
Sygn. akt I ACa 74/14

WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 17 czerwca 2014 r.

Sąd Apelacyjny w Warszawie I Wydział Cywilny w składzie:

Przewodniczący: SSA Jerzy Paszkowski (spr.)

Sędziowie:SA Hanna Muras

SO (del.) Beata Janiszewska

Protokolant:st. sekr. sąd. Monika Likos

po rozpoznaniu w dniu 17 czerwca 2014 r. w Warszawie

na rozprawie sprawy z powództwa J. G.

przeciwko M. M. i Z. G.

o ochronę dóbr osobistych

na skutek apelacji powoda i pozwanych

od wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie

z dnia 16 października 2013 r. sygn. akt I C 878/12

1.  zmienia zaskarżony wyrok w punktach I, II i III w ten sposób, że oddala powództwo oraz w pkt
V w ten sposób, że zasądza od powoda na rzecz pozwanych kwoty po 1.380 (jeden tysiąc trzysta
osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego;

2.  oddala apelację powoda;

3.  zasądza od powoda na rzecz pozwanych kwoty po 1.635 (jeden tysiąc sześćset trzydzieści pięć)
złotych tytułem zwrotu kosztów procesu za drugą instancję.

Sygn. akt I ACa 74/14

UZASADNIENIE
Pozwem z dnia 1 października 2012 roku powód J. G. wniósł o nakazanie pozwanemu M. M. złożenia oświadczenia o
treści: „M. M., współwłaściciel portalu internetowego (...) przeprasza Pana J. G. za naruszenie jego dóbr osobistych w
postaci dobrego imienia oraz prywatności na portalu internetowym (...) oraz o nakazanie pozwanemu Z. G. złożenia
oświadczenia o treści: „Z. G., współwłaściciel portalu internetowego (...) przeprasza Pana J. G. za naruszenie jego
dóbr osobistych w postaci dobrego imienia oraz prywatności na portalu internetowym (...), które to przeprosiny
obaj pozwani mieli w ciągu 14 dni od dnia uprawomocnienia się wyroku opublikować w formie oświadczenia o
wielkości 400 x 400 pikseli, czcionką Times New Roman o wielkości 16 pkt, pogrubioną, na stronie głównej portali
internetowych (...) www. (...) (...) przez okres 1 roku; ponadto o nakazanie pozwanym usunięcia z portalu (...) za
G.”; zobowiązanie każdego z pozwanych do zaniechania publikacji jakichkolwiek informacji na temat powoda w
przyszłości; upoważnienie powoda do opublikowania przeprosin na koszt pozwanych w przypadku niewykonania tego
obowiązku przez pozwanych w terminie; zasądzenie od pozwanych na rzecz Niepublicznego Zespołu Zakładów Opieki



Zdrowotnej  (...)(...) w Ł. kwoty 50.000,00 zł z ustawowymi odsetkami od dnia doręczenia pozwu do dnia zapłaty oraz
zasądzenie na rzecz powoda kosztów postępowania według norm przepisanych.

W uzasadnieniu powód podniósł, iż pozwani – wspólnicy spółki cywilnej – prowadzą portal internetowy (...) w którym
opublikowano artykuł „List gończy za G.”, zawierający informacje o pochodzeniu powoda, jego majątku i aktywności
zawodowej, co naruszyło prawo powoda do prywatności. Dalej powód wskazał, iż w artykule podano informacje o
wydaniu za powodem listu gończego, postawionych mu zarzutach i działaniach prokuratury i od dnia ukazania się
artykułu w dniu 22 kwietnia 2005 roku jego treść nie została zaktualizowana, przez co nie odpowiada prawdzie, a
istnienie artykułu w niezmienionej formie narusza dobre imię powoda, wywołując u czytelników fałszywe przekonanie,
że powód jest do dziś osobą ściganą, przy czym pozwani odmówili dobrowolnego usunięcia przedmiotowego artykułu.

W odpowiedzi na pozew z dnia 5 listopada 2011 roku, pozwani zastępowani przez zawodowego pełnomocnika, wnieśli
o oddalenie powództwa i zasądzenie na rzecz każdego z pozwanych kosztów postępowania według norm przepisanych.

W uzasadnieniu pozwani podnieśli, iż artykuł powstał w oparciu o rzetelne i powszechnie dostępne materiały i był
zgodny z prawdą w dniu opublikowania, obecnie zaś ma charakter historyczny. Podkreślili ponadto, iż powód jest
osobą skupiającą uwagę lokalnej społeczności, za taką publikacją przemawiał interes publiczny, a żadna z podanych
informacji nie narusza dóbr osobistych powoda. Pozwani wskazali też, że żądania pozwu są znacznie wygórowane w
stosunku do stopnia rzekomych naruszeń i rażąco uciążliwe dla pozwanych, zaś roszczenie majątkowe jest również
przedawnione.

W dalszym toku postępowania strony podtrzymały swoje stanowiska.

Wyrokiem z dnia 16 października 2013 roku, Sąd Okręgowy w Warszawie:

I.  nakazał M. M. złożenie oświadczenia o treści „M. M., współwłaściciel portalu internetowego (...) przeprasza Pana
J. G. za naruszenie jego dóbr osobistych w postaci dobrego imieniu na portalu internetowym (...) o wielkości 400 x
400 pikseli, czcionką Times New Roman o wielkości 16 pkt, pogrubioną, na stronie głównej portalu (...) widocznego
przez okres 1 roku, w terminie 14 dni od uprawomocnienia się wyroku;

II.  nakazał Z. G. złożenie oświadczenia o treści „Z. G., współwłaściciel portalu internetowego (...) przeprasza Pana J.
G. za naruszenie jego dóbr osobistych w postaci dobrego imieniu na portalu internetowym (...) o wielkości 400 x 400
pikseli, czcionką Times New Roman o wielkości 16 pkt, pogrubioną, na stronie głównej portalu (...) widocznego przez
okres 1 roku, w terminie 14 dni od uprawomocnienia się wyroku;

III.  nakazał pozwanym usunięcie ze stron portalu internetowego (...).pl artykułu p.t. „List gończy za G.”;

IV.  oddalił powództwo w pozostałym zakresie;

V.  pozostawił strony przy poniesionych kosztach postępowania.

Swe rozstrzygnięcie Sąd Okręgowy oparł na następujących ustaleniach faktycznych i następujących ocenach
prawnych:

Na początku lat 2000 powód J. G. był zaangażowany w obrót znacznymi pakietami akcji m.in.  spółki (...) –
największego pracodawcy w rejonie Ł., której dalsze istnienie bywało zagrożone, ponadto przez jakiś czas zasiadał w
radzie nadzorczej tego podmiotu, a w prasie pojawiały się wzmianki na temat jego znacznego majątku. Dane dotyczące
działalności  spółki (...) publikowane były w jawnych rejestrach i komunikatach giełdowych.

W dniu 7 kwietnia 2005 roku przeciwko J. G. wydano list gończy, po zastosowaniu przez Sąd Rejonowy w
Chełmie tymczasowego aresztowania, postanowieniem z dnia 24 marca 2005 roku (sygn. Kp 60/05). Równocześnie
skierowano do Sądu Okręgowego w Lublinie wniosek o wydanie Europejskiego Nakazu Aresztowania. Rzecznik
Prasowy Prokuratury Okręgowej w Lublinie wydał oświadczenie w tym przedmiocie. W dniu 21 kwietnia 2005 roku



Polska Agencja Prasowa wydała komunikat zawierający informacje, że „Prokuratura Okręgowa w Lublinie wydała
list gończy za J. G., podejrzanym o udział w oszustwie podatkowym (…) podejrzany jest o to, że naraził Skarb
Państwa na uszczuplenia podatkowe w kwocie ponad 3,2 mln zł. Grozi mu kara do 5 lat więzienia (…) Podejrzany nie
stawiał się na wezwania prokuratury (…) Sąd Rejonowy w Chełmie (L.) wydał postanowienie o aresztowaniu J. G..
Prokuratura skierowała w czwartek (…) wniosek o wydanie wobec niego europejskiego nakazu aresztowania”. Tego
samego dnia w serwisach internetowych zaczęły pojawiać się artykuły na temat powyższych okoliczności, podstaw i
rodzaju stawianych J. G. zarzutów, ustaleń i ostatnich czynności organów ścigania wobec niego, a także nakreślające
ogólnie sylwetkę podejrzanego.

Pozwani M. M. i Z. G. prowadzą działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej o nazwie S., w ramach, której
stworzyli portal internetowy (...) skierowany do odbiorców lokalnych – mieszkańców Ł. i okolic, skoncentrowany na
sprawach istotnych dla życia regionu w sferze m.in. inwestycji, przemysłu, kultury, ruchów społecznych i religijnych.

W dniu 22 kwietnia 2005 roku na portalu internetowym (...) ukazał się artykuł, oparty na treści komunikatu PAP
oraz informacjach Prokuratury Okręgowej w Lublinie, zatytułowany „List gończy za G.”, w którym podano, że:
„Prokuratura w L. wydała wczoraj list gończy za H. G., znanym akcjonariuszem giełdowym, (…) głównym udziałowcem
(...)u (…) prokuratura zarzuca mu udział w milionowych oszustwach podatkowych, których miał się dopuścić przy
przejmowaniu  (...) browaru (…) prokuratorzy zarzuty (…) chcieli postawić już jesienią zeszłego roku, jednak ten nie
stawiał się na wezwania. Z tego powodu w czwartek wydano za nim list gończy (…) H. G. jest architektem, synem
znanego malarza (…) w 2001 r. na liście najbogatszych Polaków tygodnika(...) znalazł się na 41. Pozycji (…) ma ponad
20% akcji  (...)u (…) praktycznie kontroluje tę spółkę (…) w ostatnich kilkunastu miesiącach (…) usunął się w cień
(…) nie był obecny na ostatnim Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy  (...)u (…)”. Pod tekstem artykuł opatrzony jest
datą „pt, 22 kwietnia 2005 09:02”.

J. G. zamieszkiwał od lat stale za granicą, działając na terytorium Polski przez pełnomocników, o zarzutach dowiedział
się z mediów. Jeszcze w roku 2005 uchylono środki zapobiegawcze, w roku 2007 postępowanie przeciwko niemu
umorzono. Z wyżej opisanym artykułem na portalu (...) zapoznała się wiosną 2012 roku nastoletnia córka J. G. i
przekazała ojcu informację, że według treści zamieszczonych w Internecie nadal wydaje się on być poszukiwany przez
Policję. Podobne wrażenie odnieśli jej znajomi oraz powiadomieni przez nią dziadkowie – rodzice J. G..

W dniu 23 maja 2012 roku pełnomocnik J. G. skierował do M. M. i Z. G. informację o zaprzestaniu poszukiwania
jego mocodawcy listem gończym oraz umorzeniu postępowania przeciw niemu w roku 2007 oraz wystosował
wezwanie do usunięcia z portalu przedmiotowego artykułu i zaniechania publikowania jakichkolwiek informacji
odnośnie wskazanej osoby, z zastrzeżeniem, że żądania w zakresie przeprosin i świadczeń majątkowych zostaną
przedstawione w terminie późniejszym. W odpowiedzi z dnia 5 czerwca 2012 roku M. M., jako przedstawiciel  (...)
s.c., zakwestionował, aby ww. artykuł mógł wywoływać skutki wskazane w wezwaniu z 23 maja 2012 roku i odmówił
spełnienia wysuniętych w tym wezwaniu żądań. Powyższa wymiana pism stanowiła jedyny bezpośredni kontakt
między redakcją portalu a J. G..

Od dnia ukazania się artykułu do dnia 31 października 2012 roku miało miejsce 3.812 odsłon przedmiotowego
artykułu. W przypadku wpisania frazy „list gończy za (...)” w wiodącą wyszukiwarkę internetową artykuł na portalu
(...) pojawia się na pierwszym miejscu wyników. Koszt rocznego publikowania przeprosin na stronie głównej portalu
(...) wyniósłby ok. 590 tysięcy złotych, na stronie (...) – ok. 3-4 tysięcy złotych, zaś na stronie (...) (portal urzędu
miejskiego) publikowania tego typu oświadczeń nie praktykuje się.

Rozważając przedmiotową sprawę, Sąd Okręgowy doszedł do przekonania, iż pozwani dopuścili się naruszenia
dobrego imienia powoda poprzez utrzymywanie na prowadzonym przez nich portalu internetowym artykułu
zawierającego informacje o poszukiwaniu powoda listem gończym, postawieniu mu zarzutów i wydaniu
postanowienia o tymczasowym aresztowaniu w niezmienionym brzmieniu, w sytuacji gdy przedstawiony w artykule
stan faktyczny uległ radykalnej zmianie – tymczasowe aresztowanie wobec powoda zostało uchylone już w roku
2005 i postępowanie przeciwko niemu umorzone w roku 2007, tymczasem z literalnej treści publikacji wynika, iż



Prokuratura w Lublinie wydała list gończy „wczoraj”, zarzuty chciano mu postawić „jesienią zeszłego roku, jednak
ten nie stawiał się na wezwania”, list gończy wydano „w czwartek”. Artykuł dostępny jest dla zwykłego użytkownika,
każdy może odnaleźć go przeglądając zawartość serwisu, dział „biznes”, jak też np. poprzez wyszukiwarkę, portal nie
posiada wyodrębnionego działu „archiwum”, ani nie stosuje adnotacji, oznaczeń, itp. odnośnie aktualności artykułów,
niezależnie od daty ich powstania.

W ocenie Sądu Okręgowego, przedmiotowy artykuł istotnie zawierał informacje o zdarzeniu, które rzeczywiście
miało miejsce, został oparty na rzetelnym źródle i prawdziwość informacji skonfrontowano ze stanowiskiem
organów ścigania, a na dzień wydania (22 kwietnia 2005 roku) wobec braku bezprawności działania pozwanych,
nie można było wywodzić z faktu jego opublikowania żadnych roszczeń w zakresie naruszenia dobrego imienia
J. G.. Równocześnie Sąd Okręgowy zważył, iż od chwili dezaktualizacji powołanych w artykule okoliczności, jego
treść godziła w cześć powoda, niezgodnie z prawdą przedstawiając go, jako osobę bieżąco będącą przedmiotem
zainteresowania prokuratury w związku z oszustwami podatkowymi na dużą skalę. Zdaniem Sądu, umieszczenie daty
pod właściwym tekstem artykułu nie stanowi wystarczającego zastrzeżenia, że materiał ma charakter historyczny,
odbiega od aktualnej rzeczywistości.

W pierwszej kolejności, bowiem użytkownik najpierw zapoznaje się z treścią artykułu, wykształca się w nim
przekonanie o niedawnym podjęciu działań przez organy ścigania przeciwko H. G., o jego niezgodnych z prawem
działaniach, uchylaniu się od odpowiedzialności. Liczyć należy się z tym, iż część czytelników zlekceważy dopiski
pod artykułem lub cały tekst niepogrubiony, poprzestając na informacjach dotyczących ścigania powoda. Z drugiej
strony nawet osobie, która zwróci uwagę na datę widniejącą pod artykułem może wydać się, iż opisany w nim został
aktualny fragment sekwencji wydarzeń zapoczątkowanych w roku 2005, jako że użytkownicy nie muszą zdawać sobie
sprawy z faktu, że administratorzy portalu opatrują wpisy datą ostatecznej aktualizacji. W końcu, możliwa jest również
interpretacja, iż bohater artykułu nieprzerwanie od kwietnia 2005 roku ma kłopoty z prawem i w żadnym miejscu
portalu użytkownik nie jest w stanie uzyskać informacji, że zarzuty wobec przedstawionej w tekście postaci okazały
się bezzasadne.

Sąd Okręgowy podkreślił, iż oczywistym jest, że wydawcy, dziennikarze oraz inni przedstawiciele szeroko pojętych
mediów nie mają obowiązku publikować treści, których publikować nie uznają za stosowne, lecz zawodowy,
profesjonalny i obarczony szczególną odpowiedzialnością charakter ich działalności wymaga, aby przekazywane przez
nich informacje były możliwie kompletne i pozwalały odbiorcy na uzyskanie pełnego obrazu opisywanej sytuacji,
a zamknięcie przekazu nie nastąpiło w formie, która wywołać może obiektywne wątpliwości użytkowników, co do
dalszego, realnego stanu rzeczy. Sąd zaznaczył także, iż pozwani nie mogą obecnie zasłaniać się niewiedzą o utracie
przez artykuł aktualności – od chwili otrzymania pisma pełnomocnika powoda z dnia 23 maja 2012 roku pozwani
dysponowali dostatecznymi podstawami do weryfikacji artykułu i byli świadomi bezprawności swego działania
(zaniechania), jednakże mimo to pozostawili sporny tekst powszechnie dostępny w dotychczasowym kształcie. W
konsekwencji doszło do naruszenia przez pozwanych dobrego imienia powoda, co przejawiło się w przeświadczeniu,
jakiemu ulegli, co najmniej jego najbliżsi i część otoczenia, do której dotarły zawarte w artykule informacje, o istnieniu
aktualnego zatargu powoda z prawem.

Sąd Okręgowy uznał, iż poprzez przedmiotową publikację nie doszło do natomiast naruszenia prawa powoda do
prywatności. Informacje zawarte w artykule z dnia 22 kwietnia 2005 roku były znane szerokiemu gronu odbiorców
na długo przed przedmiotową publikacją, pochodziły z jawnych źródeł i nie kwalifikują się do sfery danych
objętych ochroną w rozumieniu art. 23 k.c. Powód, jako tzw. „człowiek sukcesu” stanowi naturalny obiekt ludzkiego
zainteresowania, wspomina się o nim w prasie, zaś dane dotyczące jego majątku, w zakresie, o którym mowa w
artykule, były dostępne publicznie w związku z regulacjami dotyczącymi spółek kapitałowych. Informacja zaś, że w
roku 2001  gazeta (...) umieściła powoda na 41. miejscu listy najbogatszych Polaków jest czystym faktem. Nie stanowi
również naruszenia sfery prywatnej powoda powiązanie jego nazwiska, jako znanego biznesmena, z nazwiskiem osoby
również cieszącej się zainteresowaniem z uwagi na swoją działalność – profesora S. G..



Sąd Okręgowy przyjął, iż skoro publikacja naruszająca dobra osobiste powoda zamieszczona została w Internecie na
portalu (...) to również w tym medium pozwani powinni zamieścić swoje przeprosiny. Sąd nie uznał za słuszne, aby
przeprosiny zostały opublikowane na innych portalach internetowych, gdzie powiązanie przeprosin z przedmiotowym
artykułem byłoby, co najmniej bardzo utrudnione, pozwani zresztą w żaden sposób nie dopuścili się naruszenia dóbr
osobistych powoda poza własnym portalem internetowym. Wobec ustalenia, iż przedmiotowy artykuł stale narusza
dobre imię powoda, za zasadne Sąd uznał również nakazanie pozwanym jego usunięcia, jako środka niezbędnego dla
skutecznego osiągnięcia celu tego postępowania. Z kolei nałożenie na pozwanych zakazu publikowania jakichkolwiek
informacji na temat powoda w przyszłości stanowi niedopuszczalną cenzurę prewencyjną, do której pozwani nie dali
podstaw.

Równocześnie, uznając powództwo za usprawiedliwione, co do samej zasady, Sąd doszedł do przekonania, że
wysunięte w pozwie żądanie zasądzenia kwoty 50.000 zł na rzecz(...)w Ł. nie znajduje uzasadnienia w okolicznościach
niniejszej sprawy. Należało, bowiem mieć na uwadze, że informacje zawarte w artykule trafiły do ograniczonego kręgu
odbiorców (niespełna 4 tysiące wyświetleń w ciągu 7 lat), artykuł powstał na bazie komunikatów PAP i Prokuratury
Okręgowej w Lublinie i dopiero z czasem utracił aktualność, zachowaniem pozwanych nie kierowały zła wola i
poszukiwanie sensacji, zaś zarzuty powoda odnośnie naruszenia jego prawa do prywatności okazały się bezpodstawne.
Ponadto, negatywne przeżycia związane z ujawnieniem przez córkę powoda istnienia spornej publikacji miały swój
początek wiosną 2012 roku, zatem stosunkowo niedawno. W konsekwencji Sąd uznał, że świadczenie pieniężne nie
stanowiło środka koniecznego do usunięcia negatywnych skutków, z jakimi przedmiotowa publikacja wiązała się
dla powoda, ani właściwej sankcji obciążającej pozwanych. W świetle powyższego, bezprzedmiotowe było badanie
skuteczności zgłoszonego przez pozwanych zarzutu przedawnienia, albowiem brak jest roszczenia, które podlegałoby
przedawnieniu. O kosztach Sąd Okręgowy rozstrzygnął na podstawie art. 100 k.p.c.

Apelację od wyroku Sądu Okręgowego wywiodła zarówno strona powodowa, jak i strona pozwana. Powód, pismem z
dnia 18 listopada 2013 roku, zaskarżył wyrok w części, tj. w zakresie punktu IV – w całości, oraz w zakresie punktu
V – w całości, wnosząc o jego zmianę poprzez uwzględnienie powództwa w całości, jako też o zasądzenie kosztów
postępowania za obie instancje. Powód zarzucił naruszenie prawa procesowego, tj.:

- art. 233 §1 k.p.c. w zw. z art. 328 §2 k.p.c., poprzez ich nieprawidłowe zastosowanie, co przejawiło się w
niewyjaśnieniu przyczyn odmowy dania wiary dowodowi w postaci zeznań powoda, co do skutków naruszenia dóbr
osobistych dla jego życia prywatnego i zawodowego, a co za tym idzie – zakresu doznanej krzywdy;

- art. 98 i 100 k.p.c., poprzez ich nieprawidłowe zastosowanie, co wyraziło się w błędnym rozstrzygnięciu o kosztach
postępowania.

Powód zarzucił również naruszenie prawa materialnego, a mianowicie:

- art. 24 k.c., poprzez jego niewłaściwą wykładnię, co wyraziło się w uznaniu, że informacje odnośnie działalności
zawodowej powoda nie należą do sfery jego prywatności, a co za tym idzie jako niebędące dobrem osobistym nie
podlegają ochronie;

- art. 24 k.c., poprzez jego niewłaściwą wykładnię, co wyraziło się w bezzasadnym ustaleniu swoistego kontratypu
cytatu informacji naruszających dobra osobiste powoda, polegającego na ustaleniu, że inkryminowane informacje
były przytaczane przez inne media, a co za tym idzie, fakt powielenia informacji wyłącza ich bezprawność;

- art. 24 k.c., poprzez jego niewłaściwą wykładnię, co przejawiło się w nieadekwatnym do przesądzonego naruszenia
dóbr osobistych doborze środków ochrony, to jest formy i zakresu przeprosin,

- art. 24 k.c. w zw. z art. 448 k.c., poprzez ich niewłaściwe zastosowanie, co wyraziło się w bezzasadnym oddaleniu
roszczenia powoda o zasądzenie kwoty na cel społeczny, przy jednoczesnym przesądzeniu o fakcie naruszenia dóbr
osobistych.



W odpowiedzi na apelację powoda, strona pozwana wniosła o jej oddalenie oraz zasądzenie od powoda na rzecz
pozwanych kosztów postępowania apelacyjnego (odpowiedź na apelację – k. 229-234).

Pozwani, pismem z dnia 02 grudnia 2013 roku, zaskarżyli wyrok w części obejmującej punkty I, II, III i V wyroku,
wnosząc o jego zmianę poprzez oddalenie powództwa w całości oraz o zasądzenie kosztów postępowania według norm
przepisanych. Skarżący zarzucili naruszenie przepisów:

- art. 233 k.p.c. poprzez uznanie, iż dla przeciętnego, rozsądnie myślącego odbiorcy treści spornego artykułu wynika,
że został on sporządzony niedawno i w dalszym ciągu zawiera aktualne fakty, podczas gdy: artykuł ten jest opatrzony
datą dzienną i godziną jego zamieszczenia; użytkownik Internetu przeglądający dział „biznes” stron (...)musiałby,
przed natrafieniem na sporny artykuł, przeglądnąć około 750 artykułów zamieszczonych w późniejszym terminie,
co mogłoby wskazać na odległy czas jego zamieszczenia; nie sposób uznać, że użytkownik Internetu wyszukujący
informacji o powodzie przy pomocy wyszukiwarki internetowej nie zwróci uwagi na datę powstania artykułu;

- art. 233 k.p.c. poprzez ustalenie, że sporny artykuł zawierał informację o postawieniu powodowi zarzutów i wydaniu
postanowienia o tymczasowym aresztowaniu;

- art. 23 k.c. w zw. z art. 24 k.c. w zw. z art. 10 ust. 1 Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności
poprzez ich wadliwą wykładnię wyrażającą się w uznaniu, iż treść spornego artykułu, który został uznany za rzetelny
i prawdziwy, z upływem czasu godzi w dobre osobiste powoda w postaci czci;

- art. 24 k.c., poprzez jego błędne zastosowanie wyrażające się w nakazaniu pozwanym publikacji przeprosin przy
braku ustalenia bezprawności ich działania;

a nadto, z ostrożności procesowej, naruszenie przepisów:

- art. 31 ust. 3 Konstytucji RP w zw. z art. 14 i 54 ust. 1 Konstytucji RP, art. 10 ust. 1 i 2 Konwencji o Ochronie
Praw Człowieka i Podstawowych Wolności oraz art. 1 ustawy Prawo prasowe, poprzez ich niezastosowanie i nałożenie
na pozwanych zobowiązań nieadekwatnych do ewentualnego dokonanego naruszenia dóbr osobistych, tj. nakazanie
usunięcia całego spornego artykułu ze strony internetowej (...), podczas gdy nie jest to konieczne dla ochrony praw
powoda;

- art. 24 §1 k.c., poprzez jego niewłaściwe zastosowanie i nałożenie na pozwanych zobowiązań nieadekwatnych
do ewentualnie dokonanego naruszenia dóbr osobistych, tj. nakazanie pozwanym publikacji dwóch odrębnych,
nieróżniących się treścią oświadczeń i utrzymywanie ich przez okres jednego roku, co nie spełnia wymogu
odpowiedniości, o której mowa w tym przepisie.

Sąd Apelacyjny zważył, co następuje:

Apelacja pozwanych była zasadna i zasługiwała na uwzględnienie w całości, z kolei apelacja powoda podlegała w całości
oddaleniu, a podniesione w niej zarzuty nie mogły spowodować, zgodnie z treścią wniosku apelacyjnego, zmiany
zaskarżonego wyroku.

Sąd Apelacyjny w pełni podziela ustalenia Sądu Okręgowego, co do okoliczności, iż przedmiotowy artykuł był – w dacie
publikacji – zgodny z rzeczywistością, a jego autor dochował należytej staranności i rzetelności przy gromadzeniu i
wykorzystaniu materiału prasowego. Z tego względu bezspornym było, iż zamieszczone na portalu (...) informacje
miały w istocie przymiot rzetelności. Bezzasadnie przyjął zaś Sąd Okręgowy, iż sporny artykuł zawierał informacje
o postawieniu powodowi zarzutów i wydaniu postanowienia o tymczasowym aresztowaniu. Twierdzenie takie nie
znajduje poparcia w zgromadzonym materiale dowodowym.

Nie można było również podzielić poglądu Sądu Okręgowego, jakoby przeciętny użytkownik Internetu mógł odnieść
podczas lektury przedmiotowego artykułu wrażenie, iż został on sporządzony niedawno i w dalszym ciągu zawiera
aktualne fakty. Uwzględniając architekturę sieci Internet, taki stan rzeczy jest mało prawdopodobny. Sporna



publikacja została opatrzona adnotacją „pt, 22 kwietnia 2005 09:02” w miejscu, w którym użytkownik przeglądający
materiały publikowane na stronach internetowych takiej adnotacji się spodziewa, tj. w stopce bądź w nagłówku
informacji. Mylnie Sąd Okręgowy wywiódł, iż do konfuzji u użytkownika mogło doprowadzić słowne oznaczenie dnia
publikacji (piątek) i przeto nie stanowi to wystarczającego zastrzeżenia, że materiał ma charakter historyczny.

Przyjmując wzorzec użytkownika przeciętnego, zaznajomionego choćby pobieżnie z budową i funkcjonowaniem
stron internetowych oraz posiadającego pewne doświadczenie w ich obsłudze, rozumiejącego interfejs witryn w
dynamicznym, stale rozwijającym się przecież świecie internetowym, należy przyjmować, iż adnotację znajdującą
się pod informacją zamieszczoną na takiej witrynie użytkownik ten poczytuje, jako datę publikacji, wydania danej
informacji – t.j., posługując się potoczną terminologią internetową, datą „zawieszenia” informacji w witrynie.

Na tym tle, w realiach przedmiotowej sprawy, opatrzenie spornego artykułu adnotacją „pt, 22 kwietnia 2005
09:02”, w sposób zwyczajowo przyjęty, a równocześnie jednoznaczny i precyzyjny informuje internautę, iż ma
on do czynienia z informacją wytworzoną elektronicznie w dniu 22 kwietnia 2005 roku, o godzinie 9:02. Inną
kwestią jest zaś niewątpliwa zaleta mediów elektronicznych, to jest możliwość właściwie dowolnej, nieograniczonej
w czasie aktualizacji wytworzonej informacji. W środowisku internetowym, w szczególności na portalach i na forach
internetowych przyjęło się, iż datę „ostatniej modyfikacji” należy upatrywać, jako datę ostatniej edycji wiadomości
wysłanej pierwotnie. Pozwala to, w sytuacji nieograniczonej ingerencji, na pewną kontrolę zmian treści w środowisku
internetowym.

Nie można zgodzić się z poglądem Sądu Okręgowego, jakoby w powszechnej świadomości Internet funkcjonował,
jako źródło informacji najnowszych, najbardziej aktualnych, a to z uwagi na możliwość ciągłej edycji treści. Internet
nie jest medium nowym, w Polsce dostępny jest już od ponad 20 lat, przy czym w sieci można stosunkowo często
natrafić na artykuły z popularnych polskich portali internetowych zamieszczonych jeszcze w 2000 czy w 2001 roku, to
jest z początków ich istnienia. Swoista „aktualność” Internetu wyraża się nie w możliwości ciągłej edycji treści w nim
umieszczanych, lecz w jego interaktywności, która – w opozycji do mediów tradycyjnych – pozwoliła użytkownikom
domowym na nieznany dotąd, błyskawiczny i kompleksowy dostęp do ogromnej ilości informacji. Sieć internetowa
straciłaby wiele ze swoich walorów, gdyby sprowadzić ją do roli na bieżąco aktualizowanej „encyklopedii”, gdyby
„wyczyścić” ją z treści historycznych. Archiwizowane informacje, często nieaktualne, stają się bogatym źródłem
informacji dla osób poszukujących w sieci szeroko pojętej wiedzy czy rozrywki. Należy w tym miejscu zauważyć, iż w
tym względzie Internet nie różni się od mediów tradycyjnych. Wydania gazet, czasopism czy programów telewizyjnych
również są składowane w archiwach, przy czym dostęp do nich dla użytkowników jest już znacznie trudniejszy.

Zgodnie z ugruntowanym stanowiskiem judykatury i doktryny, przekaz za pośrednictwem Internetu, jeżeli spełnia
wymogi określone w treści art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 roku – Prawo prasowe (Dz. U. z 1984 r.
Nr 5, poz. 24 ze zm.) jest prasą (vide postanowienie SN z dnia 15 grudnia 2010 roku, sygn. akt III KK 250/10, OSP
2011/10/101). Z kolei zadaniem prasy jest opisywanie zdarzeń, które dzieją się aktualnie. Trafnie podnieśli przeto
pozwani, iż brak jest podstaw do tego, aby publikowane artykuły były monitorowane przez wydawcę lub dziennikarza
pod względem ich aktualności – i to nawet w przypadku zmiany okoliczności, których one dotyczą. Prasa nie ma
oczywiście obowiązku ponownego opisywania wcześniej poruszanych zagadnień w aktualnym ujęciu, z drugiej zaś
strony nieaktualne artykuły, jak już wyżej wskazano, stanowią cenne źródło informacji o stanie rzeczywistości w
danym czasie.

Trafny okazał się, zatem także i zarzut apelacji pozwanych dotyczący naruszenia, tj. błędnej wykładni art. 23 k.c.
w zw. z art. 24 k.c., poprzez uznanie, iż w realiach sprawy treść spornego artykułu, który został jednocześnie przez
Sąd I instancji uznany za rzetelny i prawdziwy, z upływem czasu godzi w dobra osobiste powoda w postaci czci.
Dziennikarze nie mieli obowiązku śledzić dalszych losów powoda – takie założenie zupełnie dezorganizowałoby
ich pracę oraz wypaczałoby jej sens. Sytuacja uległa zmianie dopiero wtedy, gdy powód wystosował do pozwanych
wezwanie dotyczące usunięcia artykułu i przekazał informacje, które w istocie zdezaktualizowały sporną wiadomość.
Wówczas pozwani winni, co najmniej zdać sobie sprawę z tego, iż artykuł, który pierwotnie opierał się przecież
na doniesieniach prokuratury oraz notatce Polskiej Agencji Prasowej, wobec zmiany okoliczności może godzić w



dobra osobiste powoda, albowiem nikt nie jest zainteresowany tym, aby w prasie pozostawały negatywne informacje
dotyczące nieaktualnych już zdarzeń z przeszłości.

Okoliczność otrzymania przez pozwanych komentowanego wezwania do usunięcia artykułu ze stron internetowej
była bezsporna, bezsporne było również i to, że pozwani nie uczynili zadość temu wezwaniu. Sporny był zaś
przede wszystkim dobór adekwatnego środka mającego na celu ochronę dóbr osobistych powoda. W ocenie strony
powodowej, takim środkiem miało być usunięcie ze strony pozwanych przedmiotowego artykułu, co uwzględnił
zresztą Sąd Okręgowy w zaskarżonym wyroku.

W ocenie Sądu Apelacyjnego, zaakceptowanie takiego sposobu stanowiłoby w istocie niedozwoloną formę cenzury i
ingerencji w autonomię prasy, wyrażającą się w możliwości gromadzenia i archiwizacji materiałów dziennikarskich.
Brak było, zatem podstaw do uwzględnienia żądania powoda w zakresie usunięcia przedmiotowego artykułu.

Na tym tle podzielić należy twierdzenia pozwanych, iż dostęp do spornej treści był w istocie dla przeciętnego
użytkownika Internetu stosunkowo utrudniony. Z poziomu portalu, użytkownik ten musiałby przejrzeć kilkaset
innych artykułów, odwiedzić kolejno kilkadziesiąt podstron internetowych. Jak się wydaje, w ten sposób na
przedmiotowy artykuł mógłby natrafić jedynie przypadkiem. Z kolei użytkownik, który poszukiwałby informacji
o powodzie w sieci Internet, z pewnością użyłby w tym celu popularnego narzędzia, jakim jest wyszukiwarka
internetowa, wpisując, jako frazę wyszukiwania choćby  (...) lub  (...). Z uwagi zapewne na specyfikę pozycjonowania
witryn w wyszukiwarkach, w razie sformułowania dla wyszukiwarki takiego zapytania, przedmiotowy artykuł,
opublikowany na portalu pozwanych, nie pojawia się wśród najpopularniejszych wyników wyszukiwania. Aby artykuł
ten odnaleźć z poziomu wyszukiwarki, użytkownik w zasadzie musiałby znać jego tytuł („List gończy za G.”) – wówczas
rzeczywiście, tak jak to było podnoszone w postępowaniu – link do artykułu pozwanych widnieje na pierwszym
miejscu listy wyników wyszukiwania. Jak się jednak wydaje, musiałoby dojść tu do czystego zbiegu okoliczności lub
też poszukiwania artykułu przez kogoś, kto w inny sposób już się wcześniej z nim zapoznał, aby taka sytuacja miała
miejsce. Należy przy tym podkreślić, iż – uwzględniając specyfikę środowiska internetowego – z upływem czasu
możliwości odnalezienia przedmiotowego artykułu będą coraz mniejsze.

Adekwatnym sposobem zadośćuczynienia roszczeniom powoda, mającym na celu ochronę jego dobrego imienia, było
zamieszczenie przez niego sprostowania – czego powód nie uczynił – o tym, iż zawarte w artykule informacje nie
są już aktualne. Żądaniom tym pozwani zadośćuczynili dobrowolnie, zamieszczając pod przedmiotowym artykułem
informację o uchyleniu listu gończego oraz o umorzeniu postępowania wobec powoda. Wzmianka taka w sposób
wystarczający czyni zadość roszczeniom powoda, które można byłoby uznać za zasadne do ochrony jego dobrego
imienia. Stanowi ona jednoznaczny komunikat dla użytkowników, iż informacje zawarte w pierwotnej treści artykułu
mogą nie być już aktualne, a zatem nie stanowią dobrego źródła wiedzy o obecnej działalności powoda J. G..

Z tych wszystkich względów, powództwo J. G. było bezzasadne i podlegało oddaleniu, czemu Sąd II. instancji dał wyraz
w punkcie I. wyroku, uwzględniając apelację pozwanych w całości i zmieniając zaskarżony wyrok Sądu Okręgowego
w zakresie punktów I, II, III i V.

O kosztach zastępstwa procesowego przed Sądem I instancji rozstrzygnięto na zasadzie odpowiedzialności za wynik
procesu, stosownie do przepisów art. 98 k.p.c. w zw. z § 6 pkt 5 i §11 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra
Sprawiedliwości z dnia 28 września 2002 r. w sprawie opłat za czynności adwokackie oraz ponoszenia przez Skarb
Państwa kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 461).

Odnosząc się do zarzutów apelacji powoda zważyć należy, iż zarzut dotyczący naruszenia przez Sąd Okręgowy
przepisów prawa procesowego, tj. art. 233 § 1 w zw. z art. 328 § 2 k.p.c. sprowadzono w istocie do ogólnej polemiki
ze stanem faktycznym ustalonym przez Sąd i oceną przez ten Sąd zgromadzonego materiału dowodowego, przez co
zarzut ten nie mógł zostać uznany za trafny. Na marginesie zasygnalizować jedynie należy, iż dowód z przesłuchania
strony ma ze swojej istoty charakter subsydiarny, a zeznania osoby, w sposób oczywisty zainteresowanej wynikiem



sprawy, cechuje znaczny stopień subiektywizmu – w szczególności dotyczy to takich specyficznych okoliczności, jak
rozmiar doznanej przez tę osobę krzywdy.

Nie był trafny zarzut strony powodowej dotyczący naruszenia prawa materialnego, tj. art. 24 k.c. Sąd Apelacyjny w
całości podziela rozważania Sądu I instancji oraz stanowisko strony pozwanej, dotyczące braku naruszenia prawa
do prywatności powoda. Powód w szczególności zakwestionował, jakoby informacja o tym, kto jest jego ojcem, nie
naruszała jego prywatności. Ze stanowiskiem tym nie można się było zgodzić. Słusznie podniosła strona pozwana,
iż prywatność powoda – znanego biznesmena, udziałowca w wielu spółkach, jednej z najbogatszych osób w Polsce,
równocześnie osoby dobrze znanej z pewnością nie tylko w kręgach lokalnych – podlega większym ograniczeniom,
aniżeli prywatność przeciętnej osoby. Z tych samych względów nie wydaje się naruszeniem prawa do prywatności
ujawnienie tożsamości ojca powoda – tym bardziej w sytuacji, w której zarówno powód, jak i jego ojciec, są osobami
powszechnie znanymi. Powód w żadnym stopniu nie wykazał, aby ujawnienie informacji tego rodzaju mogło wkroczyć
w jego obszar prywatności czy nawet intymności.

Słusznie stwierdził wprawdzie skarżący, iż powielanie informacji nie wyłącza ich bezprawności, jednakże w realiach
przedmiotowej sprawy informacje powielone nie były bezprawne.

Ostatecznie, odnosząc się jeszcze do zarzutu naruszenia art. 448 k.c., stwierdzić należy, iż – jak wynika z jego literalnej
wykładni – przepis ten może, lecz nie musi być przez sąd rozstrzygający sprawę zastosowany. Zasadnie podnieśli
pozwani w odpowiedzi na apelację, iż sąd może w szczególności dojść do przekonania, iż zasądzone roszczenie
niemajątkowe jest wystarczające w danej sprawie, tj. w sposób adekwatny usuwa skutki naruszenia dobra osobistego.
Uwzględnienie roszczeń z art. 448 k.c. ma charakter fakultatywny, a więc nie muszą być one zasądzone, nawet mimo
spełnienia przesłanek ustawowych (vide wyrok SN z dnia 19 kwietnia 2006 roku, sygn. akt II PK 245/2005, OSP
2007/7-8/101).

Z uwagi na powyższe, apelacja powoda podlegała oddaleniu w całości. O zwrocie pozwanym kosztów procesu za drugą
instancją Sąd orzekł na zasadzie art. 98 k.p.c. w zw. z §6 pkt 5 i §11 ust. 1 pkt 2 w zw. z §13 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia
Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 września 2002 r. w sprawie opłat za czynności adwokackie oraz ponoszenia
przez Skarb Państwa kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 461). Sąd
uwzględnił również opłatę sądową od uwzględnionej apelacji pozwanych, wniesioną przez każdego z pozwanych w
wysokości 600 złotych.


