
niezgodno$¢ systemu ewidencji gruntéw i budynkow ze stanem rzeczywistym.

W dniu 9 listopada 209 r. Redaktor Naczelny (...) odmdwil powodowej spolce opublikowania sprostowania w zwiazku
z zamieszczeniem w cytowanym weze$niej artykule informacji nieprawdziwych, niescistych i wprowadzajacych w btad.

(...) jest wlasnoécia spoiki (...) i jako tytul prasowy ma tez wlasna strone internetowa — (...).

Z kolei portal internetowy ,,(...)" Spolki (...) zakupila od spéiki (...) i nigdy nie zostatl on zarejestrowany w rejestrze
Prasowym i wlaczony w strukture (...).

W pozwie z dnia 7 czerwca 2010 r. skierowanym przeciwko Redaktorowi Naczelnemu (...) - T. W. strona powodowa
— (...) S.A. w T. wnosila o zobowiazanie pozwanego do opublikowania w terminie 5 dni, na stronie internetowej
portalu (...) oraz w wersji papierowej (...) sprostowania nieprawdziwych i niecislych informacji oraz odpowiedzi na
zagrazajace dobrom osobistym powddki stwierdzenia zawarte w artykule z dnia 12 pazdziernika 2009 r. pt. (...)

Na skutek sprzeciwu wniesionego przez pozwanego od wyroku zaocznego z dnia 13 stycznia 2011 r., uwzgledniajacego
powodztwo strona powodowa cofnela pozew w stosunku do T. W. z uwagi na fakt, ze przestat on by¢ Redaktorem
Naczelnym (...) i na jej wniosek Sad wezwal do udzialu w sprawie aktualnego Redaktora Naczelnego tego (...) — J. S.
(1), ktéra rowniez wniosla o oddalenie powodztwa w catoSci.

W ocenie Sadu Okregowego dochodzone pozwem zadanie nie zastugiwalo na uwzglednienie w jakiejkolwiek czesci.
Za takim stanowiskiem przemawiajg nastepujace wzgledy.

Po pierwsze — zarowno T. W. jak i J. S. (1) nie pehili nigdy funkcji Redaktora Naczelnego portalu ,,(...). I dlatego tez
zadna z tych os6b nie moze odpowiadaé z tytulu roszczenia dochodzonego w trybie art. 31 Prawa prasowego.

Papierowe wydanie (...) ma swdj wlasny portal, pod nazwa ,,(...)".
Po drugie: nie cale zadane sprostowanie spelnia wymog rzeczowosci.

Nawigzujac do zawartego w spornym artykule stwierdzenia, ze — ,,dziwnym trafem kontrakty na dostawe sprzetu
do Agencji (...) wygrala (...) powdd domagal sie opublikowania nie tylko oSwiadczenia, ze (...) nigdy nie byt
dostawcy sprzetu, a $wiadczy ustugi z zakresu geodezji i kartografii, ale tez ponadto, wyjasnienia, iz ,przetargi
publiczne sg sformalizowane, charakteryzuja sie transparentno$cia oraz obiektywnymi kryteriami wyboru oferentow
i wieloetapowa procedura odwolawczy”.

W opinii Sadu, nie wiadomo — z jakich przyczyn opublikowane sprostowanie mialoby sie odnosi¢ do sposobu
organizowania przetargow.

Wymogu rzeczowosci nie spehnia tez fragment, ktory mialby prostowa¢ nastepujace stwierdzenie: ,gdy konkurencji
probowali odwola¢ sie do wynikow przetargéw na wykonanie prac, to zawsze przegrywali”.



Powodowa spotka zadala w odniesieniu do powyzszej informacji opublikowania o$wiadczenia o tresci (...) S.A.
uczestniczyta w 2008 r. w 23 przetargach organizowanych przez (...), z ktorych (...) S.A. wygrala jedynie 3 przetargi.
Nie jest prawda, ze (...) orzekala zawsze na korzysé (...) S.A.”

W tym przypadku Sad podkreslil, ze zakwestionowane zdanie, z przedmiotowego artykutu, w ogoéle nie odnosi sie do
iloéci przetargdw, w ktorych uczestniczyl powdd.

Zdaniem Sadu, powodowa spotka dokonuje nadinterpretacji tekstu artykulu, przypisujac mu stwierdzenia, ktérych w
rzeczywisto$ci tam nie wystepuja.

Sad zwrocil tez uwage na fakt, ze w pierwotnym brzmieniu tres¢ odpowiedzi zawierala wiele stwierdzen pozostajacych
bez zwiazku z opisywanym problemem tj. nieprawidlowym wykonaniem map.

Sad Okregowy stanal tez na stanowisku, Ze nie moze ingerowac w tre$¢ przedstawionego sprostowania lub odpowiedzi
i nie moze wybiera¢ sobie ewentualnej tre$ci do publikacji lub zastepowaé autora w komponowania brzmienia
odpowiedzi.

Po trzecie: strona powodowa dokonala w toku procesu (tj. w pi$émie procesowym z dnia 14 stycznia 2012 r.) istotnych
zmian w tresci zagdanego sprostowania i odpowiedzi, co skutkuje oddaleniem powddztwa, na podstawie art. 33 ust.
1 pkt. 4 Prawa prasowego.

Powyzszy zabieg skutkowal bowiem wyga$nieciem (zmienionego) roszczenia wobec uplywu roku od daty
opublikowania materialu prasowego (art. 39 Prawa prasowego).

Jednocze$nie Sad nie podzielit argumentacji pozwanej J. S. (1), Zze nie moze ona odpowiadac za tre$¢ artykulu w trybie
art. 31 Prawa prasowego gdyz nie pelnila funkcji Redaktora Naczelnego w momencie gdy ukazala sie sporna publikacja.

Sad wskazal, ze zgodnie z ustalonym orzecznictwem — instytucja sprostowania i odpowiedzi, w przeciwienstwie
do odpowiedzialno$ci cywilnej za naruszenie dobr osobistych tre§cia materialu prasowego powinna by¢ zawsze
kierowana przeciwko aktualnemu redaktorowi naczelnemu gdyz w przeciwnym razie takie roszczenie nigdy nie
mogliby zosta¢ zrealizowane.

Stosownie do wyniku sprawy Sad obciazyl powodowa spolke obowigzkiem zwrotu pozwanej J. S. (1) kosztow
zastepstwa procesowego a wobec skutecznego cofniecia pozwu wobec pozwanego T. W. uchylil wyrok zaoczny i
umorzyl w stosunku do niego postepowanie.

Od powyzszego wyroku apelacje wniosla strona powodowa zarzucajac:
a) naruszenie prawa materialnego tj.:

- art. 31 Prawa prasowego przez jego bledna wykladnie i przyjecie, Ze zadane sprostowanie i odpowiedZ nie
odpowiadatly prawu,

- art. 32 ust. 7 Prawa prasowego przez jego bledne zastosowaniem i przyjecie, ze sprostowanie i odpowiedz powodowe;j
spolki nie spelniaja ustawowych wymogow formalnych i z tej przyczyny nie zastugiwaly na publikacje,

- art. 33 ust. 2 pkt 5 i ust. 3 Prawa prasowego poprzez ich bledna wykladnie i niewlaSciwe zastosowanie a w
konsekwencji wadliwe przyjecie, ze w sprawie wystapily podstawy do odmowy opublikowania sprostowania,

- art. 379 § 2 k.c. w zw. z art. 32 ust. 6 Prawa prasowego przez uznanie, ze zasada nieingerencji w tres¢ sprostowania
lub odpowiedzi na publikacje wyklucza mozliwo$¢ czeSciowego uwzglednienia powodztwa,

b) naruszenie przepiséw postepowania, ktére moglo mie¢ wplyw na wynik sprawy, a w szczego6lno$ci:



- art. 168 § 1 k.p.c. przez bledne jego zastosowanie i przywrocenie stronie pozwanej terminu do wniesienia sprzeciwu
od wyroku zaocznego,

- at. 321 § 1 k.p.c. poprzez jego bledne zastosowanie,

- art. 233 § 1 k.p.c. wskutek dokonania oceny i analizy materialu dowodowego w sposdb wybiodrczy i nasuwajacy
zastrzezenia z punktu widzenia zasad logicznego rozumowania,

- naruszenie zasady roéwnoSci stron poprzez przypisanie oS§wiadczeniom strony pozwanej waloru dowodowego i
oparcie na nich rozstrzygniecia sprawy,

- art. 321 k.p.c. poprzez jego nienalezyte zastosowanie.

Wskazujac na powyzsze zarzuty strona powodowa wnosila o uchylenie zaskarzonego wyroku w calo$ci i przekazanie
sprawy Sadowi I instancji do ponownego rozpoznania i rozstrzygniecia o kosztach postepowania a jako ewentualny
zglosila wniosek o zmiane zaskarzonego wyroku poprzez utrzymanie w mocy wyroku zaocznego z dnia 13 stycznia
2011 1. i zasadzenie od strony pozwanej, na rzecz powodki kosztéw postepowania za I i II instancje.

Na rozprawie apelacyjnej pelnomocnik powo6dki ograniczyl zakres zaskarzenia do rozstrzygniecia oddalajacego
powddztwo w stosunku do pozwanej J. S. (1) i orzeczenia o kosztach postepowania i dokonal modyfikacji wniosku
apelacji w ten sposob, iz domagat sie zmiany zaskarzonego wyroku poprzez uwzglednienie powddztwa wobec J. S. (2)
i zasadzenie od pozwanej kosztow postepowania.

Pelnomocnik pozwanej J. S. (1) wnosil o oddalenie apelacji i zasadzenie na rzecz swojej mocodawczyni kosztow
zastepstwa procesowego za II instancje.

Sad Apelacyjny zwazyl, co nastepuje;
Apelacja powodowej spolki zastuguje na czesciowe uwzglednienie.

Zuwagi na ostatecznie sprecyzowany zakres zaskarzenia wyroku poza zainteresowaniem Sadu Apelacyjnego pozostaja
zarzuty zwiazane z przywroceniem pozwanemu T. W. terminu do wniesienia sprzeciwu od wyroku zaocznego.

Jezeli natomiast chodzi o zarzuty skierowane przeciwko merytorycznemu rozstrzygnieciu Sadu Okregowego to
niektore z nich nie sa pozbawione racji.

Odnoszac sie w pierwszej kolejnoéci do zagadnienia — czy Redaktor Naczelny ,,(...)”" jest odpowiedzialny za tre$c
materialow prasowych publikowanych na portalu ,,(...)".

Nalezy zauwazy¢, ze w czasie gdy strona powodowa skierowala zadanie zamieszczenia sprostowania i odpowiedzi, w
zwigzku z ukazaniem sie tam artykuhu pt. (...), 6wczesny redaktor Naczelny (...) (M. K. (1)) nie kwestionowal swojego
uprawnienia do dokonania zgdanych czynnosci, lecz dzialajac poprzez ustanowionego pelnomocnika odmowil
zado$éuczynienia roszczeniu powodowej spotki (dot. sprostowania), z powolaniem sie na brak spelnienia przez
wnioskodawca wymogow przewidzianych w art. 31 ust. 1 Prawa prasowego (k. 43-44 a.s.).

Co wiecej, pelnomocnik M. K. (2) przedstawial wowczas swojego mocodawce zaré6wno jako redaktora naczelnego (...)
jak i serwisu (...).

Wprawdzie kolejny redaktor naczelny (...) — pozwany T. W. zakwestionowal swoja legitymacje procesowa bierna,
podnoszac w sprzeciwie od wyroku zaocznego zarzut, ze nie ma on zadnego zwiazku z redagowaniem i wydawaniem
portalu (...) (k. 107 a.s.), jednakze powyzsze twierdzenia pozostawaly w oczywistej sprzecznos$ci z zeznaniami tej osoby,
zlozonymi na rozprawie w dniu 10 pazdziernika



2011 r., gdzie pozwany jednoznacznie o$wiadczyl (cytat) ,Przez caly czas, jako redaktor naczelny odpowiadalem
réwniez za inne treSci zamieszczone w (...), rowniez (za) treSci ukazujace sie na stronie internetowej portalu (...)(k.
260 a.s.).

W tych okoliczno$ciach zeznania $§wiadka A. W. (k. 346-347) ktora to osoba utrzymywatla, ze portal internetowy
(...) jest calkowicie odrebny od tytulu prasowego — ,(...)” oraz, ze redaktor naczelny ,(...) nie odpowiada formalnie i
organizacyjnie za portal (...) nie brzmia przekonujaco.

Sam fakt niezarejestrowania portalu internetowego (...) W Rejestrze Prasowym moze $wiadczy¢ o tym, ze znajduje on
sie w ramach struktury organizacyjnej (...) i jak wynikalo to z wypowiedzi poprzedniego redaktora naczelnego tego
tytulu, osoba pelniaca taka funkcje ponosi odpowiedzialnosé za tresé publikowanych na rzeczonym portalu informacji.

Pozwana J. S. (1) nie wykazala, ze powyzszy stan rzeczy ulegl zmianie od kiedy powotano ja na stanowisko redaktora
naczelnego (...).

Z przytoczonych wyzej wzgledow, Sad Apelacyjny nie podziela pogladu Sadu Okregowego o istnieniu formalnej
przeszkody, w uwzglednieniu powddztwa, w postaci niepelnienia przez pozwang funkcji redaktora naczelnego portalu

(o).

Kolejnym argumentem, ktory przytoczyt Sad I instancji, na uzasadnienie swojego rozstrzygniecia jest rzekomy brak
rzeczowo$ci sformulowanych przez powoda sprostowan, przy czym uwaga ta odnosila sie do niektorych pozycji.

Mozna zgodzié¢ sie z opinig Sadu, ze nie spelnialo wymogow rzeczowosci zadanie opublikowania sprostowania
do stwierdzenia: ,gdy konkurenci préobowali odwolaé sie od wynikow przetargu na wykonanie prac, to zawsze

przegrywali...”.

Slusznie wskazal Sad Okregowy, Ze istota zagadnienia nie sprowadzala sie tu do zbadania iloéci przetargow
(organizowanych przez (...)) w ktérych startowala powodowa spoétka (nota bene — powod podat tego rodzaju
informacje odnoszace sie jedynie do 2008 1.).

W przedmiotowym artykule (k. 54) pojawila sie teza, ze w zadnym przypadku gdy przetarg wygrala spoétka (...),
odwolania jej konkurentéw od wyniku przetargu nie zostalty uwzglednione.

Nalezalo zatem wyjasni¢ — w ilu konkretnie przypadkach Krajowa Izba Odwolawcza zmienita rezultat przetargu na
niekorzy$¢ powoda, o ile takie sytuacje rzeczywiécie mialy miejsce.

Tak samo trzeba tez ocenié tre$¢ sprostowania dotyczacego nastepujace wiadomosSci (cytat): ,spdtka miala zdazyé
podpisact z (...) kontrakty o 1acznej warto$ci 60 milionow zlotych”.

Informacja o wysokoéci przychodow uzyskanych przez powodowa spotke (w 2008 r. 12009 r.) z kontraktéw zawartych
z (...) nijak sie miala do przytoczonego w artykule stwierdzenia.

Jezeli powodka kwestionowala ogolng warto$¢ przedmiotowych kontraktéw to powinna byla podaé — na jaka
naprawde kwote one opiewaly.

Czym innym jest bowiem wskazywana w podpisanych umowach warto$¢ zamoéwienia a czym innym osiagane pézniej
z tego tytulu przychody, przy czym nie musialy sie one ograniczaé tylko do dwuletniego okresu czasu.

Prawidlowo postgpil rowniez Sad Okregowy oddalajac roszenie powodki o zamieszezenie odpowiedzi na stwierdzenia
ktore naruszaja dobra

osobiste (...) S.A. w wersji prezentowanej w piSmie procesowym z dnia 14 stycznia 2012 r. (k. 290-300 as.).



Modyfikacja tego o$wiadczenia nie polegala tylko na skrdoceniu jego czesci opisowej, jak podnosi to skarzacy ale
pomijala caly fragment polemizujacy z problematyka udzialu powodowej spotki w przetargach organizowanych przez
(...) oraz ocene postepowania dziennikarza publikujacego sporny material.

Jest to zatem zadanie réznigce sie w sposob zasadniczy od treSci pierwotnego dochodzonego i shusznie Sad Okregowy
uznal, ze w tym przypadku tak zmienionemu roszczeniu nie moze zosta¢ udzielona ochrona prawna.

Niezaleznie od tego watpliwa byla celowo$¢é zobowiazania strony pozowanej do publikacji odpowiedzi, ktora dotyczyta
w przewazajacej mierze tego samego zagadnienia, jakie jest przedmiotem zadania sprostowania (prawidlowosc
wykonanych map rolniczych i wskazanie rzeczywistych przyczyn nalozenia na Polske kary finansowej).

Mozna sie natomiast zgodzi¢ z zarzutem skarzacego iz Sad Okregowy wadliwie uznal, ze niedopuszczalna byla
ingerencja Sadu w tre$¢ zadanego sprostowania.

Trudno odméwié racji stronie powodowej gdy powoluje sie na stanowisko tutejszego Sadu (wyrok Sadu Apelacyjnego
z dnia 12 listopada 1996 r. sygn. akt I ACr 821/96), i podnosi, ze Sad, podobnie jak redaktor naczelny, jest uprawniony
do korekty tekstu sprostowania pod warunkiem, ze nie zostang naruszone wymogi przewidziane w art. 32 pkt 6 Prawa
prasowego.

Jezeli chodzi o poz. nr 2 sprostowania to zbedna byla uwaga powoda ze (...) wykonala zlecone prace zgodnie z umowa
i nalezyta starannoscia” gdyz prawidlowo$é postepowania spotki wynikala juz wprost z treéci zdania pierwszego
(,Realizowane przez firme prace...”).

W przypadku sprostowania nr 3 dotyczacego stwierdzenia (cytat) ,,(...) dziwnym trafem kontrakty na dostawe sprzetu
do Agengcji (...) wygrywala ... (...) (...)” wystarczajace byto wyjasnienie, ze (...) nie byl dostawca sprzetow, a §wiadczy
ustugi z zakresu geodezji i kartografii.

Bez znaczenia byl natomiast dalszy wywdd — czym charakteryzuja sie przetargi publiczne.

Uwzgledniajac co do tych roszczen powddztwo Sad Apelacyjny uznal, Ze wyeliminowanie cytowanych wyzej
fragmentéw, w zaden sposob nie zmienia wymowy sprostowania i nie znieksztalca intencji autora.

Bez jakichkolwiek zastrzezen zostalo zaakceptowane zgdanie sprostowania z poz. nr 1.

Wprawdzie znalazlo sie, w zakwestionowanym tu fragmencie artykule, sformulowanie ,, ... z powodu nieprawidlowosci
przy wykorzystaniu tych map..” ale nie ulega zadnej watpliwosci okolicznoéé, ze autor spornej publikacji mial na my$li
nieprawidlowosci ktore rzekomo dotyczyly wadliwego wykonania map lotniczych (najwiecej przez (...)) a nie bledow
0s0b, ktore pdzniej postugiwaly sie nimi w procedurze rozdzielania funduszy unijnych.

Z przytoczonych wyzej wzgleddéw zarzut naruszenia przez Sad Okregowy przepisu art. 31 ust. 11 art. 32 ust. 6 Prawa
prasowego Sad Apelacyjny podzielil w odniesieniu do pierwszych trzech pozycji z dochodzonego w niniejszej sprawie
zadania sprostowania zamieszczonych w przedmiotowym artykule wiadomoSci, przy czym jaki wlasciwe miejsce
opublikowania sprostowania nalezato przyjac tylko strone internetowa gdzie ukazal sie sporny artykut.

Spoéréd zarzutow dotyczacych obrazy prawa procesowego Sad podzielil stanowisko skarzacego o braku
wszechstronnego rozwazenia zebranego w sprawie materialu dowodowego (art. 232 § 1 k.p.c.) w czeSci dotyczacej
rozwazan zwigzanych z pozycja redaktora naczelnego (...) w stosunku o publikacji zamieszczonych na portalu (...).

Co sie za tyczy pozostalych zarzutow apelacji to nie byly one uzasadnione z przyczyn juz weze$niej omoéwionych i nie
mogly skutkowaé wzruszeniem zaskarzonego wyroku.

Orzeczono zatem jak w sentencji na podstawie art. 386 § 11 385 k.p.c.



O kosztach postepowania za I i I instancje rozstrzygnieto zgodnie z art. 100 zd. 1 k.p.c., majac na wzgledzie ostateczny
wynik sprawy.



