Sygn. akt I ACa 1179/14

WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 24 lutego 2015 1.

Sad Apelacyjny w Warszawie I Wydzial Cywilny w skladzie:
Przewodniczacy — Sedzia SA Zbigniew Cendrowski
Sedzia SA Bogdan Swierczakowski (spr.)

Sedzia SO (del.) Malgorzata Siemianowicz - Orlik
Protokolant st. sekr. sad. Joanna Baranowska

po rozpoznaniu w dniu 10 lutego 2015 r. w Warszawie

na rozprawie

sprawy z powodztwa (...) spolki akcyjnej z siedziba w W.
przeciwko A. M.iA. W.

o ochrone doébr osobistych

na skutek apelacji pozwanych

od wyroku Sadu Okregowego w Warszawie

z dnia 7 lutego 2014 r., sygn. akt XXIV C 473/13

1. zmienia zaskarzony wyrok:

a) w punkcie I (pierwszym) w ten sposob, ze oddala powédztwo:

- 0 zamieszczenie w oswiadczeniu zawartym w tym punkcie wyroku wyrazow: ,,naczelny” oraz
snieprawdziwych i”,

- 0 nakazanie odczytania oswiadczenia,

- 0 wyswietlanie oswiadczenia powyzej 15 (pietnastu) sekund,

b) w punkcie II (drugim) w ten sposob, ze oddala powédztwo:

- 0 zamieszczenie w oswiadczeniu zawartym w tym punkcie wyroku wyrazoéw: ,nieprawdziwychi”,
- 0 nakazanie odczytania oswiadczenia,

- 0 wyswietlanie oswiadczenia powyzej 15 (pietnastu) sekund;

2. oddala apelacje w pozostalej czesci;

3. znosi miedzy stronami koszty postepowania apelacyjnego.



Sygn. akt I ACa 1179/14

UZASADNIENIE

Wyrokiem z dnia 7 lutego 2014 r. Sad Okregowy w Warszawie, uwzgledniajac w czesci powodztwo (...) S.A. w W.,
nakazal pozwanym zlozenie nastepujacych oswiadczen:

1. A.M.:

wJako redaktor naczelny programu,,(...) (...) S.A. zsiedzibg w W. za naruszenie jej dobrego imienia przez dopuszczenie
do opublikowania w dniu 18 lipca 2012 r. w programie telewizyjnym (...)nieprawdziwych i wprowadzajacych w blad
informacji, sugerujacych, ze (...) S.A. z siedziba w W. byla uczestnikiem naduzy¢, ujawnionych w rozmowie Pana W.
L. (1) z Panem W. S. (1), w obszarze zarzadzania mieniem Skarbu Panstwa” — poprzez odczytanie przez pozwanego
ww. oS§wiadczenia w czasie trwania emisji programu ,,(...)” na antenie (...) na poczatku programu, przez co najmniej
45 sekund oraz jednoczesne wySwietlenie przez co najmniej 45 sekund tresci ww. o§wiadczenia wraz z podpisem: ,,A.
M. — redaktor naczelny programu ,,(...)”, na planszy ustawionej przed kamera zapisujaca obraz emitowany do widzéow
w taki sposob, aby tekst w calo$ci i rownomiernie zajmowat caly ekran widoczny w odbiornikach telewizyjnych — w
terminie 14 dni od uprawomocnienia sie wyroku;

2. A.W.:

»Niniejszym przepraszam (...) S.A. z siedziba w W. za naruszenie jej dobrego imienia w materiale opublikowanym w
dniu 18 lipca 2012 r. w programie telewizyjnym ,,(...)”, przez rozpowszechnienie nieprawdziwych i wprowadzajacych w
blad informacji, sugerujacych, ze (...) S.A. z siedzibg w W. byla uczestnikiem naduzy¢, ujawnionych w rozmowie Pana
W. L. (1) zPanem W. S. (1), w obszarze zarzadzania mieniem Skarbu Panstwa” — poprzez odczytanie przez pozwanego
ww. o$wiadczenia w czasie trwania emisji programu ,,(...)” na antenie (...), na poczatku programu, przez co najmniej
45 sekund oraz jednoczesne wy$wietlenie przez co najmniej 45 sekund treSci ww. o§wiadczenia wraz z podpisem:
(...), na planszy ustawionej przed kamera zapisujaca obraz emitowany do widzéw w taki sposéb, aby tekst w calosci i
rownomiernie zajmowal caly ekran widoczny w odbiornikach telewizyjnych — w terminie 14 dni od uprawomocnienia
sie wyroku.

Nadto Sad Okregowy zasadzil od pozwanych solidarnie na rzecz Klubu (...)w W. kwote 10.000 zl, platng w terminie
14 dni od uprawomocnienia sie wyroku i oddalil pow6dztwo w pozostalej czeSci oraz zasadzil od pozwanych na rzecz
powoda solidarnie kwote 4.677 zt tytutem zwrotu kosztéw procesu.

Podstawa faktyczna powyzszego wyroku jest nastepujaca.

W dniu 18 lipca 2012 r. o godzinie 18:00 na antenie (...) zostal wyemitowany program (...). Jeden z reportazy
przedstawionych w tym programie dotyczyt tak zwanych ,taSm (...)u”, czyli nagranej prywatnej rozmowy pomiedzy
W. S. (1) — prezesem Krajowego Zwiazku (...) a W. L. (1) — bylym prezesem Agencji Rynku Rolnego, opublikowanej
dnia 16 lipca 2012 r. w (...) (wydruk artykulu ,,(...)”: k. 114 — 125). W programie wystepuje narrator A. W.. Program
rozpoczyna sie od pokazana siedziby spoiki (...), narrator informuje o kontroli firmy przez Ministerstwo Rolnictwa,
prokurature, (...) oraz kontroleréw z (...), na pytanie narratora ,,Panowie jakie wykryliscie nieprawidlowosci w E.?”
pada odpowiedz P. W. ( (...)) ,My nie przyszliSmy tutaj wykrywa¢ nieprawidlowosci, tylko przyszliSmy potwierdzac
fakty”. Narrator informuje, ze kontrole maja sprawdzi¢, czy informacje dotyczace nieprawidlowos$ci w ARIMR sa
prawdziwe. Nastepnie odtwarzane sg fragmenty wyzej wspomnianej rozmowy, dotyczace tych nieprawidlowosci,
uzupelniane przez wypowiedzi narratora oraz pojawiajace sie plansze obrazujace przedstawiane informacje. W
programie mowa jest o procederze omijania w spoélce (...) ograniczen wynikajacych z tzw. ustawy kominowe;j.
Nastepnie pojawia sie wypowiedz rzecznika prasowego Prokuratury Okregowej w Warszawie D. S.: ,,Bedziemy badaé¢
czy czasem nie doszlo do niedopelnienia obowigzkéw w samej spolce (...)”, po czym narrator dopowiada ,,i czy Agencja
Rynku Rolnego wlasciwie nadzorowala E. i jego obowiazki, ale tez przyjemnosci”.



W dalszej czeéci programu przedstawiony jest fragment rozmowy W. L. z W. S. dotyczacy wyjazdow zagranicznych
pracownikow E. na koszt firmy. Narrator komentuje: ,a jezeli byly wyjazdy, to mogly by¢ tez samochody”, po czym
odtworzony zostaje kolejny fragment rozmowy, w ktérym W. L. (1) méwi: ,Dzieci (...) maja super tanie samochody.
Jakbym ja potrzebowal to sobie mozna wziaé¢ super tanio”. Po tym fragmencie narrator stwierdza: ,,Chodzi o spotke
(...), ktoéra dostarczala samochody do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, a ta do spoltki (...). I tu
nalezy postawi¢ znak zapytania”. Réwnoczeénie z powyzsza wypowiedzia pojawiaja sie plansze obrazujgce przeplyw
samochodéw z (...) do ARIMR, dalej do E., a nastepnie kolejnego podmiotu, bez podania jego nazwy, w tym miejscu
ukazany jest znak zapytania (k. 136 — 137), po czym pada wypowiedz P. N. z (...): ,byla okazja aby kupowa¢ samochody
po zanizonej cenie.” Dalej w programie na planszy zostaje przedstawione o$wiadczenie prezesa zarzadu (...) Sp. z
0.0. oraz poruszona jest kwestia nepotyzmu w tej spotce. W koncowej czeSci programu przytoczona jest wypowiedz
premiera D. T., w ktorej deklaruje on, ze ,, spolka (...) bedzie najbardziej przeswietlona spdtka, jak tylko mozna sobie
wyobrazi¢” oraz zapowiada ,podjecie radykalnych dzialan w obrebie tej dziedziny, za ktéra do tej pory odpowiadatl
koalicjant ( (...))” (nagranie programu ,,(...)” z 18 lipca 2012 r.: k. 57, transkrypcja: k. 132 — 139).

Redaktorem naczelnym programu ,,(...)” jest A. M., autorem materialu dotyczacego ,taSm (...)u” wyemitowanego w
programie ,(...)” dnia 18 lipca 2012 r. jest A. W. (zeznania pozwanych: nagranie k. 179, wydruk ze strony internetowe;j:

k. 143).

Ocene prawna roszczenia Sad Okregowy rozpoczal od przytoczenia i omdéwienia podstawy prawnej, tj. art. 23 k.c. w
zw. z art. 43 k.c. Zaznaczyl, Ze dobre imie osoby prawnej rozumiane jest jako dobre mniemanie innych os6b o danym
podmiocie prawa, w szczeg6lno$ci o jego dzialalnoéci (dobra opinia innych os6b o danym podmiocie prawa ze wzgledu
na zakres jego dzialalnosci), za$ za naruszenie dobrego imienia osoby prawnej uznac¢ nalezy te wypowiedzi, ktére w
sposob nieuzasadniony zarzucaja jej niewlasciwe postepowanie w prowadzonej przez nig dzialalno$ci, wskutek czego
zostaje ona narazona na utrate zaufania potrzebnego do funkcjonowania zgodnie z zakresem jej zadan.

Zdaniem powddki, jej dobra osobiste naruszyt wydzwiek programu ,,(...)”, wyemitowanego na antenie (...) w dniu 18
lipca 2012 1., wynikajacy ze specyficznego montazu, w ktérym wykazywano nieprawidtowosci w zarzadzaniu spotkami
Skarbu Panstwa, sugerujac, iz spotka powodowa brala udziat w tych nieprawidlowoéciach. Sad Okregowy podzielil to
stanowisko, z nastepujacych wzgledow.

Zdaniem pozwanych, w programie pojawia sie tylko nazwa (...), bez rozwiniecia (...) Spotka Akcyjna, w wyniku czego
widzowie nie wiedzieli, ze mowa jest wlasnie o powodowej spolce. W ocenie Sadu I instancji powyzsze stanowisko jest
bledne. W rozmowie W. S. (1) z W. L. (1), na kanwie ktorej powstal sporny program tez nie zostala wymieniona pelna
nazwa powodowej spotki: W. L. (1) postuguje sie okresleniem (...), ktére nastepnie zostaje doprecyzowane przez W.
S. (1) stowami (...) ten? Z.?”, co jego rozmbwca potwierdza (k. 119). O tym, ze powodowa spotka byla identyfikowana
przez odbiorcow, jako podmiot, o ktérym mowa w ,tasmach (...)u” $wiadczy chociazby mail wyslany przez A. R. (1)
ze stacji (...)do A. Z. dnia 18 lipca 2012 r. w godzinach rannych, w ktérym dziennikarka zwraca sie do prezesa zarzadu
powodowej spolki o ustosunkowanie sie do informacji na temat tej spotki zawartych w rozmowie W. S. z W. L. (wydruk
maila: k. 36). W tym stanie rzeczy nie ulega watpliwoSci, ze w spornym programie mowa jest o (...) S.A. oraz ze
widzowie, na podstawie podanych w programie informacji i zaprezentowanych tablic mogli zidentyfikowa¢ powddke
jako firme wskazang w spornym reportazu.

W ocenie Sadu Okregowego material dotyczacy ,taSm (...)u” wyemitowany w programie ,,(...)” z dnia 18 lipca 2012
r. narusza dobre imie powddki. Po przytoczeniu wypowiedzi W. L. (1): ,Dzieci (...) maja super tanie samochody.
Jakbym ja potrzebowal to sobie mozna wzig¢ super tanio” pada komentarz narratora: ,,Chodzi o spéltke (...), ktéra
dostarczala samochody do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, a ta do spo6iki (...). I tu nalezy postawic
znak zapytania” (transkrypcja nagrania: k. 135). Tre$¢ rozmowy W. L. z W. S. nie dawala wystarczajacych podstaw
do sformulowania tego rodzaju komentarza. WypowiedZz W. L. dotyczaca ,,watku samochodowego” brzmi: ,Mnie
kiedy$ tam namawiali na jakie$ tafisze samochody. Bo moéwil, ze (...) dostarcza samochody do (...)u, ze to bedzie
wiesz... ze dzieci (...) maja supertanie samochody. Gdybym ja potrzebowal, to sobie mozna wzia¢ supertanio, tam

2

dadza uzyczenia, albo co$” (k. 123). Z cytowanej wypowiedzi nie wynika, aby W. L. zarzucal powodowej spdlce



jakiekolwiek nieprawidlowoéci w zwigzku z transakcjami dokonywanymi z (...). Ewentualne nieprawidlowosci mogly
mieé¢ miejsce w samej ARIMR, co wynika ze sformulowania ,,to sobie mozna wzia¢ supertanio, tam dadza uzyczenia,
albo co$”. Tymczasem komentarz narratora programu, powigzany ze schematem przedstawionym na planszach,
ktore mu towarzyszyly (k. 135 — 136) oraz z wypowiedzia P. N. , Byla okazja, aby kupowaé samochody po zanizonej
cenie” moze wywolaé u przecietnego odbiorcy przekonanie, ze powodowa spotka aktywnie uczestniczyla w niejasnych
transakcjach biznesowych obejmujacych obrét samochodami po zanizonych cenach. Tego rodzaju komunikat
wzmacnia sformulowanie ,,I tu nalezy postawi¢ znak zapytania”, jak rowniez sam znak zapytania uwidoczniony na
planszach. Ogo6lny wydzwiek programu i zawarte w nim sugestie dotyczace roli (...) S.A. w procederze opisanym przez
W. L. naruszaja dobre imie powddki.

Odpowiedzialnoé¢ dziennikarza nie ogranicza sie jedynie do dostownej tresci opublikowanego materiatu lecz obejmuje
rowniez jego forme. Nie ma przy tym znaczenia jakie intencje mial autor programu, liczy sie bowiem obiektywnie
oceniany efekt jego poczynan — sens i wymowa materialu prasowego (por. G. Kuczynski (red.), Prawo prasowe.
Komentarz, Warszawa 2011, s. 486 i podane tam orzecznictwo).

W ocenie Sadu pozwani nie wykazali, aby ich dzialanie nie bylo bezprawne. A. W. — autor materialu dotyczacego
staém (..)u” ani A. M. — redaktor naczelny programu ,,(...)” nie dysponowali wiarygodnymi Zroédlami, ktére dawalyby
im podstawy do przedstawienia powodowej spotki w niekorzystnym Swietle, co mialo miejsce w kwestionowanym
programie. Jak juz byla mowa wyzej, sama wypowiedZ W. L. nie upowazniala do sformulowania sugestii, jakoby
powddka aktywnie uczestniczyla w procederze obrotu samochodami zakupionymi ze $érodkéw ARIMR po zanizonych
cenach. Skoro pozwani zdecydowali sie wymieni¢ nazwe powodowej spotki w programie, powinni byli dokona¢
ustalen, na czym polegala jej wspdlpraca z ARIMR.

Pozwani nie dochowali wymogdéw, o ktérych mowa w art. 12 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe (Dz.U.
Nr 5, poz. 24 ze zm. — dalej jako: ,pr. pras”). Przede wszystkim pozwani nie zapoznali sie z o§wiadczeniem A. Z.
przestanym 18 lipca 2012 r. w godzinach popoludniowych do stacji (...) (k. 39), w odpowiedzi na mail A. R. (1).
Jak wynika z zeznan pozwanych (nagranie: k. 179), o powyzszym o$wiadczeniu dowiedzieli sie oni dopiero po emisji
spornego programu. Takiej sytuacji nie thumaczy fakt, ze A. R. (1) nie jest zatrudniona w redakcji programu ,,(...)".
W ocenie Sadu, zwazywszy, ze stacja (...) ma charakter informacyjny i relacjonuje na biezaco wydarzenia polityczne,
pozwani przed przygotowaniem ostatecznej wersji materialu zaanonsowanego stowami ,,0 co chodzi tak naprawde w
tasmach (...)u”, powinni byli zapoznaé sie ze wszystkimi materialami zgromadzonymi przez stacje (...) dotyczacymi tej
kwestii. Pozwani jednak tego nie uczynili, a w konsekwencji nie przedstawili w przedmiotowym programie stanowiska
powodowej spotki, mimo ze zdecydowali sie na prezentacje o§wiadczenia spolki (...). W tym stanie rzeczy uznaé
nalezalo, ze naruszenie dobr osobistych powddki zostalo dokonane w sposob zawiniony przez pozwanych, ktéorym
mozna zarzuci¢ niedbalstwo przy przygotowywaniu przedmiotowego materiatu.

Dlatego na podstawie art. 24 § 1 k.c. w zw. z art. 38 ust. 1 pr. pras. Sad Okregowy zobowiazal pozwanych do zlozenia
o$wiadczen o treéci, jak w punktach I i IT wyroku. Z zeznan prezesa zarzadu powodowej spolki (nagranie: k. 179) nie
wynika, aby negatywne konsekwencje materialu dotyczacego ,tasém (...)u” byly dla powddki na tyle intensywne, aby
uzasadnialo to zasadzenie $wiadczenia w kwocie 50.000 zl. W ocenie Sadu kwota 10.000 zl jest odpowiednia suma w
rozumieniu art. 24 k.c. O kosztach procesu Sad I instancji orzekl na podstawie art. 100 zdanie drugie k.p.c.

Pozwani wnie$li apelacje, skarzac wyrok w czedci uwzgledniajgcej powodztwo. Zarzucili:

1. naruszenie art. 233 § 1 k.p.c. poprzez przekroczenie granic swobodnej oceny dowoddéw i zaniechanie
wszechstronnego rozwazenia zebranego materiatu dowodowego, co doprowadzito do poczynienia przez Sad I instancji
dowolnych i sprzecznych z zasadami do§wiadczenia zyciowego ustalen, w szczegblnosci polegajacych na:

a. blednym przyjeciu, ze uzyte w Audycji okreslenie (...) odnosi sie do powodowej spotki, przy czym ustalenia tego
Sad I instancji dokonal na podstawie fragmentu rozmowy W. S. (1) z W. L. (1), a mianowicie pytania tego pierwszego



(...) ten? Z. na ktore padta odpowiedz twierdzaca, a ktory to fragment rozmowy nie zostal w Audycji wykorzystany, a
zatem material dowodowy nie pozwalal na poczynienie takiego ustalenia,

b. niezasadnym przyjeciu, ze przecietny odbiorca Audycji identyfikuje uzyte w Audycji okreélenie (...) z powodowa
spolka, przy czym ustalenia tego Sad I instancji dokonal w oparciu o korespondencje e-mail skierowana przez
niezatrudniong w redakcji programu ,,(...)”, A. R. (1) do prezesa zarzadu powodowej sp6iki z prosba o ustosunkowanie
sie przez niego do informacji na temat spétki zawartych w rozmowie W. L. (1) z W. S. (1), w sytuacji gdy A. R. (1) nie
tylko nie jest zatrudniona w redakeji programu ,,(...)”, ale rowniez nie byla autorka Audycji, jak réwniez nie dzialala
na polecenie zadnego z pozwanych, a nadto §wiadomos$¢ przecietnego odbiorcy nie moze by¢ oceniana przez pryzmat
stanu wiedzy osoby zatrudnionej w ogélnopolskiej stacji telewizyjnej o charakterze informacyjnym, a zatem materiat
dowodowy nie pozwalal na poczynienie takiego ustalenia,

c. blednym przyjeciu, ze brak byto podstaw do wyemitowania w Audycji informacji, ze spoélka (...) dostarczata
samochody do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, a ta do spoékki (...), w sytuacji gdy jest to informacja
prawdziwa, co znajduje potwierdzenie w tre$ci o§wiadczenia prezesa powodowej spolki, z ktdrego wynika, iz jedna ze
spolek z grupy (...) (obecnie spoltka pod firma (...) S.A.) dostarczala samochody do ARIMR,

d. blednym przyjeciu, ze w Audycji zarzuca sie powodowej spdlce ,nieprawidlowosci w zwigzku z transakcjami
dokonywanymi w ARiIMR”, w sytuacji gdy material dowodowy nie pozwalal na dokonanie takiego ustalenia, bowiem
w Audycji nie tylko nie pada taki zarzut, ale réwniez z calego kontekstu i tematyki Audycji wyraznie wynika, iz mowa w
niej o nieprawidlowosciach w (...) spotka (...), zaé§ nazwa (...) pojawia sie w Audycji wylacznie w zwigzku z prawdziwag
- przyznanag przez powoda - informacjg o dostarczaniu przez spolke (...) SA. samochodéw do ARIMR,

e. blednym przyjeciu, ze komentarz ,I tu nalezy postawi¢ znak zapytania” oraz uwidocznienie znaku zapytania na
ukazanych w Audycji planszach obrazujacych sprzedaz samochodéw przez ARIMR do E. mial wywotlaé ,u przecietnego
odbiory przekonanie, ze powodowa spolka aktywnie uczestniczyla w niejasnych transakcjach biznesowych”, w sytuacji
gdy z do$wiadczenia zyciowego wynika, iz umieszczenie znaku zapytania na konicu schematu ukazujacego sprzedaz,
w oczach przecietnego odbiorcy obrazuje pytanie o to, kto byt odbiorca samochodéw od E.,

f. blednym przyjeciu, ze Audycja ukazywala powodowa spotke w niekorzystnym $wietle oraz, ze zawarte zostaly w
niej sugestie ,jakoby powddka aktywnie uczestniczyla w procederze obrotu samochodami ze $rodkéw ARIMR po
zanizonych cenach”, w sytuacji gdy z materialu dowodowego wynika jedynie, ze podmiot (...) sprzedawal samochody
ARiIMR, a ta ostatnia - E., przy czym informacja prawdziwa jest informacja o sprzedazy pojazdéw na rzecz ARiIMR
przez (...) S.A., za§ w Audycji nie pojawila sie jakakolwiek informacja czy sugestia, by transakcjom pomiedzy (...) a
ARiIMR towarzyszyly nieprawidlowosci,

2. naruszenie prawa materialnego w postaci:

a. art. 12 ustawy - Prawo prasowe poprzez jego niewlasciwe zastosowanie, przejawiajace sie w przyjeciu, ze pozwani
nie dochowali wymogéw wynikajacych z naruszonego przepisu, poniewaz ,nie zapoznali sie z o§wiadczeniem A. Z.
przestanym 18 lipca 2012 r. w godzinach popotudniowych do stacji (...) (...) w odpowiedzi na mail A. R. (2) w sytuacji
gdy oéwiadczenie to zostalo pozwanym udostepnione juz po emisji w dniu 18 lipca 2012 r. w programie ,,(...)” reportazu
autorstwa p. A. W. po$wieconego problematyce tzw. tasém (...)u, a zatem nie mieli oni mozliwoSci zapoznania sie z
trescia tego oSwiadczenia przed emisjg Audycji,

b. art. 24 k.c. poprzez jego niewlaéciwe zastosowanie, polegajace na przyjeciu, ze w wyniku emisji Audycji doszlo do
naruszenia dobr osobistych powoda i wskutek tego zobowigzanie kazdego z pozwanych do dwukrotnego odczytania
zadanego przez powodowa spolke o§wiadczenia wraz z jednoczesnym emitowaniem planszy zawierajacej tre$¢ tegoz
o$wiadczenia, przy czym kazdorazowo odczytanie o§wiadczenia wraz z emisja planszy ma trac co najmniej 45 sekund,
a zatem lacznie 1 minute i 30 sekund, stanowi¢ bedzie dopelnienie czynnosci potrzebnych do usuniecia skutkow



naruszenia dobra osobistego ,w odpowiedniej formie”, w sytuacji gdy forme te uznac nalezy za represyjna, bowiem
sporny fragment Audycji trwa jedynie 10 sekund,

3. bledne ustalenie stanu faktycznego w niniejszej sprawie, polegajace na przyjeciu, ze pozwany p. A. M. jest
redaktorem naczelnym redakceji programu ,,(...)".

Skarzacy wniesli o zmiane wyroku i oddalenie powodztwa w caloéci oraz zasadzenie od powoda kosztéw procesu za
obie instancje, ewentualnie uchylenie wyroku i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania.

Powod wnidst o oddalenie apelacji i zasadzenie od pozwanych kosztéw postepowania apelacyjnego.
Sad Apelacyjny zwazyl, co nastepuje:

Apelacja jest czeSciowo zasadna odnoénie orzeczonego sposobu usuniecia skutkéw naruszenia dobrego imienia
powodowej spoltki. Co do zasady natomiast wyrok jest prawidlowy.

Sad Okregowy dokonat ustalen faktycznych, ktére znajduja pelne oparcie w zgromadzonym materiale dowodowym.
Sad Apelacyjny przyjmuje je za wlasne.

Dwa pierwsze zarzuty dotyczace nieistnienia podstaw do zidentyfikowania powodowej spotki w Audycji przez
przecietnego widza, abstrahuja od okolicznoéci znanych juz w chwili emisji, do ktérych zreszta Audycja nawiazywala,
a czego najbardziej bezposrednim wyrazem jest wypowiedZ pozwanego: ,A teraz A. W. i jego material - o co chodzi
tak naprawde w tasémach (...)u”. Pozwany A. M. potwierdzil zresztg w trakcie zeznan, ze Audycja odwolywala sie do
opublikowanego dwa dni wczesdniej, artykulu w(...) (...) (zeznania na rozprawie 28.01.2014r.; 00:24:04). Przecietny,
zainteresowany tematem widz programu, na podstawie publikacji (...) (k.114-125), a w szczegblnoSci jego fragmentu
obejmujacego transkrypcje rozmowy W. S. (1) z W. L. (1) (k.119), mogl sie latwo zorientowaé o jaki (...) w programie
(...) chodzi. W rozmowie tej wyraZnie wskazano na (...), czyli na powoda.

Jesliby podzieli¢ racje pozwanych, to oznaczaloby w istocie, ze zaden z co najmniej czternastu podmiotéw majacych
w nazwie wyrazenie (...) (wymienionych w odpowiedzi na pozew — k.105) nie bylby w tym wypadku legitymowany
czynnie w procesie o ochrone débr osobistych. Rzecza powoda bylo wykazanie okolicznoSci, ktore wskazuja, ze w
Audycji mowa byla wlaénie o (...) S.A. w W., czemu sprostal. Gdyby nie 6w kontekst pozatekstowy, uzyskanie przez
powoda ochrony w tym procesie byloby niewatpliwie trudniejsze.

Sad prawidlowo wzigl pod uwage duze prawdopodobienstwo wyjasnienia sobie przez widza pewnych nieScisto$ci badz
niedopowiedzen przekazu w oparciu o wiedze nabyta juz z innego zrédla. Konstruujac program nawigzujacy do takich
informacji musieli jego autorzy liczy¢ sie z tym, ze odbiorca jest zaznajomiony z dostepnymi powszechnie materialami,
dotyczacymi tego samego tematu. Jak wynika z wyzej przytoczonej wypowiedzi pozwanego, wrecz przyjmowali taki
stan rzeczy za punkt wyjScia.

Sposéb wykorzystania przez Sad e-maila A. R. (1) adresowanego do A. Z. (k.36) polegal jedynie na zwroceniu
uwagi, ze identyfikacja powodowej sp6lki nie nastreczala zadnych trudnosci. Niemniej, juz tylko przedstawiona wyzej
argumentacja pozwalala Sagdowi na konstatacje, ze chodzi w Audycji o powodowa spolke i przecietny widz mogt miec
tego $wiadomo$c.

Takze zarzut 1.c jest niezasadny. Sad nie stwierdzil, ze brak bylo podstaw do wyemitowania informacji, iz spolka
(...) dostarczala samochody do ARIMR, a ta do spokki (...), co rzeczywiécie jest prawda, lecz zakwestionowal
zdanie majace charakter sugestii, osadzone w okreS§lonym kontekscie, w ktorym informacja zostala opatrzona
komentarzem, stawiajacym powodowa spotke w jednoznacznie negatywnym $wietle, jako aktywnego uczestnika
obrotu samochodami zakupionymi ze érodkéw ARiIMR po zanizonych cenach.

Kolejne zarzuty (1.d, e i f) takze abstrahuja od calosci wypowiedzi odnoszacej sie do (...), eksponujac fakt, ze nie
zarzucono powddce wprost nieprawidlowosci w zwiazku z transakcjami dokonywanymi w (...). Uwaga zawarta w



akapicie poprzedzajacym jest aktualna takze w odniesieniu do tej kwestii o charakterze faktycznym. Sad Okregowy
szczegblowo przeanalizowal sens calo$ci wypowiedzi odnoszacej sie m.in. do (...) i wyciagnal z niej logiczne,
przekonujace wnioski (k.202-203). Nie ulega watpliwo$ci, ze miedzy zdaniem, w ktérym mowa jest o tym, ze ,mozna
wziaé super tanio” samochody, a nastepujacymi bezposrednio po nim dwoma zdaniami: ,,Chodzi o spoélke (...), ktéra
dostarczala samochody (...). I ty nalezy postawi¢ znak zapytania.” zachodzi $cisla wiez, ksztaltujaca sens wypowiedzi
jako calo$ci, bedacy sugestia o jakiej napisal Sad I instancji w uzasadnieniu wyroku. Z kontekstu wypowiedzi nie
wynika, by ,znak zapytania” mial na celu poddanie w watpliwo$¢, kto mial by¢ odbiorca samochodéw od E.. Chodzito o
wzmocnienie za pomocg pytajnika sugerowanego komunikatu, zawierajacego juz informacje na temat domniemanych
odbiorcow samochodoéw: ,,Dzieci (...) majg super tanie samochody”.

Zarzut naruszenia art. 12 ustawy — Prawo prasowe eksponuje dwa fragmenty uzasadnienia wyroku, ktére dotycza
etapu gromadzenia materialéw, co w tym wypadku nie ma istotnego znaczenia. Nie jest sporne, ze nie bylo intencja
pozwanych przygotowanie programu, ktory dotyczytby powodowej spo6lki. Jednoznacznie wynika to z zeznan A. M.,
ktéry w czasie emisji nie zdawat sobie nawet sprawy, ze w materiale wystepuje spoélka (...) (zeznania na rozprawie
28.01.2014r.; 00:28:36). Ani ta spdlka ani jej prezes nie lezeli w obszarze zainteresowan pozwanych (00:29:06).
Naruszenie renomy powodowej spotki nie polegalo na przedstawieniu wprost nieprawdziwych informacji na jej
temat, ale na przedstawieniu jej w niekorzystnym Swietle przez umieszczenie informacji o sprzedazy samochodéw w
lancuchu zdarzen, opatrzonych komentarzem sugerujacym jej dzialanie w porozumieniu z pozostalymi wymienionymi
w programie podmiotami, nakierowane na cele pozaekonomiczne, wrecz nielegalne, narazajace na szkode Skarb
Panstwa. Do naruszenia dobrego imienia sp6tki nie doszlo wiec wskutek niezachowania staranno$ci dziennikarskiej
przy zbieraniu materialow ale przy ich wykorzystaniu. W takim aspekcie doszlo do naruszenia przez pozwanych art.
12 ust. 1 pkt 1 ustawy — Prawo prasowe. Wymog szczego6lnej starannosci i rzetelnoéci dotyczy w jednakowym stopniu
gromadzenia jak i wykorzystania materialow (por. np. wyrok Sadu Najwyzszego z dnia 30 maja 2014 r., III CSK198/13,
Lex nr 1504839).

Drugi zarzut naruszenia prawa materialnego jest czeSciowo zasadny. Nie maja racji pozwani w zasadniczej kwestii,
tj. co do stwierdzenia przez Sad, ze doszlo do naruszenia débr osobistych - z przyczyn podanych juz w niniejszym
uzasadnieniu w ramach odnoszenia sie do zarzutdw naruszenia prawa procesowego. Zwazywszy, ze uzasadnienie
tego zarzutu, poza jednym zdaniem twierdzacym, odnosi sie wylacznie do orzeczonego sposobu usuniecia skutkow
naruszenia, zbedne byloby w tym miejscu powtarzanie argumentacji uzasadniajacej stwierdzenie naruszenia renomy
(dobrego imienia) powodowej spoiki.

Zgodnie z art. 24 k.c. ten, czyje dobro zostalo bezprawnie naruszone, moze zada¢, azeby osoba, ktéra dopuécila sie
naruszenia, dopeknila czynnosci potrzebnych do usuniecia jego skutkoéw. Z przepisu tego wynika, ze chodzi o takie
zachowanie sprawcy naruszenia, ktére stanowié bedzie ekwiwalent wyrzadzonej krzywdy w tym znaczeniu, ze niejako
zniweluje jej skutki (por. wyrok Sadu Najwyzszego z dnia 20 listopada 2013 r., I CSK 66/13, Lex nr 1522074). Srodki
ochrony naruszonego dobra osobistego musza by¢ adekwatne do samego naruszenia i jego skutkow oraz stosowane
z uwzglednieniem caloksztaltu okoliczno$ci sprawy (por. wyrok Sadu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 12 wrze$nia
2013 r., sygn. I ACa 324/13, Lex nr 1392085). Orzeczony $rodek ochrony powinien pozostawa¢ w odpowiedniej
proporcji do zaktadanego celu (por. wyrok Sadu Apelacyjnego w Lodzi z dnia 27 lutego 2014 r., I ACa 1140/13, Lex

nr 1444766).

Nakazanie wy$wietlania planszy z przeprosinami zajmujacej caly ekran widoczny w odbiornikach telewizyjnych
i jednoczesnego odczytania wySwietlanego tekstu przez pozwanych, wykracza ponad potrzebe podyktowanag
opisana wyzej funkcja wyznaczong artykulem 24 k.c. Niesie za soba ryzyko upokorzenia pozwanych dziennikarzy,
poddajgcego sie zakwalifikowaniu jako represja, nieprzystajaca do okoliczno$ci sprawy. Do naruszenia dobra
osobistego powodowej spotki doszlo bez nasilenia zlej woli, nieomalze przypadkowo, przy okazji podjetego w
Audycji tematu dotyczgcego innych podmiotéw. Nawiazanie do (...) mialo charakter incydentalny i krotkotrwaty, w
dodatku skojarzenie z powodem sugestii wyrazonej w programie wymagalo zabiegu interpretacyjnego (powigzania z
wezedniejszg wiedzg na temat poruszony w audycji). Trzeba nadto bra¢ pod uwage fakt, ze program w swym gléwnym
nurcie poruszal wazny temat, a pozwani dziennikarze dzialali w obronie spolecznie uzasadnionego interesu. Nie moze



budzi¢ watpliwosci, ze wolnos¢ dziennikarska obejmuje takze mozliwosé skorzystania z pewnego stopnia przesady
lub nawet prowokacji (por. np. wyrok ETPC z z 10 paZzdziernika 2013 r., 64569/09, Delfi AS v. Estonia). W niniejszej
sprawie doszlo wprawdzie w stosunku do powoda do wykroczenia poza dozwolone ramy owej wolno$ci, ale ogdlnego
wydzwieku Audycji nie mozna pomija¢, podobnie jak faktu, ze tre$¢ dotyczaca powoda miala w zamysle autorow
marginalne znaczenie.

Reasumujgc, zdaniem Sadu Apelacyjnego do usuniecia skutkow naruszenia dobra osobistego powoda wystarczy samo
tylko wyséwietlanie kolejno tekstow przeprosin pozwanych, przy czym czas wySwietlania nie powinien by¢ dtuzszy niz
czas potrzebny na swobodne, bez poSpiechu, przeczytanie tekstu przez przecietnego widza, co w tym wypadku nie
powinno zajaé 15 sekund. Ubocznie juz tylko mozna zaznaczyé¢, ze racje maja pozwani, iz odczytanie przez kazdego z
nich tekstu nie zajeloby wiecej niz 30 sekund.

Jak wynika z przedstawionych wyzej rozwazan, naruszenie dobra osobistego nastgpilo przez wyemitowanie
wprowadzajacych w blad informacji, sugerujacych, ze spétka brala udzial w nielegalnym, szkodzacym Skarbowi
Panstwa procederze, polegajacym na obrocie samochodami zakupionymi ze §rodkéw publicznych po zanizonych
cenach. Sugestia to informacja, ktéra nie wynika wprost z czyjejS wypowiedzi lub jakiego$ tekstu, ale jest w
nich zawarta (Uniwersalny stownik jezyka polskiego, Warszawa 2003, tom 3, str. 1446). Konstrukcja przeprosin
zastosowana w wyroku za powodem nie odzwierciedla dokladnie sposobu dzialania pozwanych. Nie chodzi o to, ze
postuzono sie nieprawdziwymi informacjami w celu wprowadzenia w blad — informacje o sprzedazy samochodéw byly
prawdziwe, lecz o wyciagniecie na ich bazie wprowadzajacych w blad informacji, majacych postaé sugestii. Dlatego
Sad Apelacyjny usunat z tekstu przeprosin stowa ,nieprawdziwych i”.

Adnotacja w protokole rozprawy z dnia 28 stycznia 2014 r. dotyczaca wypowiedzi pozwanego A. M.: ,Jestem
prowadzacym i redaktorem naczelnym programu,,,(...)” nie odpowiada Scisle tresci nagrania. Pozwany zeznal: ,Jestem
prowadzacym i redaktorem programu (...) (00:22:20). A zatem nalezalo uznaé za usprawiedliwiony ostatni zarzut
apelacji, oznaczony jako 3, co jednak nie ma wplywu na odpowiedzialno$¢ tego pozwanego co do zasady. Zgodnie z
art. 38 ust. 1 ustawy — Prawo prasowe odpowiedzialno$¢ cywilng za naruszenie prawa spowodowane opublikowaniem
materialu prasowego ponosza autor, redaktor lub inna osoba, ktérzy spowodowali opublikowanie tego materiatu.
W katalogu tym miesci sie wiec nie tylko redaktor naczelny ale tez redaktor danego programu. Pozwany ponosi
wiec odpowiedzialnoé¢ jako redaktor przedmiotowego programu. Konsekwencjg uwzglednienia tego zarzutu bylo
wyeliminowanie z treSci przeprosin slowa ,naczelny”.

Apelacja nie zawiera zadnego zarzutu odnoszacego sie do zasgdzenia kwoty 10.000 zl na cel spoleczny. Pozostaje wiec
tylko stwierdzié, ze Sad Okregowy nie naruszyt art. 24 k.c. ani art. 448 k.c.

Z przedstawionych wzgledow Sad Apelacyjny orzekl jak w sentencji wyroku na podstawie art. 385 k.p.c. i art. 386
8§ 1 k.p.c. Wobec cze$ciowego uwzglednienia apelacji, koszty powstepowania apelacyjnego zostaly miedzy stronami
zniesione, przy zastosowaniu art. 100 k.p.c.



