
Sygn. akt I ACa 1102/17

WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 21 listopada 2018 r.

Sąd Apelacyjny w Warszawie I Wydział Cywilny w składzie następującym:

Przewodniczący:SSA Marzanna Góral

Sędziowie:SA Dorota Markiewicz (spr.)

SA Joanna Wiśniewska-Sadomska

Protokolant:Ignacy Osiński

po rozpoznaniu w dniu 21 listopada 2018 r. w Warszawie

na rozprawie

sprawy z powództwa D. R.

przeciwko ’’ (...) (Polska)” spółce z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W.

o ochronę dóbr osobistych

na skutek apelacji pozwanego

od wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie

z dnia 27 marca 2017 r., sygn. akt I C 89/15

I.  oddala apelację;

II.  zasądza od ’’ (...) (Polska)” spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W. na rzecz D.
R. kwotę 540 zł (pięćset czterdzieści złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania apelacyjnego.

Joanna Wiśniewska-Sadomska Marzanna Góral Dorota Markiewicz

Sygn. akt I ACa 1102/17

UZASADNIENIE
Pozwem z dnia 26 stycznia 2015 r., skierowanym przeciwko  (...) (Polska)” sp. z o.o. powódka D. R. wniosła o:

1.  nakazanie pozwanemu usunięcia skutków naruszenia poprzez opublikowanie na pierwszej stronie dziennika (...)
(każdorazowo na pierwszej stronie redakcyjnej, o wielkości co najmniej 1/3 strony, pisanych dużą i widoczną czcionką,
o rozmiarze co najmniej 14, przez 7 następujących po sobie dni), przeprosin o następującej treści: „ (...) przeprasza
za to, że doprowadził do naruszenia dóbr osobistych Pani D. R. poprzez publikację w dzienniku (...) z dnia 18.12.2014
r. artykułu pt. „(...)”. (...) wskazuje, że użycie wizerunku wyłącznie Pani D. R. i umieszczenie go w bezpośrednim
zestawieniu z publikacją powyżej noszącą tytuł „ (...)    ”) oraz opublikowane w artykule informacje, jakoby Zarząd
(...), którym kieruje Pani D. R. – wybierając – bez negocjacji z polskim rywalem – firmę z Malty na nabywcę  (...), za
jednym zamachem popełnił dwa grzechy w tym nie dotrzymał słowa i nie wykorzystał szansy uzyskania lepszej ceny,



nie odpowiadają prawdzie i naruszają dobre imię Pani D. R.    . Powyższe oświadczenie publikuje się w
wyniku przegranego procesu sądowego”;

2.  nakazanie pozwanemu usunięcia skutków naruszenia poprzez opublikowanie na stronie głównej portalu  (...)
w kwadratowej ramce zajmującej nie mniej niż 1/5 ekranu o przekątnej 17 cali, standardową czcionką, przeprosin
następującej treści:  „(...) przeprasza że jako administrator portalu internetowego doprowadził do naruszenia dóbr
osobistych Pani D. R. poprzez publikację na portalu  (...) artykułu z dnia 18.12.2014 r. pt. „(...)”. Administrator portalu
(...) wskazuje, że użycie wizerunku wyłącznie Pani D. R. i umieszczenie go w bezpośrednim zestawieniu z publikacją
powyżej noszącą tytuł „   (...)”   ) oraz opublikowane w artykule informacje jakoby Zarząd (...), którym kieruje Pani
D. R. – wybierając – bez negocjacji z polskim rywalem – firmę z Malty na nabywcę  (...), za jednym zamachem
popełnił dwa grzechy w tym nie dotrzymał słowa i nie wykorzystał szansy uzyskania lepszej ceny,    nie odpowiadają
prawdzie i naruszają dobre imię Pani D. R.    . Powyższe oświadczenie publikuje się w wyniku przegranego
procesu sądowego”;

3.  upoważnienie powódki do opublikowania powyższego oświadczenia, w dzienniku (...) bądź (...) lub w  Gazecie (...)
oraz na portalu  (...) o tych samych parametrach co do wielkości, rozmiaru czcionki oraz stron redakcyjnych, na koszt
pozwanego w przypadku niewykonania przez pozwanego orzeczenia Sądu w punktach powyższych;

4.  zaniechanie dalszych naruszeń poprzez zakaz publikacji materiałów prasowych naruszających dobra osobiste
powódki w tym dobrego imienia godności, czci, jak również wiarygodności biznesowej i autorytetu biznesowego w
związku z procesem nabycia 291 168 akcji imiennych spółki działającej pod  firmą (...) S.A. z siedzibą w G., wobec
niejawności procesu nabycia.

Pozwana spółka wniosła o oddalenie powództwa w całości i zasądzenie od powódki na swoją rzecz kosztów
postępowania, w tym kosztów zastępstwa według norm przepisanych.

Wyrokiem z dnia 27 marca 2017 r., sprostowanym postanowieniem wydanym w tej samej dacie, Sąd Okręgowy
w Warszawie uwzględnił częściowo powództwo w ten sposób, że – w punkcie I wyroku – nakazał  (...) (Polska)” sp. z
o.o. z siedzibą w W. usunięcie skutków naruszenia dóbr osobistych D. R. poprzez opublikowanie:

1)  jednorazowo, na pierwszej stronie dziennika (...), w ramce o białym tle i wymiarach 10x12 centymetrów, czcionką
czarną, kroju Arial lub Times New Roman i rozmiaru 14 punktów, przeprosin następującej treści:  „(...) przeprasza
za to, że naruszył dobra osobiste Pani D. R. poprzez publikację w dzienniku (...) z dnia 18 grudnia 2014 r. artykułu
pt. „(...)”. (...) wskazuje, że opublikowane w tym artykule informacje jakoby Zarząd (...), którym kieruje Pani D. R.,
wybierając – bez negocjacji z polskim rywalem – firmę z Malty na nabywcę  (...), za jednym zamachem popełnił dwa
grzechy – nie dotrzymał słowa i nie wykorzystał szansy uzyskania najlepszej ceny,    nie odpowiadają prawdzie
i naruszają dobre imię Pani D. R.    . Powyższe oświadczenie publikuje się w wyniku przegranego procesu
sądowego”;

2)  przez 24 godziny, na stronie głównej portalu  (...) w ramce o białym tle i wymiarach 300x300 pikseli, czcionką
czarną, kroju Arial, Helvetica lub Sans-Serif i rozmiaru 12 pikseli, przeprosin następującej treści:  „(...) przeprasza,
że jako administrator portalu internetowego naruszył dobra osobiste Pani D. R. poprzez publikację w portalu  (...)
artykułu z dnia 18 grudnia 2014 r. pt. „(...)”. Administrator portalu wskazuje, że opublikowane w tym artykule
informacje jakoby Zarząd (...), którym kieruje Pani D. R., wybierając – bez negocjacji z polskim rywalem – firmę z
Malty na nabywcę  (...), za jednym zamachem popełnił dwa grzechy – nie dotrzymał słowa i nie wykorzystał szansy
uzyskania najlepszej ceny, nie odpowiadają prawdzie i naruszają dobre imię Pani D. R.. Powyższe oświadczenie
publikuje się w wyniku przegranego procesu sądowego”;

Nadto, w punkcie II. orzeczenia, Sąd pierwszej instancji upoważnił D. R. do opublikowania oświadczenia określonego
w punkcie I.1 wyroku w dzienniku (...), (...) lub  Gazecie (...) oraz oświadczenia określonego w punkcie I.2 wyroku
w portalu  (...) o tych samych parametrach co do wielkości ramki, rozmiaru, koloru i kroju czcionki oraz strony
redakcyjnej, na koszt  (...) (Polska)” sp. z o.o. z siedzibą w W., w przypadku niewykonania przez pozwanego punktu I



wyroku. W pozostałym zakresie powództwo D. R. zostało oddalone (punkt III. wyroku), zaś w punkcie IV. wyroku Sąd
Okręgowy postanowił zasądzić od  (...) (Polska)” sp. z o.o. z na rzecz powódki kwotę 797 zł tytułem zwrotu kosztów
procesu.

W uzasadnieniu orzeczenia Sąd Okręgowy odnotował, że  Zarząd (...) S.A. z siedzibą w G. prowadził w 2014 r. proces
zbycia akcji  (...) S.A. z siedzibą w G.. W tym czasie funkcję Prezesa Zarządu  (...) S.A. pełniła D. R.. W ramach procesu
zbycia akcji wskazanej spółki,  (...) S.A. zaprosił zainteresowanych do negocjacji, którym odpłatnie udostępniono
„Memorandum informacyjne o Spółce” oraz  „Szczegółową informację w zakresie procedury zbywania akcji Spółki”.
W wyznaczonym terminie odpowiedź na publiczne zaproszenie do negocjacji w sprawie nabycia akcji  (...) S.A. złożyło
5 podmiotów. W dniu 20 października 2014 r. zarząd  (...) S.A. poinformował za pośrednictwem strony internetowej
(...) o podjęciu uchwały o dopuszczeniu do negocjacji w sprawie nabycia akcji  (...) S.A. dwóch podmiotów: Konsorcjum
firm  (...) S.A. z siedzibą w  (...) S.A. z siedzibą w W. oraz  (...) z siedzibą w (...) na Malcie. Po ocenie ofert  (...) został
przyznany okres wyłączności w procesie negocjacji do 17 listopada 2014 r. W dniu 19 listopada 2014 r. zarząd  (...) S.A.
poinformował, iż w dniu 17 listopada 2014 r. zakończył negocjacje i osiągnął porozumienie z  (...) z siedzibą w (...), po
czym strony przystąpiły do realizacji kolejnych procedur procesu prywatyzacji.

Jak ustalił Sąd pierwszej instancji, proces negocjacyjny był objęty poufnością; jedynie inwestorzy uczestniczący w
negocjacjach byli poinformowani o procedurze negocjacyjnej.

Wobec informacji o osiągnięciu porozumienia pomiędzy  (...) S.A. a  (...) oraz przystąpienia do czynności zmierzających
do zamknięcia transakcji, w dniu 15 grudnia 2014 r. przedstawiciele  Konsorcjum (...) S.A.  i (...) S.A. wystosowali
do Prezesa Zarządu  (...) S.A. D. R. i Przewodniczącego Rady Nadzorczej  (...) S.A. P. A. pismo, w którym wyrazili
dalsze zainteresowanie zakupem akcji  (...) S.A. oraz gotowość podjęcia rozmów na temat korekty oferty złożonej przez
Konsorcjum.

W dniu 18 grudnia 2014 r. w dzienniku (...) opublikowany został artykuł pt. „ (...)” autorstwa K. K.. Wprowadzenie
do artykułu opublikowane na pierwszej stronie dziennika (...) zawierało zdjęcie D. R., na którym widniał tytuł
„(...)”, zaś pod zdjęciem została zamieszczona informacja, że:  Zarząd  (...), którym kieruje D. R., wybierając – bez
negocjacji z polskim rywalem – firmę z Malty na nabywcę  (...), za jednym zamachem popełnił dwa grzechy – uważa
konsorcjum. Nie dotrzymał słowa i nie wykorzystał szansy uzyskania najlepszej ceny”. Na pierwszej stronie dziennika
znajdowało się także, nad zdjęciem przedstawiającym D. R., wprowadzenie do innego artykułu, umieszczone na tle
ponad dwukrotnie większego zdjęcia lekarza w fartuchu operacyjnym, czepku i masce, obejmujące tytuł  „(...)” oraz
lid informujący w szczególności o finansowych skutkach wolontariatu P. S. w  Instytucie (...), kierowanym przez jego
ojca prof. H. S..

Na stronie 8. dziennika (...) pod tytułem  „(...)” znalazł się artykuł następującej treści:

„(...)

(...) nie rezygnują z walki o nabycie  (...) ( (...)), który już po raz czwarty próbuje sprzedać Zarząd (...) ( (...)). Nie
chodzi jednak o podciągnięcie oferty, żeby przebić konkurencję. To byłoby możliwe, gdyby sprzedający próbował
maksymalizować cenę, podgrzewając rywalizację.  (...) tymczasem — choć dopuszczając do kolejnego etapu transakcji
polskie konsorcjum i  firmę (...) z Malty (której dał wyłączność), zapewniał, że obaj inwestorzy są w grze — nawet nie
podjął rozmów z  (...) i W.. Wybrał firmę z Malty. Jutro do decyzji zarządu ma się ustosunkować rada nadzorcza.

Interwencja na górze

Postępowanie  (...), który jako państwowa spółka powinien przywiązywać szczególną wagę do uzyskania korzystnych
warunków transakcji, oburzyło polskie firmy. Nie dość, że są skłonne rozmawiać o cenie, to uważają, że  (...) skorzysta
na kapitałowym połączeniu z nimi. Postanowiły interweniować. Napisały list do D. R., prezes  (...), prosząc o spotkanie,
podczas którego będą mogły przedstawić swoje atuty. Skierowały go do wiadomości W. K., ministra (...), i M. W.,



minister (...) — szefów resortów odpowiedzialnych za polski rynek portowy, których przedstawiciele zasiadają w radzie
(...) firmy.

— Jesteśmy ciągle zainteresowani nabyciem  (...) i możemy powrócić do rozmów w każdej chwili — deklaruje M. K.,
rzecznik  (...).

W  (...) porcie nie udało nam się znaleźć nikogo, kto skomentowałby sprawę. Zastępująca rzecznika A. N., dyrektor
biura administracji, poinformowała nas tylko, że proces nie jest zamknięty, i odesłała na… stronę internetową.

— Do czasu zakończenia procesu nie komentujemy sprawy — mówi A. T., rzecznik  (...).

Dla bezpieczeństwa

Rynkowi eksperci dziwią się, że port nie podjął nawet rozmów z rodzimymi graczami, decydując się na nieznanych
w Polsce Maltańczyków. Wiadomo jedynie, że grupa(...) wyemitowała obligacje za 35 mln EUR oraz zarządza
terminalami w Rydze, Wenecji i Albanii. Jej szef, M. H., zarządza rodzinną  firmą (...), zarejestrowaną pod tym samym
adresem co maltański (...).  Grupa (...) także działa na rynku portowym i logistycznym, bardziej znana jest jednak z
posiadania udziałów w funduszu  (...), zarządzającego siecią  sklepów (...) w Rumunii i na Węgrzech.

— Ze względu na polskie bezpieczeństwo transportowe i energetyczne racjonalnym rozwiązaniem byłoby podjęcie
negocjacji w sprawie nabycia  (...) z  konsorcjum (...). Największy konkurent  (...), grupa D. S., ma terminal portowy
w S., tymczasem polski przewoźnik nie dysponuje dostępem do morza — mówi J. M. (1), prezes  Fundacji (...).

Jego zdaniem, pozytywne jest to, ż e  (...) po łączył o siły z (...).

— Gdyby port chciało kupić samo  (...), przedstawiciele branży transportowej mogliby być zaniepokojeni, że spółka
wykorzysta swoją pozycję do dyktowania cen na przeładunek węgla w porcie. (...) jednak zależy na tym, by jego produkt
był konkurencyjny na rynku, musi więc trzymać w ryzach koszty transportu. Działając razem, firmy nie zdestabilizują
rynku, a jednocześnie zagwarantują bezpieczeństwo dostaw — uważa J. M. (1)”.

Sąd Okręgowy odnotował, iż artykuł został opatrzony komentarzem A. K.. Nadto, jak ustalono, na stronie internetowej
(...) dostępna jest elektroniczna wersja dziennika (...) o treści zgodnej z wersją papierową.

W oparciu o zeznania K. K. ustalono, że dziennikarka oparła powyższy artykuł na treści pisma przedstawicieli
Konsorcjum (...) S.A.  i (...) S.A. do Prezesa Zarządu  (...) S.A. i Przewodniczącego Rady Nadzorczej  (...) S.A. z dnia 15
grudnia 2014 r. oraz komentarzu eksperta, z którym współpracuje redakcja. Przed opublikowaniem artykułu autorka
podjęła próbę uzyskania komentarza od przedstawicieli  Konsorcjum i Zarządu (...) S.A. Przedstawiciel zarządu  (...)
S.A. oraz rzecznik prasowy tej spółki potwierdzili wysłanie pisma z dnia 15 grudnia 2014 r., lecz nie odnieśli się do jego
treści i nie rozwijali treści w nim zawartych.  (...) S.A. odesłał autorkę do informacji zawartych na stronie internetowej
(...) S.A. K. K. nie zwróciła się o udzielenie komentarza przez (...). Nadto, Sąd pierwszej instancji zauważył, iż tzw.
„zajawka” na pierwszej stronie dziennika (...) nie została przygotowana przez K. K., lecz przez członków zespołu
redakcyjnego przygotowujących pierwszą stronę wydania.

W dalszej kolejności, posiłkując się zeznaniami świadków, Sąd pierwszej instancji ustalił, że D. R. jest ekspertem
w zakresie logistyki, powszechnie znanym w polskim środowisku ludzi zajmujących się logistyką i uważanym za
autorytet w tej branży. Oceniana jest jako osoba wysoce etyczna i profesjonalna. D. R. pracuje zawodowo w branży
logistycznej oraz jest wykładowcą w szkole wyższej.

Analizę powyższych okoliczności faktycznych Sąd Okręgowy rozpoczął od konkluzji, iż dobre imię, wiarygodność oraz
autorytet biznesowy niewątpliwie mieszczą się w katalogu dóbr osobistych, o którym mowa w art. 23 k.c. Zważywszy
zaś, że zgodnie z art. 24 k.c. ochrona dóbr osobistych przysługuje przed działaniem bezprawnym, a więc sprzecznym
z przepisami prawa, natomiast w niniejszym przypadku naruszenie to miało nastąpić w drodze publikacji artykułu
prasowego, legalność działania pozwanego Sąd Okręgowy postanowił ocenić w świetle przepisów ustawy z dnia 26



stycznia 1984 r. Prawo prasowe (Dz.U. Nr 5, poz. 24). Mając na uwadze treść art. 1 przywołanej ustawy, a także art.
12 pkt 1 tego aktu prawnego, Sąd pierwszej instancji doszedł do wniosku, że do naruszania dóbr osobistych przez
publikację prasową dochodzi wtedy, gdy przekazywane przez prasę informacje o faktach są niestaranne, nierzetelne
i nieprawdziwe.

Przenosząc powyższe spostrzeżenia na grunt niniejszej sprawy, Sąd Okręgowy uznał, że tekst zawarty na pierwszej
stronie dziennika (...) z dnia 18 grudnia 2014 r., wskazujący na to że:   Zarząd (...), którym kieruje D. R., wybierając –
bez negocjacji z polskim rywalem – firmę z Malty na nabywcę  (...), za jednym zamachem popełnił dwa grzechy – uważa
konsorcjum. Nie dotrzymał słowa i nie wykorzystał szansy uzyskania najlepszej ceny” bez wątpienia ma charakter
informacji, nie zaś opinii autora publikacji. Stanowi bowiem relację o rzekomej wypowiedzi przedstawicieli ww.
spółek. Sąd Okręgowy zważył, że rzetelność w gromadzeniu i przedstawianiu w prasie informacji o faktach nie pozwala
na bezrefleksyjne, niepoddane weryfikacji powielanie wypowiedzi innych osób. Tymczasem w niniejszej sprawie w
istocie nie doszło do przedstawienia wypowiedzi przedstawicieli  Konsorcjum (...) S.A.  i (...) S.A., lecz do wykreowania
przez osobę tworzącą „zajawkę” na pierwszej stronie dziennika (...) rzekomej wypowiedzi przedstawicieli Konsorcjum.
Materiał dowodowy nie dał bowiem podstawy do ustalenia, by przedstawiciele Konsorcjum dodali cokolwiek do treści
pisma z dnia 15 grudnia 2014 r., zaś to pismo nie zawiera zarzutów popełnienia grzechów w postaci niedotrzymania
słowa i utraty szansy na uzyskanie najlepszej ceny za akcje  (...) S.A.

Nadto, jak dodał Sąd Okręgowy, w treści artykułu zawartego na 8. stronie (...) z dnia 18 grudnia 2014 r. znajdują się
informacje rzekomo stanowiące wypowiedź przedstawicieli Konsorcjum, a nieznajdujące pokrycia w rzeczywistości.
Chodzi tu o rzekome wypowiedzi o  „poczuciu wystawienia do wiatru”, o „ zapewnianiu, że obaj inwestorzy są w grze”
i niepodjęciu „ nawet … rozmów z  (...) i W. ”. Również i tych wypowiedzi nie zawiera pismo z dnia 15 grudnia 2014 r.,
na którym K. K. oparła swój artykuł i – jak już to wcześniej zaznaczono – nie pochodzą one z późniejszych wypowiedzi
przedstawicieli Konsorcjum.

Zdaniem Sądu pierwszej instancji, przedstawiając rzekome wypowiedzi Konsorcjum bez poddania ich weryfikacji
i krytycznej ocenie, (...) niejako skwitował i potwierdził te informacje swoim autorytetem, jaki posiadał jako
pismo branżowe uznane w środowisku biznesowym za podstawowe źródło rzetelnych informacji. Jak podkreślono
w uzasadnieniu orzeczenia, w publikacji z dnia 18 grudnia 2014 r. (...) nie przedstawił faktu autentycznego,
lecz wykreował i przestawił fakt prasowy, medialny, a więc «informację rozpowszechnianą w prasie lub mediach
elektronicznych, niezgodną z prawdą, ale mającą wpływ na opinię publiczną» (vide:  (...) Sąd Okręgowy zauważył, iż
rzekoma wypowiedź przedstawicieli  Konsorcjum (...) S.A.  i (...) S.A. na skutek publikacji w (...) zaczęła żyć własnym
życiem na mocy autorytetu, jakim dysponuje (...).

W ocenie Sądu pierwszej instancji pozwany nie udowodnił, by wybierając (...) jako nabywcę akcji  (...) S.A.,  Zarząd
(...) S.A. nie dotrzymał słowa danego Konsorcjum (mimo  „zapewnienia, że obaj inwestorzy są w grze”) albo utracił
szansę na uzyskanie najlepszej ceny za akcje ww. spółki. Brak jest dowodów na to, iżby  (...) S.A. składał jakiekolwiek
obietnice uczestnikom procesu negocjacyjnego oraz by  (...) S.A. uzgodnił z  (...) cenę niższą, niż najwyższa możliwa do
uzyskania. Podkreślono, że ze względu na poufność procesu negocjacyjnego K. K. nie mogła mieć i nie miała dostępu
do dokumentów negocjacyjnych i nie znała rezultatów negocjacji pomiędzy  (...) S.A. i  (...).

Sąd Okręgowy zważył nadto, że opublikowanie na tytułowej stronie dziennika (...) z 18 grudnia 2014 r. zdania
mającego postać quasi cytatu z nieistniejącej wypowiedzi przedstawiciela Konsorcjum, zwłaszcza wobec charakteru
tego dziennika jako gazety o wyspecjalizowanym profilu biznesowym i uznanej pozycji (o czym zeznawali świadkowie
J. M. (2), J. T. i A. P.) miało istotny wpływ na opinię środowiska biznesowego o ówczesnym prezesie zarządu  (...) S.A.
D. R.. Pozwany, nie dochowując szczególnej rzetelności i staranności, do której był zobowiązany przepisami Prawa
prasowego, dopuścił się naruszenia dóbr osobistych D. R.. Przedstawienie informacji, jakoby zarząd  (...) S.A., którym
kierowała w grudniu 2014 r., udzielił obietnicy któremukolwiek z uczestników negocjacji, nie wywiązał się z danej
obietnicy oraz podjął niekorzystną decyzję biznesową (nie uzyskał najlepszej ceny) spowodowało – zdaniem Sądu
Okręgowego – naruszenie opinii o D. R. jako autorytecie (guru) logistyki i osobie etycznej.



Jednocześnie, w ocenie Sądu Okręgowego brak jest podstaw do upatrywania źródła naruszenia dóbr osobistych
powódki w zestawieniu jej zdjęcia na pierwszej stronie dziennika (...) z tytułem „(...)”. Tytuł ten został umieszczony na
tle ponad dwukrotnie większego zdjęcia lekarza i już na pierwszy rzut oka odnosił się do artykułu prasowego innego niż
dotyczącego procesu sprzedaży akcji  (...) S.A. Zdjęcie D. R. było wyraźnie oddzielone białym paskiem i czarną linią od
ww. zdjęcia lekarza i zostało opatrzone samodzielnym tytułem  „(...)”. W takich okolicznościach, przy uwzględnieniu
zasad logicznego rozumowania, zdaniem Sądu pierwszej instancji zarzut pozwu związany z sąsiedztwem tytułu  „(...)”
należało uznać za chybiony.

Mając na uwadze powyższe, korzystając z kompetencji w zakresie ustalenia treści i formy oświadczenie służącego
usunięciu skutków naruszenia dóbr osobistych, Sąd Okręgowy zmodyfikował oświadczenia określone przez powódkę,
przede wszystkim usuwając z nich część dotyczącą umieszczenia zdjęcia D. R. w bezpośrednim sąsiedztwie tytułu
„(...)”. Nadto, Sąd pierwszej instancji dokonał uściślenia parametrów ogłoszeń przy użyciu jednostek właściwych
dla mediów publikacji papierowych i internetowych. Jednocześnie, zdaniem Sądu Okręgowego, wystarczające
dla usunięcia skutków naruszenia będzie, analogiczne do częstotliwości publikacji materiału naruszającego dobra
osobiste powódki, jednorazowe opublikowanie oświadczenia w dzienniku oraz na stronie internetowej  (...)

Biorąc za podstawę art. 480 k.c. w zw. z art. 1049 k.p.c., Sąd Okręgowy upoważnił powódkę do publikacji oświadczeń
określonych w punkcie pierwszym wyroku, na wypadek gdyby pozwany nie wykonał tego obowiązku.

Sąd Okręgowy oddalił powództwo także w zakresie żądania zaniechania dalszych naruszeń, poprzez zakazanie
pozwanemu publikacji materiałów prasowych naruszających dobra osobiste powódki, w tym jej dobre imię, godność,
cześć, jak również wiarygodność biznesową i autorytet biznesowy w związku z procesem nabycia akcji  (...) S.A. zł
wobec niejawności procesu nabycia. Uwzględnienie tego żądania stanowiłoby bowiem – zdaniem Sądu pierwszej
instancji – formę cenzury prewencyjnej, a więc byłoby sprzeczne z normą wyrażoną w art. 54 ust. 2 Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej, wobec czego żądanie to uznano za pozbawione podstawy prawnej.

O kosztach procesu Sąd pierwszej instancji orzekł na podstawie art. 100 zd. 1 k.p.c., obciążając pozwanego w
części kosztami obejmującymi opłatę od pozwu, wynagrodzenie pełnomocnika powódki i opłatę skarbową od
pełnomocnictwa; biorąc pod uwagę częściowe oddalenie powództwa, Sąd Okręgowy nie obciążył pozwanego kwotą
200 zł, stanowiącą część opłaty od pozwu.

Pozwana zaskarżyła wyrok Sądu Okręgowego w zakresie rozstrzygnięcia zawartego w jego punkcie
pierwszym, drugim oraz czwartym. Zarzuciła przy tym, że Sąd pierwszej instancji naruszył:

1.  prawo procesowe w postaci art. 233 § 2 k.p.c., poprzez dowolną, a nie swobodną oraz niemającą waloru
wszechstronności i zawierającą istotne wady rozumowania ocenę dowodu w postaci pisma  Konsorcjum (...) z dnia
15 grudnia 2014 r. i niezasadne rozstrzygnięcie, iż materiał prasowy nierzetelnie i ponad treść wskazanego dowodu
zrelacjonował stanowisko i sens wystąpienia  spółek (...) wobec przebiegu postępowania przetargowego stanowiącego
przedmiot tego pisma, co skutkowało – zdaniem skarżącej – błędnym zastosowaniem art. 24 § 1 k.c., poprzez ustalenie,
iż publikacja przedmiotowego materiału prasowego nastąpiła w warunkach bezprawności w rozumieniu tego przepisu;

2.  prawo materialne w postaci art. 12 ust. 1 pkt 1) ustawy Prawo prasowe oraz art. 24 § 1 k.c., poprzez ich błędną
wykładnię i rozstrzygnięcie, iż pozyskawszy treść stanowisk członków  konsorcjum (...) wobec przebiegu postępowania
przetargowego i relacjonując treść tego stanowiska autorka winna była prowadzić czynności weryfikujące w
odniesieniu do okoliczności powołanych w tymże stanowisku.

Mając na uwadze powyższe, pozwana wniosła o zmianę zaskarżonego orzeczenia i oddalenie powództwa w części
zasądzonej przez Sąd Okręgowy, ewentualnie o uchylenie wyroku i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania
przez Sąd Okręgowy.



W odpowiedzi na apelację powódka wniosła o jej oddalenie oraz zasądzenie od pozwanej kosztów postępowania, w
tym kosztów zastępstwa procesowego za pierwszą oraz drugą instancję, zgodnie ze spisem kosztów.

Sąd Apelacyjny zważył, co następuje.

Apelacja nie zasługuje na uwzględnienie. Ustalenia faktyczne Sądu Okręgowego są prawidłowe i Sąd Apelacyjny uznaje
je za własne, akceptując także w pełni dokonaną przez Sąd pierwszej instancji ocenę zasadności żądania pozwu.

Przepis art. 233 § 2 k.p.c., którego naruszenie pozwana spółka zarzuciła w apelacji, dotyczy odmowy przedstawienia
dowodu lub przeszkodom stawianym przez stronę w jego przeprowadzeniu. Żadna z tych sytuacji nie miała
miejsca. Z rozwinięcia i uzasadnienia powyższego zarzutu wynika, że skarżąca zakwestionowała ocenę dowodów
przeprowadzoną przez Sąd Okręgowy, a więc podniosła naruszenie art. 233 § 1 k.p.c. Zarzut ten jest bezzasadny.
Sama skarżąca przyznaje w apelacji, że w piśmie konsorcjum  spółek (...) nie padły sformułowania, które znalazły
się w publikacji prasowej, a które zostały uznane przez Sąd Okręgowy za naruszające dobra osobiste powódki.
Wbrew tezie pozwanej analiza wymienionego pisma, a przypomnieć trzeba, że w istocie wyłącznie ono posłużyło
autorce artykułu i autorowi tzw. lead’a do sformułowania tez w nich zawartych, nie pozwala na wniosek, iż jego
wymowa jest tożsama z postawieniem zarządowi spółki kierowanemu przez powódkę zarzutów niedotrzymania
słowa i niewykorzystania szansy uzyskania najlepszej ceny. Przede wszystkim z pisma nie wynika, by  Zarząd
(...) S.A., w tym powódka, czynił konsorcjum jakiekolwiek obietnice, a następnie ich nie dotrzymał. Trudno sobie
zresztą wyobrazić sytuację, że w prawidłowo prowadzonym postępowaniu przetargowym dopuszczalne jest czynienie
przez zamawiającego jednemu z oferentów jakichkolwiek obietnic. Sam fakt prowadzenia negocjacji tylko z jednym
oferentem nie stanowi niedotrzymania słowa – konsorcjum nie kwestionowało w swoim piśmie możliwości udzielenia
wyłączności negocjacyjnej wyłącznie jednemu oferentowi, a ewentualna informacja o prowadzeniu negocjacji w
etapie postępowania, do którego konsorcjum zostało dopuszczone, nie oznacza obligu prowadzenia ich ze wszystkimi
oferentami. W piśmie konsorcjum brak jest także jakichkolwiek porównań ceny oferowanej przez nie z ceną
proponowaną przez drugiego oferenta, stąd niewątpliwie z treści pisma nie można wywieść wniosku, iż  Zarząd (...)
S.A. miał choćby szansę uzyskania lepszej ceny niż oferował kontrahent maltański, a tym bardziej, że z szansy tej
nie skorzystał. Wyłonienie nabywcy akcji w drodze negocjacji tylko z jednym oferentem nie oznacza, że negocjacje z
drugim z nich dawały perspektywę lepszej ceny, skoro autorka artykułu i autor/autorka lead’a żadnej z nich nie znali.
Zatem słusznie zauważył Sąd pierwszej instancji, że sporne sformułowania przypisały konsorcjum wypowiedź, która
nie miała miejsca, a która godziła w dobre imię powódki stojącej na czele  Zarządu (...) S.A.

Podanie informacji nieprawdziwych jest co do zasady bezprawne, zaś pozwana spółka nie zdołała wzruszyć
domniemania bezprawności wynikającego z art. 24 § 1 k.c., bowiem jej twierdzeniom przeczy opisane wyżej pismo
konsorcjum, jak równie przeprowadzone dowody osobowe. Skarżąca nie może też skutecznie powoływać się na
wymagający ochrony interes publiczny i społeczną rolę prasy, bowiem publikowanie informacji nieprawdziwych w
nich się nie mieści, podobnie jak rolą prasy nie jest kreowanie rzeczywistości, lecz jej relacjonowanie. W tym stanie
rzeczy zarzut błędnego zastosowania art. 24 § 1 k.c. w następstwie wadliwej oceny dowodów jest nietrafny.

Nie zasługuje na akceptację także zarzut naruszenia art. 12 ust. 1 pkt 1 prawa prasowego oraz art. 24 § 1 k.c. W sposób
oczywisty w publikacjach zostały przedstawione m. in. informacje nieprawdziwe. Ich autorzy – jak wynika z materiału
dowodowego – oparli się wyłącznie na opisanym piśmie konsorcjum, z którego wnioski o wymienionych „grzechach
Zarządu”, a więc zachowaniach naruszających ogólnie przyjęte normy, ocenianych pejoratywnie czyli ich nielojalnym
zachowaniu wobec jednego z oferentów oraz godzeniu w interesy reprezentowanej przez tenże Zarząd spółki, nie
płynęły. Zatem brak rzetelności dziennikarskiej miał miejsce przy wykorzystaniu uzyskanych danych. W tym wypadku
dziennikarz nie uzyskał wiadomości, których dotyczy wyrok uwzględniający powództwo, a przynajmniej ich źródłem
nie mogło być pismo konsorcjum. Zatem wymogu art. 12 ust. 1 pkt 1 prawa prasowego nie spełniało odwołanie się do
tego pisma. Tezy publikacji nie zostały też w żaden sposób zweryfikowane. Próbą weryfikacji nie było zwrócenie się w
drodze mailowej do rzecznika  (...) S.A. i przedstawicieli konsorcjum o komentarz do owego pisma przede wszystkim
z tego względu, że nie mogli się oni odnieść do treści, których pismo konsorcjum nie zawierało. Powyższej konkluzji
nie zmieniają przytoczone w uzasadnieniu apelacji poglądy judykatury – niewątpliwie słuszne, lecz nieprzystające do



stanu faktycznego w niniejszej sprawie. Zgodzić się bowiem należy ze stanowiskiem, że rolą prasy jest przedstawienie
faktów w celu otwarcia dyskusji, zasygnalizowania zagrożeń i wyrobienia sobie przez czytelnika własnej opinii, jednak
u podstaw tego twierdzenia leży założenie, że prasa przedstawia fakty, a nie je kreuje, jak miało to miejsce w tym
wypadku.

Przywołane przez Sąd Okręgowy sformułowania niewątpliwie godziły w dobre imię powódki, bowiem przedstawiały
jej działania jako co najmniej nieetyczne. Miały przy tym wpływ na jej postrzeganie w branży, czego dowodzą
niezakwestionowane w apelacji dowody osobowe zaoferowane przez powódkę. Wyczerpane zostały zatem przesłanki
z art. 24 § 1 k.c., co uzasadniało przyznanie powódce ochrony w zakresie wskazanym przez Sąd Okręgowy.

Z tych względów Sąd Apelacyjny orzekł jak w sentencji wyroku na mocy art. 385 k.p.c. oraz art. 98 § 1 i 3 k.p.c. w
związku z art. 108 § 1 k.p.c. W skład kosztów postępowania apelacyjnego należnych powódce weszło wynagrodzenie
jej pełnomocnika procesowego w stawce minimalnej obliczone zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra
Sprawiedliwości z dnia 22 października 2015 r. w sprawie opłat za czynności radców prawnych w brzmieniu aktualnym
w dacie wniesienia apelacji (540 zł). Wprawdzie powódka przedłożyła na rozprawie apelacyjnej fakturę za koszty
pomocy prawnej na kwotę 12.300 zł, ale z jej opisu wynika, że dotyczy ona postępowania przed Sądem pierwszej
instancji, nie zaś postępowania apelacyjnego, a zatem dla ewentualnego uwzględnienia w rozliczeniu kosztów winna
być złożona przed Sądem Okręgowym. Tym samym nie mogła stanowić podstawy do rozstrzygnięcia o kosztach
postępowania odwoławczego.

Dorota Markiewicz Marzanna Góral Joanna Wiśniewska-Sadomska


