
Sygn. akt I ACa 2139/15

WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 20 stycznia 2017 r.

Sąd Apelacyjny w Warszawie I Wydział Cywilny w składzie:

Przewodniczący: SSA Beata Kozłowska

Sędziowie: SA Robert Obrębski

SO (del.) Agnieszka Łukaszuk (spr.)

Protokolant: Katarzyna Juć

po rozpoznaniu w dniu 20 stycznia 2017 r. w Warszawie

na rozprawie

sprawy z powództwa M. S.

przeciwko  (...) spółce z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W.

o ochronę dóbr osobistych

na skutek apelacji powoda

od wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie

z dnia 30 kwietnia 2015 r., sygn. akt XXIV C 588/13

1.  oddala apelację;

2.  zasądza od M. S. na rzecz  (...) spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w W. kwotę 2 070 (dwa tysiące siedemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania
apelacyjnego.

Agnieszka Łukaszuk Beata Kozłowska Robert Obrębski

Sygn. akt I ACa 2139/15

UZASADNIENIE
W pozwie z dnia 19 lutego 2013 r., zmodyfikowanym pismem z dnia 3 czerwca 2013 r. skierowanym przeciwko  (...)
Sp. z o.o. z siedzibą w W. M. S. domagał się:

1.  zasądzenia od pozwanego na jego rzecz kwoty 38.000 zł tytułem zadośćuczynienia za naruszenie dób osobistych
powoda w postaci godności, dobrego imienia i wizerunku w związku z publikacją zamieszczoną w tygodniku (...) w
dniu 15 października 2012 r. numer (...), strona (...) w artykule pod tytułem „(...)”;

2.  zobowiązania pozwanej do zamieszczenia w terminie 2 tygodni od dnia uprawomocnienia się wyroku przeprosin w
tygodniku (...) o treści:  Wydawnictwo (...) Sp. z o.o.  przeprasza Pana M. S. za zamieszczenie w dniu 15 października
2012 r. w tygodniku (...), w artykule pt. „(...)” nieprawdziwych, godzących w jego dobre imię, a także wizerunek
treści, przypisujących mu cechy „handlarza żywym towarem”, głodzącego obywateli Afryki i przetrzymującego ich w



„obskurnym baraku”, żądającym od nich wynagrodzenia za załatwianie wiz, pozwoleń na pracę i innych czynności
urzędowych, jednocześnie narażającego Skarb Państwa na nieuzasadnione wydatki”.

Uzasadniając swe roszczenia powód wskazał, że w tygodniku (...) nr (...) z 2012 r. zamieszczono artykuł pod tytułem
„(...)" autorstwa W. C. i M. G. (1), w którym to autorzy opisują działalność powoda w sposób nieprawdziwy, naruszający
jego dobra osobiste tj. cześć, godność, dobre imię i wizerunek.

Pozwana spółka wniosła o oddalenie powództwa oraz zasądzenie od powoda kosztów procesu, w tym kosztów
zastępstwa procesowego według norm przepisanych. Uzasadniając swoje stanowisko podniosła, iż kwestionowany
przez powoda artykuł został sporządzony i opublikowany wyłącznie w celu ochrony ważnego interesu społecznego, a
jego celem było przedstawienie informacji dotyczących problemu wyzysku ekonomicznego, problemu wykorzystania
dla celów zarobkowych sytuacji życiowej młodych ludzi, którzy przybyli do Polski aby grać w piłkę, ale niejednokrotnie
muszą się zmagać z pseudo menadżerami i wyzyskiem, a na koniec są deportowani z terytorium Rzeczpospolitej
Polskiej za publiczne pieniądze podatników.

Wyrokiem z dnia 30 kwietnia 2015 r. Sąd Okręgowy w Warszawie oddalił powództwo i zasądził od
powoda na rzecz pozwanego kwotę 2.760 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Powyższe rozstrzygnięcie Sąd Okręgowy oparł na następujących ustaleniach:

W dniu 15 października 2012 roku na stronach (...) tygodnika  (...) ukazał się artykuł autorstwa W. C. i M. G. (2) pt.
„(...)”.

Przedmiotowy artykuł został podzielony na części opatrzone śródtytułami. We fragmencie artykułu zatytułowanym
„(...)”, autorzy na wstępie zadają pytanie: „ile jest w Polsce piłkarzy z Afryki”. Następnie odpowiadają na nie, że jest
ich ponad setka, dodając dalej, że przez ostatnie 14 lat ściągnął ich ten sam człowiek - M. S., o którym czarnoskórzy
mówią „nasz agent” lub po prostu M.. W dalszym ciągu zawarta jest informacja, że „to M. załatwia bilet na samolot
i pozwolenie na pracę”. Autorzy podają także, że ustalili, iż zawodników do Polski powód sprowadza bez licencji, a
kiedy piłkarze zmieniają kluby, „S. domaga się swojej działki”.

We fragmencie zatytułowanym „(...)” autorzy opisują budynek (barak) i wskazują, że znajdują się w nim: koszulki dla
zawodników, lodówka, stolik, krzesła oraz poustawiane pod ścianami pudła, w których znajdują się teczki zawodników
z Afryki. Przytoczona jest również wypowiedź M. S. z wcześniej przeprowadzonego z nim wywiadu: „Murzyni” - Jak
któryś coś na mnie powie, to ja wyciągnę teczkę. I pokażę, co on jest wart. Ci, co najwięcej mówią, to są ci, co mają
cienkie teczki. Słabi gracze”.

We fragmencie artykułu o podtytule „(...)” autorzy przytaczają wypowiedź, jednego z dawnych mieszkańców baraku
„M. wpadał często, czasem robił zakupy. Przywoził ciastka”. Następnie cytują fragment opisywany przez P. Z. (1): „Mój
znajomy sprowadza Murzynów tuzinami. Ostatnio spotkałem go na mieście, obiecał mnie podwieźć, ale mówi: musisz
wziąć na kolana ciastka. Jakie ciastka? Znajomy cukiernik daje mi ciastka, których nie sprzeda, następnego dnia. I ja
nimi karmię moich Murzynków. O, zobacz, czeka jeden na skrzyżowaniu, niech się z koleżkami najedzą pączków! Nie
szkodzi im niezdrowe żarcie? P., oni w N.jedzą surowy ryż. Dla nich jest to ziemia obiecana!”.

W części zatytułowanej „(...)" znajduje się informacja o konieczności posiadania licencji  (...) do wykonywania zawodu
menadżera sportowego. Zaraz potem autorzy podają, że powód takiej licencji nie posiada, jednakże w imieniu klubów
zaprasza do Polski graczy z Afryki, a w imieniu zawodnika, który podpisuje pełnomocnictwo „do tych papierkowych
spraw” stara się o wizę i pozwolenie na pracę.

W części o śródtytule „(...)" poruszona jest kwestia wiz dla sportowców. We fragmencie artykułu zatytułowanym „(...)"
autorzy, powołując się na wygrzebane z archiwów lokalnych gazet i serwisów sportowych historie o „piłkarzach S.”
podają, że „zimą 2008 roku w III-ligowej (...) wybucha afera. Ośmiu piłkarzy z N. i K. dostaje tylko jedną trzecią
wypłat, resztę zabiera S.”. Dalsza część zawiera relację (...) obrońcy K. I., byłego zawodnika  (...), który opowiada jak



oszukał go S.: „Nie znałem wówczas polskiego, a on podsunął mi kontrakt i powiedział że wszystko będzie dobrze.
Kiedy zacząłem grać okazało się, że robię to za darmo”.

Tekst zamieszczony w części opatrzonej śródtytułem „(...)" odnosi się do kwestii kosztów deportacji piłkarzy. Zawiera
on informację, że za działalność S. płaci budżet państwa, gdyż to Inernational Office for Migration (IOM) albo Straż
Graniczna finansuje deportacje.

W części artykułu zatytułowanej „(...)” autorzy poinformowali, że w 2009 r. E. M. z (...) przygotował raport „(...)”,
w którym został opisany mechanizm stosowany przez handlarzy ludźmi w transferach piłkarzy z Afryki do E.. W tej
części zawarto stwierdzenie: „Handlarze przeszukują małe szkółki piłkarskie. Znajdują chłopaków, kontaktują się z
klubami w E., a gdy zawodnik dostaje kontrakt, pobierają z niego swoją część. Wszystko na gębę. Brzmi znajomo”.
Dalej poinformowano, że znanemu menażerowi sportowemu D. P. (1), bez podania nazwiska opisano działalność S.,
a następnie pada stwierdzenie „Pachnie handlem żywym towarem. Ale od strony prawnej nikt się do niego nie może
przyczepić".

Przed publikacją spornego artykułu 11 czerwca 2008 r. na stronie internetowej pod adresem http://(...) ukazał się
artykuł J. L. i A. J. zatytułowany „(...)”. W artykule tym poruszono temat czarnoskórych piłkarzy pochodzących z N.
i K.. Zawarto tam między innymi informacje o tym jak M. S., który sprowadził ich do Polski, „potrąca sobie koszty
grudniowego przelotu zawodników do ich krajów -tam i z powrotem - w celu załatwienia wizy i opłaty związane z
tymi formalnościami”. Ponadto w artykule podano informacje, że N.upierają się, że są źle traktowani, że czują się
zastraszeni, że boją się, że nie dostaną ani grosza, że nie wiedzą kogo mają prosić o pomoc.

W dniu 4 października 2008 r. na stronie internetowej pod adresem  http://(...)  pojawił się artykuł zatytułowany „(...)"
poruszający temat czarnoskórych afrykańskich piłkarzy sprowadzanych do Polski. W artykule tym zawarto między
innymi informację, że osobą sprowadzającą czarnoskórych piłkarzy jest M. S.. Opisano w nim fatalne warunki w jakich
przebywają sprowadzeni piłkarze oraz zaprezentowano stanowisko M. S..

W dniu 10 listopada 2008 r. na stronie internetowej pod adresem  http:// (...) pojawił się wywiad P. Z. (2) z M. S.
zatytułowany „(...)". W wywiadzie tym poruszono min. kwestię ilości czarnoskórych piłkarzy, których M. S. sprowadził
do Polski oraz dobrych i złych cech czarnoskórych piłkarzy. W toku rozmowy M. S. stwierdził: „dostawałem z Afryki
wspaniałe opisy i dokumenty. I lądowali mi w W. goście, którzy mieli być, jak obiecywano, obrońcami po 190 cm i
90 kg, a mieli 150 cm i 50 kg! Takich od razu oddawałem Straży Granicznej. Potem musiałem się wycwanić, bo na
dziesięciu przysłali pięciu lewych".

W sieci pod adresem http://(...) pojawił się również artykuł P. Z. (2) pt. „(...)”, w którym autor opisuje pisze: „Mój
znajomy sprowadza murzynów tuzinami. Ostatnio spotkałem go na mieście, obiecał mnie podwieźć ale mówi - musisz
wziąć na kolana ciastka. Jakie ciastka?? Znajomy cukiernik daje mi ciastka, których nie sprzeda następnego dnia. I ja
nimi karmię moich Murzynków. Oooo, zobacz, czeka jeden na skrzyżowaniu, niech się z koleżkami najedzą pączków!
Im nie szkodzi niezdrowe żarcie? P., oni w N.jedzą surowy ryż. Dla nich jest to ziemia obiecana!”

Dziennikarz M. G. (1) jeszcze przed publikacją kwestionowanego artykułu przeprowadził wywiad radiowy z M. B.,
w którym wypytywał swojego gościa jak wygląda sytuacja młodych piłkarzy sprowadzanych z Afryki do Polski. M.
B. opowiedział o problemach piłkarzy, o zastraszaniu zawodników deportacją, o milczeniu piłkarzy z obawy przed
nieprzedłużeniem wizy, o złym nastawieniu i praktykach „menagerów" w stosunku do zawodników, o podpisywaniu
umów bez tłumaczenia na język piłkarza podpisującego umowę. M. B. określił praktyki klubów piłkarskich jako formę
niewolnictwa.

Przed publikacją spornego artykułu dziennikarze W. C. i M. G. (1) przeprowadzili rozmowę z M. S.. W rozmowie tej
dziennikarze chcieli by powód odniósł się do zarzutów jakie stawiają mu czarnoskórzy zawodnicy. Powód stanowczo
podkreślił, że nie ma sobie nic do zarzucenia odnośnie swojej działalności pod względem formalnym. Jednocześnie
powiedział, że po tylu latach „żałuje, że się za to wziął, że nie powinien”. Powód podczas rozmowy wyraził swoje
przekonanie, że „czarni” „zorientują się kim on dla nich był” dopiero gdy skończy się jego działalność. Powód w



wywiadzie określił siebie jako „ratownika, jedynego faceta, który potrafi wziąć czarnego, zaprowadzić na (...), siedzieć
z nim cały dzień, żeby złożyć dokumenty np. na legalizację pobytu, albo wieźć 600 km własnym samochodem faceta
do klubu jakiegoś trzecio ligowego i kwitnąć z nim tam cały dzień, żeby go oddać w dobre ręce”. Pytany dlaczego
to robił odpowiada: „liczyłem na ten złoty strzał, że przyjdzie ten milion euro za chłopaka i cześć”. Pytany jak ma
przyjść ten milion euro skoro powód nie jest menagerem i kluby mu nie płacą wyjaśnił „może chłopak mi zapłaci” gdy
dostanie kontrakt. Na pytanie dziennikarzy, czy powinni wierzyć w te wszystkie historie opowiadane przez „czarnych”
M. S. wypowiada między innymi słowa: „Powiedzcie mi nazwisko, który powiedział coś na mnie, a ja wyciągnę teczkę
i pokażę co on jest wart, kto był, co był, kto chciał mu pomóc i co mógł zrobić (...) I gwarantuje wam, że ci którzy
najwięcej mówią to są ci od tych cienkich teczek”.

Sąd Okręgowy ustalił, iż powód M. S. jest członkiem zarządu  stowarzyszenia (...) „(...)". Celem działania organizacji jest
min. upowszechnianie kultury fizycznej i sportu w szczególności poprzez promowanie zespołowych gier sportowych i
udziału w nich zawodników innych ras i narodów, przeciwdziałanie poprzez sport patologiom społecznym: rasizmowi,
ksenofobii i nietolerancji wobec innych grup społecznych, religijnych, narodowościowych i etnicznych.

M. S. w ramach współpracy z klubami sportowymi (np. (...) (...),  (...), klub w L., (...),  (...)) sprowadzał czarnoskórych
zawodników z Afryki do Polski, a następnie promował ich i próbował znaleźć dla nich miejsce w klubach. Zapewniał im
zakwaterowanie i wyżywienie, pomagał przy załatwianiu formalności związanych z legalizacją pobytu w Polsce. Powód
nie posiadał jednakże licencji  (...). Współpraca z klubami sportowymi nie była sformalizowana. Klub zwracał się do
powoda z zapytaniem, czy zna jakiś młodych i utalentowanych piłkarzy, w odpowiedzi zaś on polecał piłkarzy z Afryki.
Zadaniem klubu było wystosowanie dla poleconych zawodników zaproszenia by mogli oni uzyskać wizę. Pozostałymi
formalnościami związanymi z legalizacją pobytu zawodników w Polsce zajmował się już powód. Powód w tym celu
posiadał pełnomocnictwo od klubów, które upoważniało go do załatwienia pobytu i pracy dla piłkarza. W ten właśnie
sposób zostało sprowadzonych min. 10 zawodników z N. do klubu w L., oraz 3 zawodników do  klubu (...), którzy
zostali zakwaterowani na B. w F. B.. W przypadku gdy zawodnicy nie sprawdzili się i nie spełniali oczekiwań trenera
to poszukiwali innych klubów bądź byli deportowani.

Jeden z autorów kwestionowanego artykułu „(...)" W. C. zainteresował się osobą powoda po tym jak usłyszał o M. S. od
anonimowej osoby z International Organization of Migration (IOM). Osoba ta miała słyszeć i widzieć sytuację, w której
powód miał wyekspediować swoich podopiecznych z Polski oraz gdy przyszedł z awanturą powołując się na znane
osoby z  (...). Autorzy kwestionowanego tekstu zaczęli weryfikować informacje na temat powoda. Zaczęli wypytywać
dziennikarzy sportowych o osobę M. S.. Od nich uzyskali informację, że powód ściąga zawodników do klubów w
Polsce nie posiadając licencji. Autor tekstu skontaktował się również z jednym z piłkarzy, który opowiedział o tym jak
wygląda procedura sprowadzania zawodników do Polski i o warunkach ich pobytu. Autorzy tekstu prowadzili również
rozmowy z osobami posiadającymi licencje  (...), rozmawiali z członkami  (...). Dziennikarze zwracali się również do
Inspekcji Pracy oraz udali się do Urzędu Wojewódzkiego, gdzie natknęli się na plik nazwisk zawodników, którzy zostali
ściągnięci do Polski przez powoda. W ramach uzyskanych informacji odnośnie kwestii regulacji prawnych dotyczących
zatrudnienia zagranicznych piłkarzy oraz pośrednictwa pracy dziennikarze zadzwonili do Departamentu Legalności
Zatrudnienia, gdzie zasygnalizowano im, iż problem dotyczy zatrudnienia afrykańskich zawodników przyjeżdżających
do Polski z Afryki.

Autorzy spornego artykułu poprzez jego publikację chcieli zwrócić uwagę społeczeństwa na szarą strefę - działalność
„pseudomenagerowania” piłkarskiego, na problem czarnoskórych zawodników w Polsce. Przy publikacji z dnia 15
października 2012 r. „(...)" autorzy artykułu kierowali się min. informacjami uzyskanymi od informatorów, od
przedstawicieli: Straży Granicznej, Ministerstwa Spraw Zagranicznych, International Organization of Migration
(IOM). Przygotowując materiał dziennikarze uzyskali informację dotyczące działalności powoda od zagranicznych
dziennikarzy w tym między innymi od dziennikarzy z dziennika  (...), a także afrykańskich piłkarzy ściągniętych
do Polski przez powoda (min. M. B.). Dziennikarze korzystali również z uzyskanego nagrania z rozmowy (kłótni)
piłkarza z powodem. Rozmowa ta dotyczyła między innymi kwestii niewypłacania wynagrodzenia. Z  Kancelarii
(...) dziennikarzom udało się dowiedzieć, że zostały zakupione koszulki na mecz piłkarski, nie pozyskali natomiast
dokładnej informacji kto za nie zapłacił. W tym zakresie dysponowali oni jedynie wiedzą, że kupił je ktoś z  (...).



Dziennikarze sięgnęli również do artykułu redaktora P. Z. (2), będącego zapisem jego wywiadu z M. S. zatytułowanym
„(...)” z dnia 10 listopada 2008 r., do felietonu tegoż samego autora z dnia 7 czerwca 2012 r. „(...)", artykułu z dnia
4 października 2008 r. zatytułowanego „(...)" oraz artykułu zatytułowanego „(...)". Ponadto autorzy tekstu przed
jego publikacją spotkali się z powodem, w miejscu gdzie zamieszkiwali zawodnicy. Pomieszczenie to było wówczas
pozastawiane kartonami, pudełkami, meblami, segregatorami znajdującymi się w foliach, kubkami, w kuchni panował
bałagan. Podczas tego spotkania M. S. pokazywał im dokumenty i zdjęcia dotyczące zawodników.

Na tle tak ustalonego stanu faktycznego Sąd Okręgowy uznał, iż powództwo nie zasługuje na uwzględnienie
za podstawę swojego rozstrzygnięcia przyjmując treść art. 24 k.c. oraz art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1984
r. Prawo prasowe.

Dokonując oceny kwestionowanych przez powoda treści spornego artykułu Sąd Okręgowy wskazał, iż można je
uznać jako naruszające dobra osobiste powoda. Powodowi zarzucono w nim bowiem działanie polegające na
nielegalnym sprowadzaniu czarnoskórych zawodników piłkarskich z Afryki do Polski. Ze spornego artykułu wynikała
zaś jednoznaczna sugestia, iż powód działa w ten sam sposób jak handlarze ludźmi.

Sąd Okręgowy podniósł, iż jako naruszenie dóbr osobistych powoda w postaci godności i dobrego imienia należy
uznać szereg okoliczności opisanych w przedłożonym materiale. M. S. jest bowiem opisany w artykule jako osoba
postępująca w sposób niemoralny i wyrachowany, która wykorzystuje czarnoskórych zawodników z Afryki jako sposób
na zarobienie pieniędzy sprowadzając ich do Polski w imieniu klubów bez wymaganej licencji  (...). Z tekstu wypływa
także przekaz, że powód zabiera większą część wynagrodzenia piłkarzy, pobiera opłaty za załatwienie wizy, pozwolenia
o pracę, naraża Skarb Państwa na nieuzasadnione wydatki w związku z deportacją sprowadzonych przez siebie
czarnoskórych zawodników. Nadto z artykułu wynika sugestia, że powód nie zapewniał sprowadzonym piłkarzom
odpowiedniego wyżywienia, a także warunków bytowych. Publikacja negatywnie zatem przedstawiała powoda jako
osobę nielegalnie sprowadzającą czarnoskórych zawodników piłkarskich z Afryki i otrzymującą korzyść majątkową
na skutek zabierania części należnego piłkarzom wynagrodzenia oraz w zamian za pomoc w legalizacji ich pobytu w
Polsce.

Zdaniem Sądu Okręgowego obiektywnie oceniając, uwzględniając potencjalną reakcję opinii publicznej oraz reakcję
powoda, przyjąć należy, że treść spornego artykułu naruszała jego dobra osobiste (godność, dobre imię). Przypisano
bowiem powodowi takie postępowanie i właściwości, które mogły go poniżyć w opinii publicznej i narazić na utratę
zaufania do niego, jak również do  stowarzyszenia (...) „(...)", którego członkiem zarządu był powód.

Sąd Okręgowy uznał jednakże, iż strona pozwana zdołała obalić domniemanie bezprawności naruszenia dóbr
osobistych wykazując, że sporna publikacja miała na celu społecznie uzasadniony interes społeczny. Powstała ona
bowiem po to, by poinformować opinię publiczną i zwrócić uwagę społeczeństwa na problem szarej strefy, na
występującą w kraju działalność pseudo menagerów polegającą na obwożeniu po klubach, wcześniej ściągniętych z
dalekich krajów piłkarzy marzących o zrobieniu kariery piłkarskiej, celem zaoferowania ich usług. Autorzy, będący
dziennikarzami, postanowili podzielić się z czytelnikami swymi ustaleniami odnośnie losów afrykańskich piłkarzy
sprowadzonych do Polski przez powoda - rozpoznawalnego działacza  (...), członka zarządu  stowarzyszenia - (...)
„(...)”. Publikacja ta z założenia miała stanowić napiętnowanie wykorzystania dla celów zarobkowych sytuacji życiowej
wielu młodych ludzi, którzy przybyli do Polski z nadzieją na zrobienie kariery piłkarskiej, podczas gdy na miejscu
niejednokrotnie musieli zmagać się z wyzyskiem, pseudo menadżerami, oraz obawą deportacji. Dziennikarze mieli
zatem uzasadniony cel społeczny, aby zając się tematem opisanym w artykule, który był związany z powodem. Powód
bowiem faktycznie zajmował się sprowadzaniem z Afryki zawodników piłkarskich. Z materiału zgromadzonego w
sprawie jednoznacznie wynika, że powód współpracował z klubami piłkarskimi, a niesformalizowana współpraca
polegała na poleceniu klubowi czarnoskórych zawodników piłkarskich oraz pomocy w zalegalizowaniu ich pobytu w
Polsce. Sam powód przyznał, że nigdy nie był menagerem sprowadzonych przez siebie zawodników albowiem nie
posiadał do tego stosownego upoważnienia - licencji managerskiej. Przyznał też, że zapewniał im zakwaterowanie i
wyżywienie oraz zajmował się m.in. załatwianiem dla nich wiz, dążył do tego by podpisali kontrakt z klubem.



W ocenie Sądu Okręgowego bezprawność naruszenia była wyłączona również z uwagi na zachowanie staranności
i rzetelności przy gromadzeniu materiału dziennikarskiego i jego wykorzystaniu. Sąd Okręgowy wskazał, iż
działając w interesie społecznym dziennikarz, nie jest zobowiązany do bezwzględnego wykazywania prawdziwości
przekazanych informacji, dla wyłączenia bezprawności wystarczy, aby wykazał, że informacje pozyskał od istniejących
i wiarygodnych informatorów i dążył do ustalenia prawdy (por. wyrok SN z 5 marca 2002 r., I CKN 535/00 i uchwałę
SN z 18 lutego 2005 r., III CZP 53/04). Uchylenie bezprawności następuje zatem nie tylko wówczas, gdy informacje
zawarte w zakwestionowanym materiale prasowym okażą się prawdziwe, ale także wtedy, gdy mimo ich niezgodności
z rzeczywistością dziennikarz zbierając i wykorzystując materiał prasowy dokonał tego zgodnie z treścią art. 12 ust.
1 pkt 1 Prawa prasowego.

W niniejszej sprawie, w ocenie Sądu Okręgowego, zostało wykazane, że dziennikarze będący autorami
kwestionowanego artykułu dochowali przy sporządzaniu artykułu należytej staranności i rzetelności, że z
zachowaniem obiektywizmu dążyli do poznania i przedstawienia prawdy materialnej. Jak bowiem zeznali
przesłuchani w charakterze świadków M. G. (3) i W. C., informacje te weryfikowane były przez nich zarówno
poprzez kontakt z informatorami, jak również w instytucjach państwowych - rozmawiano z przedstawicielami: Straży
Granicznej, Urzędu Wojewódzkiego, International Organization of Migration (IOM). Dziennikarz W. C. zwracał się
do polskich placówek dyplomatycznych w krajach, z których pochodzili piłkarze (prowadził z nimi korespondencję),
jak również prowadził rozmowę z osobą posiadającą licencje managera.

Przygotowując materiał dziennikarze kontaktowali się w tej kwestii z zagranicznymi dziennikarzami, w tym między
innymi z dziennikarzami z dziennika  (...). Ponadto przeprowadzili rozmowę z afrykańskim piłkarzem ściągniętym do
Polski przez powoda - M. B.. Dziennikarze korzystali również z uzyskanego nagrania z rozmowy (kłótni) piłkarza z
powodem. Rozmowa ta dotyczyła między innymi kwestii niewypłacania wynagrodzenia. Autorzy tekstu dzwonili do
Kancelarii (...), przeprowadzili rozmowę z pracownikiem Departamentu Legalności Zatrudnienia. W. C. przeprowadził
również na temat osoby powoda wywiad polegający na rozmowach o nim z dziennikarzami sportowymi. Ponadto,
autorzy przeprowadzili prasówkę na temat osoby powoda. Dziennikarze sięgnęli do artykułu redaktora P. Z. (2),
będącego zapisem jego wywiadu z M. S. zatytułowanym „(...)" z dnia 10 listopada 2008 r., do felietonu tegoż samego
autora z dnia 7 czerwca 2012 r. „(...)", artykułu z dnia 4 października 2008 r. zatytułowanego „(...)" oraz artykułu
zatytułowanego „(...)". Ponadto dziennikarze będący autorami tekstu przed jego publikacją spotkali się z powodem,
w miejscu gdzie zamieszkiwali wcześniej sprowadzeni przez niego zawodnicy. Dziennikarze tym samym umożliwili
M. S. ustosunkowanie się do kwestii poruszanych w spornym artykule, co do zarzutów stawianych mu przez piłkarzy,
co zresztą znalazło swoje odzwierciedlenie w treści artykułu. Z uwagi jednak na zgłoszone żądanie zachowania w
tajemnicy danych osób udzielających informacji przeznaczonych do publikacji dane te nie zostały ujawnione.

Sąd Okręgowy wskazał również, iż w artykule znajdują się informacje, które powód sam przyznał lub potwierdził. Fakt,
iż powód przywoził zawodnikom ciastka, które otrzymywał od znajomego cukiernika powód potwierdził składając
zeznania w dniu 24 kwietnia 2015 r. Zgodne z rzeczywistym stanem rzeczy jest także to, że powód „oddawał
Straży Granicznej" sprowadzonych przez siebie zawodników, którzy z określonych powodów mu nie odpowiadali. W
wywiadzie udzielonym P. Z. (2) sam bowiem mówił: „Dostawałem z Afryki wspaniałe opisy i dokumenty. I lądowali
mi w W. goście, którzy mieli być, jak obiecywano, obrońcami po 190 cm i 90 kg, a mieli 150 cm i 50 kg! Takich od razu
oddawałem Straży Granicznej. Potem musiałem się wycwanić, bo na dziesięciu przysłali pięciu lewych”. Zdaniem Sądu
Okręgowego dziennikarze mieli zatem prawo wysunąć w kwestionowanym artykule pytanie „Dlaczego, gdy piłkarze
wpadają w kłopoty, to IOM albo Straż Graniczna płacą za deportacje?"

Oceniając działania dziennikarzy związane z przygotowaniem i publikacją artykułu pt. „(...)" Sąd I instancji
wskazał, że zasada wolności prasy, służąca realizacji prawa obywateli do informacji, ma fundamentalne
znaczenie w demokratycznym państwie. Warunkowanie dopuszczalności publikowania krytycznych materiałów
koniecznością wykazania ich prawdziwości, przy uwzględnieniu rzeczywistych możliwości dziennikarzy, prowadziłoby
do ograniczenia wolności prasy i zdolności realizowania przez nią zadań doniosłych dla życia publicznego.
Bezwzględne żądanie od dziennikarza wykazania prawdziwości zarzutu oznaczałoby zatem postawienie przed nim



nierealnych wymagań ścisłości ustaleń porównywalnych z możliwymi do uzyskania w postępowaniu prowadzonym
przez powołane i przygotowane do tego organy państwowe, co w konsekwencji mogłoby prowadzić do końca
wolności słowa. Co więcej, nie ma normy statuującej zasadę, że prawdziwość zarzutu wyłącza bezprawność; sam
fakt prawdziwości przytoczonych faktów nie jest uznawany za przesłankę wyłączenia bezprawności. Prawdziwość
zarzutu jest tylko jednym z kryteriów, które winny być analizowane w ramach przesłanek wyłączających bezprawność
naruszenia (działanie w ramach porządku prawnego lub w obronie społecznie uzasadnionego interesu). Dla oceny,
czy dziennikarz działał zgodnie z zasadami współżycia społecznego ma znaczenie przede wszystkim okoliczność, czy
działał w obronie społecznie uzasadnionego interesu, wyrażającego się w urzeczywistnianiu zasad jawności życia
publicznego i prawa społeczeństwa do informacji. Powszechnie przyjmuje się, że w odniesieniu do osób publicznych, tj.
takich, których działanie wywiera wpływ na kształtowanie życia publicznego, zakres dopuszczalnej krytyki jest szerszy,
a udzielana ochrona słabsza.

Uwzględniając materiał zgromadzony w toku postępowania, a także treść spornej publikacji, Sąd Okręgowy uznał, iż
strona pozwana wykazała, że autorzy artykułu przy zbieraniu i wykorzystaniu materiałów działali w obronie społecznie
uzasadnionego interesu oraz wypełnili obowiązek zachowania szczególnej staranności i rzetelności, co w świetle
uchwały składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z dnia 18 lutego 2005 r., III CZP 53/04 (OSNC 2005, nr 7-8, poz.
114), uchyla bezprawność działania w zakresie zamieszczenia wypowiedzi godzących w dobra osobiste powoda.

W ocenie Sądu Okręgowego publikacja zakwestionowanego przez powoda artykułu nie była działaniem bezprawnym
pozwanej spółki. Nie stanowiła zachowania sprzecznego z porządkiem prawnym ani z zasadami współżycia
społecznego. Korzystając z wolności wypowiedzi, urzeczywistniając prawo obywateli do ich rzetelnego informowania,
jawności życia publicznego oraz kontroli i krytyki społecznej, wypełniając określone przez art. 10 ust. 1 pr. pras. zadanie
dziennikarza polegające na służeniu społeczeństwu i państwu, pozwana, uwzględniając powagę tematu, zdecydowała
się dopuścić do rozpowszechnienia przedstawionych w spornym artykule zdobytych i zweryfikowanych przez autorów
informacji. Uczyniono to, działając w opisanym wyżej uzasadnionym interesie społecznym, urzeczywistniając prawo
obywateli do informacji. Wypowiedzi te mieściły się w ramach swobody wyrażania własnych poglądów. Taką swobodę
wypowiedzi gwarantował zaś stronie pozwanej art. 54 ust. 1 Konstytucji, art. 19 ust. 1 i 2 ratyfikowanego przez Polskę
w 1977 r. Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych z 19 grudnia 1966 roku (Dz. U. z 1977 r.
Nr 38, poz. 167, zał.) czy art. 10 ust. 1 Europejskiej konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności
z 4 listopada 1950 roku, obowiązującej w Polsce od 1993 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 61, poz. 284 ze zm.). Podając za
uzasadnieniem wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z dnia 7 grudnia 1976 r. w sprawie H. przeciwko
Wielkiej Brytanii (5493/72) wyjaśniającym granice wolności głowa Sąd Okręgowy wskazał, iż „swoboda wypowiedzi
jest jednym z filarów demokratycznego społeczeństwa, podstawą jego rozwoju i warunkiem samorealizacji jednostki.
(...) Nie może obejmować tylko informacji i poglądów odbieranych przychylnie albo postrzeganych jako nieszkodliwe
lub obojętne, ale i takie, które obrażają, oburzają lub wprowadzają niepokój w państwie lub w jakiejś grupie
społeczeństwa. Takie są wymagania pluralizmu, tolerancji i otwartości, bez których demokratyczne społeczeństwo
nie istnieje”. Strona pozwana dysponowała zatem dostateczną podstawą faktyczną do zamieszczenia wypowiedzi
zawartych w spornym artykule.

Mając na uwadze powyższe Sąd Okręgowy uznał, iż nie zaistniały przesłanki do udzielenia powodowi ochrony z tytułu
naruszenia jego dóbr osobistych i na podstawie art. 24 § 1 k.c. oddalił powództwo jako niezasadne, rozstrzygnięcie o
kosztach procesu opierając na treści art. 98 § 1 k.p.c.

Apelację od powyższego orzeczenia wniósł powód zaskarżając wyrok w całości. Zaskarżonemu orzeczeniu
powód zarzucił:

• błędną ocenę zebranego materiału dowodowego poprzez ustalenie, iż pozwany dochował szczególnej staranności
o rzetelności przy zbieraniu i wykorzystywaniu zebranego materiału prasowego;



• naruszenie art. 233 § 1 k.p.c. poprzez przekroczenie granic swobodnej oceny dowodów, polegający na całkowitym
pominięciu dowodów z zeznań świadków zawnioskowanych przez stronę powodową i oparcie się wyłącznie na
zeznaniach strony pozwanej i danie im bezkrytycznie wiary;

• naruszenie art. 328 § 2 k.p.c. poprzez niewskazanie w uzasadnieniu wyroku przyczyn dla których sąd pierwszej
instancji odmówił wiarygodności w/w świadkom oraz powodowi.

Wskazując na powyższe zarzuty powód wniósł o zmianę zaskarżonego wyroku poprzez uwzględnienie powództwa
w całości oraz zasądzenie od pozwanego na przecz powoda kosztów postępowania za obie instancje, ewentualnie o
uchylenie zaskarżonego wyroku i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania.

Sąd Apelacyjny zważył co następuje:

Apelacja powoda okazała się nieuzasadniona i jako taka podlegała oddaleniu.

Sąd Okręgowy w sposób prawidłowy zgromadził w sprawie materiał dowodowy i w dalszej kolejności dokonał
właściwej jego oceny. W konsekwencji ustalił stan faktyczny odpowiadający treści tych dowodów. Dokonane przez ten
Sąd ustalenia faktyczne zawarte w uzasadnieniu i rozważania w zakresie oceny materiału dowodowego oraz podstawy
prawnej rozstrzygnięcia, Sąd Apelacyjny w całości podziela i przyjmuje za własne, czyniąc je równocześnie integralną
częścią poniższych wywodów.

Zdaniem Sądu Apelacyjnego, Sąd Okręgowy przy ocenie materiału dowodowego nie przekroczył granic oceny
zakreślonych treścią art. 233 § 1 k.p.c. Sąd I instancji w sposób kompleksowy poddał analizie zebrany w sprawie
materiał dowodowy, a prawidłowość oceny dowodów nie została przez pozwanego skutecznie podważona. Nie ulega
wątpliwości, że skuteczność tego zarzutu, zależy od wykazania niekonsekwencji sądu w rozumowaniu, kojarzeniu
faktów i wyciąganiu z nich wniosków. Dozwolona odmienna ocena zebranych dowodów, jeżeli apelujący nie wykazał,
na czym polega wadliwość rozumowania sądu dokonującego innej, niż on ich oceny, sama w sobie nie może prowadzić
do zakwestionowania wynikających z niej ustaleń procesowych stanowiących podstawę rozstrzygnięcia.

W ocenie Sądu Apelacyjnego w okolicznościach niniejszej sprawy powód nie wykazał, by Sąd Okręgowy dokonując
oceny dowodów, w jakimkolwiek stopniu uchybił zasadom logicznego rozumowania, czy też doświadczenia życiowego.
Sąd Apelacyjny tym samym, jako trafne ocenił bardzo obszerne i wyczerpujące rozważania Sądu Okręgowego, uznając
podnoszone w tym zakresie przez apelującego zarzuty za pozbawioną podstaw polemikę z właściwym stanowiskiem
Sądu I instancji.

Ocena dowodów przeprowadzona przez Sąd Okręgowy, wbrew twierdzeniom apelującego, nie nosi cech dowolności.
Argumentacja strony pozwanej jakoby Sąd Okręgowy uchylił się od wszechstronnego rozważenia materiału
dowodowego i jego swobodnej oceny z uwagi na oparcie rozstrzygnięcia wyłącznie na zeznaniach świadków
zgłoszonych przez pozwaną i nie uwzględnienie zeznań świadków strony powodowej nie zasługuje na uwzględnienie.
Wbrew bowiem twierdzeniom apelującego Sąd Okręgowy dokonał analizy wszelkich zeznań złożonych w sprawie w
kontekście całości materiału dowodowego. Z uzasadnienia zaskarżonego orzeczenia jednoznacznie wynika, iż Sąd I
instancji za wiarygodne uznał twierdzenia wszystkich zeznających w sprawie świadków, jak również zeznania powoda,
nie podzielając jedynie zawartych w nich ocen. Tym samym niezasadny okazał się być również zarzut naruszenia art.
328 § 2 k.p.c. Uzasadnienie zaskarżonego orzeczenia zawiera bowiem wszystkie elementy wskazane w tym przepisie,
zaś jego treść umożliwia sprawdzenie toku wywodu, który doprowadził sąd do wydania zaskarżonego orzeczenia.

Wskazać przy tym należy, iż zarówno zeznania świadków zgłoszonych przez powoda, jak i samego powoda odnosiły się
bezpośrednio do jego działalności, nie wniosły zaś nic do sprawy jeśli chodzi o ustalenie motywacji, jaka przyświecała
autorom publikacji, jak również o kwestie związane ze zbieraniem do niej materiałów. Sąd I instancji uznał zaś, że
część twierdzeń zawartych w artykule mogło naruszyć dobra osobiste powoda, nie mniej jednak bezprawność tego



naruszenia została uchylona poprzez cel – uzasadniony interes społeczny, jakiemu miała służyć sporna publikacja
oraz fakt, iż jego autorzy dochowali staranności i rzetelności w zbieraniu materiałów.

Prawo do wolności słowa i prawo do ochrony dobrego imienia to prawa chronione na podstawie Konstytucji (m. in.
art. 14 i art. 45), umów międzynarodowych (art. 10 Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności,
art. 17 Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka) oraz ustaw (art. 24 Kodeksu cywilnego i art. 1, 6, 12, 41 Prawa
prasowego). Ranga obu praw oraz poziom udzielanej im ochrony jest jednakowa, żadnemu z nich nie można zatem
przyznać pierwszeństwa i żadne nie ma charakteru absolutnego. Niewątpliwie jednak publikowanie informacji o
nieprawidłowych zjawiskach w szeroko pojętym życiu publicznym jest pożądane i zgodne z interesem społecznym.
Rzecz jednak w tym, żeby zachowania oceniane krytycznie, nawet te postrzegane jako najbardziej naganne ujawniać i
opisywać we właściwy sposób, w tym między innymi zgodnie z zasadami rzetelnego dziennikarstwa, skodyfikowanymi
w prawie prasowym (por. wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 23 stycznia 2015 r., VI ACa 478/14).

Realizacja przez prasę zadania rzetelnego informowania powinna przede wszystkim polegać na przedstawianiu
omawianych zjawisk zgodnie z prawdą. Jednakże rzetelnego informowania nie można utożsamiać wyłącznie z
prawdziwym przedstawianiem i w każdym wypadku opisania ich niezgodnie z rzeczywistym stanem rzeczy uznawać,
że jest to przypadek nierzetelnej informacji. Okolicznościami wyłączającymi bezprawność, nawet gdy dziennikarz
prezentuje nieprawdziwe informacje, czy też ostre i nieprzychylne oceny będzie bowiem zachowanie przez niego
szczególnej staranności i rzetelności w zbieraniu materiałów, o ile zostanie przy tym wykazane, że dziennikarz działał
w obronie społecznie uzasadnionego interesu.

Przenosząc powyższe na grunt przedmiotowej sprawy, stwierdzić należy, iż sporna publikacja zawiera zarówno
wypowiedzi co do faktów, jak i ocenne. Wiele z przedstawionych przez autorów okoliczności znalazło potwierdzenie
zarówno w zeznaniach samego powoda, jak i przesłuchanych w sprawie świadków. I tak sam powód przyznał, iż
uczestniczył w procesie sprowadzania czarnoskórych zawodników do Polski, udostępniał im odpłatnie miejsce do
spania w opisanym budynku na B., składał w ich imieniu wnioski o legalizację pobytu, przywoził ciastka, ale też
przekazywał w ręce straży granicznej, jeśli uznał, że osoba która przyleciała do Polski, nie spełnia odpowiednich
kryteriów. Także świadkowie A. G. (k. 152), P. K. (k. 152), J. G. (k. 181), S. T. (k. 182), J. A. (k.182), M. L. (k. 183) oraz
R. A. (k. 223) potwierdzili wskazane w kwestionowanej publikacji informacje, iż powód sprowadzał piłkarzy z Afryki
do Polski, a następnie zajmował się znalezieniem im klubu i zakwaterowania. Jak wynika zaś zeznań J. G. z  klubu
(...) oraz S. T. z  klubu (...), klub wystosowywał jedynie zaproszenia dla zawodników (głównie z N.), lecz nie płacił im
żadnych wynagrodzeń, nie ponosił również żadnych kosztów ich utrzymania. Wszystkim zajmował się powód, który
miał zapewniać im zakwaterowanie oraz wyżywienie. Klubu nie interesowało z czego utrzymywali się zawodnicy. Kiedy
po pół roku lub po roku zawodnicy opuszczali klub, musieli oni albo opuścić Polskę, albo znaleźć nowe miejsce pracy.

Z drugiej strony część z użytych przez autorów stwierdzeń, w kontekście całego artykułu należy uznać za ocenę
działalności powoda wyrażoną przez dziennikarzy, która choć bardzo surowa, to jednak mieściła się w sferze
dopuszczalnej krytyki. Niewątpliwie z całości publikacji wyłania się pejoratywny stosunek autorów do działań powoda.
Temu celowi miało służyć m.in. nadanie poszczególnym częściom artykułu sugerujących tę ocenę śródtytułów („(...)”,
„(...)”, „(...)”, „(...)", „(...)", „(...)”), czy też zamieszczenie w tekście odniesień do zjawisk powszechnie uznawanych za
negatywne (np. deportacja, trudne warunki mieszkaniowe, finansowe uzależnienie). Tym samym autorzy w mocny,
wręcz dosadny sposób skomentowali działania powoda, przy czym osią tych komentarzy były fakty, które jak wskazano
powyżej, w przeważającej części zostały przyznane przez powoda lub potwierdzone zeznaniami świadków.

Wolność wypowiedzi dziennikarskiej obejmuje możliwość użycia pewnej dozy przesady, lub nawet prowokacji,
zaś prawo chroni nie tylko opinie (oceny) wyważone i rozsądne, ale również ostre i przesadzone. Krytykę wobec
osoby powoda, który jak sam przyznał nieformalnie współpracował z różnymi klubami piłkarskimi, dla których
sprowadzał lub polecał zawodników z Afryki, przy czym zwykle zapewniał piłkarzom także zakwaterowanie i
wyżywienie oraz pomagał im w załatwianiu wiz i legalizacji pobytu, należy uznać zatem za zaangażowanie się
autorów i wydawcy w publiczną debatę na ważny temat. Niewątpliwym, w ocenie Sądu Apelacyjnego, jest zatem, iż
za sporządzeniem przedmiotowego artykułu przemawiał ważny interes społeczny w postaci poinformowania opinii



publicznej o mechanizmach sprowadzania i funkcjonowania czarnoskórych piłkarzy w Polsce. Kwestie związane z
przyjazdem afrykańskich piłkarzy do Polski oraz ich warunków bytowych niewątpliwie stanowią przestrzeń społeczną,
którą opinia publiczna jest zainteresowana. Ponadto możliwe nadużycia związane z zatrudnianiem zawodników
pochodzących z biednych, afrykańskich krajów, które mogą prowadzić do ich wykorzystywania i ocierać się o handel
ludźmi, uzasadniały szczególnie wnikliwą ocenę działalności powoda, który jak sam przyznał, znany był w środowisku
piłkarskim z tego, iż zajmował się sprowadzaniem takich zawodników do Polski. Powód, jako lokalny działacz partyjny
oraz członek zarządu stowarzyszenia „(...)” winien był liczyć się z tym, iż jego aktywność w tym obszarze może stać
się przedmiotem szczegółowej analizy.

Zdaniem powoda, jak i części świadków, powód pomagał zawodnikom, stwarzał im możliwość zaistnienia i zrobienia
kariery, dawał szansę nowego życia. Dokonana przez dziennikarzy negatywna ocena jego działalności, diametralnie
różna od oceny tych działań przedstawianej przez samego powoda, nie może jednak zostać uznana za naruszenie dóbr
osobistych powoda. Nawet bowiem, w przypadku gdyby ogólny wydźwięk artykułu okazał się być zbyt mocny, a nawet
częściowo nieuzasadniony, to w ocenie Sądu Apelacyjnego Sąd Okręgowy zasadnie uznał, iż ważny interes społeczny
przemawiał za ujawnieniem mechanizmów sprowadzania i warunków na jakich grają w polskich klubach zawodnicy
z Afryki.

Obiektywnie rzecz ujmując, opisywane przez dziennikarzy działania powoda budzą wątpliwości, a co za tym idzie
mogą być różnie oceniane przez opinię publiczną. Prawdziwość przedstawianych zarzutów jest jednak tylko jednym
z kryteriów, które należy poddać analizie przy ocenie zarzutów naruszenia dóbr osobistych. Społeczna funkcja i rola
prasy wymaga bowiem dużej staranności przy zbieraniu, ocenie i publikacji materiałów, ale jednocześnie uzasadnia
poprzestanie na wymaganiach rzetelności i staranności oraz działania w celu ochrony interesu społecznego bez
konieczności wykazywania prawdy. W przypadku więc publikacji prasowych odnoszących się do ważnych społecznie
kwestii, nie można wymagać od dziennikarzy wykazania 100% prawdziwości prezentowanych przez nich tez w każdym
ich aspekcie, gdyż wymóg taki mógłby prowadzić do naruszenia funkcji kontrolnej prasy oraz jej wolności.

Sąd Apelacyjny podziela ustalenia Sądu I instancji, iż autorzy artykułu dochowali zasad staranności i rzetelności przy
zbieraniu materiałów i przygotowywaniu treści publikacji. W pierwszej kolejności wskazać należy, iż przedstawione
informacje weryfikowali wielopłaszczyznowo, korzystając ze zróżnicowanych źródeł informacji. Z jednej strony W.
C. i M. G. (1) pozyskiwali informacje od innych dziennikarzy zajmujących się tematyką sportową, korzystając przy
tym z uprzednich publikacji odnoszących się wprost lub pośrednio do osoby powoda, z drugiej zaś sprawdzali je w
instytucjach państwowych takich jak Straż Graniczna, Urząd Wojewódzki, International Organization of Migration
(IOM), Państwowej Inspekcji Pracy czy  Kancelarii (...). Tam, gdzie było to możliwe tzn. informatorzy nie zastrzegli
swojej anonimowości, dziennikarze dowiedli podjętych przez siebie działań zeznaniami świadków (J. C. k. 247, C. K.
k. 267, D. P. (2) k. 247-248). Nadto na potwierdzenie swoich zeznań przedłożyli wydruki wcześniejszych artykułów
prasowych oraz nagranie rozmów z powodem i wywiadu z piłkarzem M. B., w którym opowiadał on o wykorzystywaniu
czarnoskórych piłkarzy w Polsce i braku wypłaty im wynagrodzenia. I choć powód podał, iż przedłożone do akt sprawy
nagranie jest niekompletne i zostało zmanipulowane, to jednak nie zgłosił na tę okoliczność jakichkolwiek wniosków
dowodowych i nie wykazał swojego twierdzenia w tym zakresie.

Przede wszystkim jednak, autorzy tekstu przed jego publikacją spotkali się z powodem umożliwiając mu tym samym
osobiste ustosunkowanie się do spraw poruszanych w spornym artykule i stawianych mu przez piłkarzy zarzutów.
Jego punkt widzenia został przedstawiony w publikacji, a jego wypowiedzi niejednokrotnie zacytowane. Co istotne
przy tym, dzięki powodowi dziennikarze uzyskali potwierdzenie prawdziwości wielu opisywanych przez siebie faktów,
a przede wszystkim okoliczności, iż powód faktycznie zajmował się sprowadzaniem młodych piłkarzy z Afryki. Wizyta
na B. pozwoliła również na zamieszczenie w treści artykułu opisu budynku, w którym mieszkali zawodnicy.

Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, iż ocena materiału dowodowego przez Sąd I instancji była prawidłowa.
Za sporządzeniem kwestionowanego artykułu przemawiał ważny interes społeczny, dziennikarze zaś dochowali zasad
staranności i rzetelności nie ma więc podstaw do zakwalifikowania ich działania jako bezprawnego.



Z tych względów, na podstawie art. 385 k.p.c., apelacja powoda podlegała oddaleniu. O kosztach w instancji
odwoławczej Sąd Apelacyjny orzekł w oparciu o art. 98 § 1 k.p.c. w zw. z art. 391 § 1 k.p.c., zgodnie z zasadą
odpowiedzialności za wynik sporu. Na koszty postępowania apelacyjnego złożyło się wynagrodzenie pełnomocnika
pozwanego w wysokości 2.070,00 zł, ustalone zgodnie z § 6 ust. 5, § 11 ust. 1 pkt 2 w zw. z § 13 ust. 1 pkt 2
Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 września 2002 r. w sprawie opłat za czynności adwokackie oraz
ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu.

SSO (del) Agnieszka Łukaszuk SSA Beata Kozłowska SSA Robert Obrębski


