
Sygn. akt V ACa 346/18

WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 24 kwietnia 2019 r.

Sąd Apelacyjny w Warszawie V Wydział Cywilny w składzie następującym:

Przewodniczący: SSA Alicja Fronczyk

Sędziowie: SA Ewa Kaniok (spr.)

SO del. Joanna Piwowarun-Kołakowska

Protokolant: Aleksandra Napiórkowska

po rozpoznaniu w dniu 24 kwietnia 2019 r. w Warszawie

na rozprawie

sprawy z powództwa A. M.

przeciwko  (...) spółce z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W.

o ochronę dóbr osobistych i zapłatę

na skutek apelacji powoda

od wyroku Sądu Okręgowego Warszawa-Praga w Warszawie

z dnia 26 stycznia 2018 r., sygn. akt II C 430/12

I.  zmienia zaskarżony wyrok w części w ten sposób, że:

a)  w punkcie pierwszym zobowiązuje A. R. (1) do opublikowania pogrubioną czarną czcionką na
drugiej stronie dziennika  (...) w wydaniu piątkowym co najmniej na 1/5 strony następującego
tekstu przeprosin: „Przepraszam doktora A. (...). za nieprawdziwą informację zawartą w publikacji
(...) z 16 lutego 2006 roku, że, jako lekarz pogotowia ratunkowego w nocy 2 stycznia 2006
roku, wezwany do wypadku jakiemu uległ H. N., po stwierdzeniu zgonu H. N. odjechał z miejsca
wypadku, jak również za nieprawdziwą sugestię zawartą w publikacji z 20 kwietnia 2007 roku, że
po w/w wypadku załatwił sobie dyżury w  Pogotowiu (...) w L.. A. R. (1)”;

b)  w punktach drugim i trzecim nie obciąża A. M. obowiązkiem zwrotu kosztów procesu na rzecz
pozwanych;

II.  oddala apelację w pozostałej części;

III.  nie obciąża powoda obowiązkiem zwrotu kosztów procesu za II instancję na rzecz pozwanych.

Joanna Piwowarun – Kołakowska Alicja Fronczyk Ewa Kaniok

S ygn. akt V ACa 346/18

UZASADNIENIE



A. M. wniósł pozew przeciwko A. R. (1) o zobowiązanie jej do opublikowania grubą, czarną czcionką na drugiej
stronie  (...) w wydaniu piątkowym co najmniej na 1/3 strony, podpisanego przez tę pozwaną tekstu przeprosin:
„Przepraszam dr A. M. za nieprawdziwe informacje zawarte w publikacjach  (...) z dnia 4, 5, 18 stycznia, 16 lutego i
20 kwietnia 2007 r. o tym, iż jako lekarz pogotowia ratunkowego w nocy 2 stycznia 2006 r., wezwany do wypadku
komunikacyjnego jakiemu uległ H. N., pogrzebał go żywcem, nie próbował go nawet reanimować, jak również za
opublikowanie wizerunku dr A. M. bez jego zgody, a nadto za hańbiące i podważające kwalifikacje lekarskie nazwanie
go(...), przed którym należy się strzec, nieprawdziwą sugestię co do tego, że załatwił sobie dyżury w  Pogotowiu (...) w L.,
oraz za bezpodstawne przypisywanie A. M. popełnienia przestępstwa, za które grozi mu kara do trzech lat pozbawienia
wolności. A. R. (1)”, oraz  (...) sp. z o. o. o zasądzenie solidarnie tytułem zadośćuczynienia od tych pozwanych na rzecz
A. M. kwoty 40.000,00 zł wraz z ustawowymi odsetkami od dnia doręczenia zawezwania do próby ugodowej do dnia
zapłaty.

(...) sp. z o. o. z siedzibą w W. wnieśli o oddalenie powództwa i zasądzenie od powoda zwrotu kosztów procesu, w tym
kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych.

Wyrokiem z dnia 26 stycznia 2018 r. Sąd Okręgowy Warszawa-Praga w Warszawie w punkcie
pierwszym oddalił powództwo; w punkcie drugim zasądził od A. M. na rzecz A. R. (1) zwrot kosztów procesu w całości
i pozostawił ich szczegółowe wyliczenie referendarzowi; w punkcie trzecim zasądził od A. M. na rzecz  (...) sp. z o.o. z
siedzibą w W. zwrot kosztów procesu w całości i pozostawił ich szczegółowe wyliczenie referendarzowi.

Z ustaleń faktycznych jakie legły u podstaw tego rozstrzygnięcia wynika, że A. M. pracował w  Pogotowiu (...) w
W. jako lekarz karetki pogotowia. W dniu 2 stycznia 2006 r. w nocy, karetka pogotowia, w której dyżur miał A.
M. została wezwana w nocy do wypadku samochodowego. H. N. kierując samochodem osobowym wypadł z drogi,
uderzył w słup energetyczny, który przełamał się, zaś linia energetyczna była pod napięciem i iskrzyła w pobliżu
samochodu. Po przyjeździe karetki pogotowia na miejsce wypadku, samochód leżał na dachu, A. M. nie mógł wejść
do samochodu z uwagi na iskrzącą linię energetyczną, gdyż groziło to porażeniem prądem elektrycznym. Wezwane na
miejsce służby energetyczne odłączyły zasilanie od uszkodzonego słupa energetycznego. Poszkodowany w wypadku
H. N. był w środku uszkodzonego pojazdu, leżącego na dachu, lekarz  pogotowia (...) zbadał poszkodowanego, gdy
ten znajdował wewnątrz uszkodzonego pojazdu. Lekarz stwierdził, że poszkodowany jest sztywny oraz stwierdził
brak reakcji życiowych u poszkodowanego. W związku z tym stwierdzeniem lekarza, odstąpiono od dalszych
czynności sprawdzających czy poszkodowany żyje i odstąpiono od czynności ratujących życie. Lekarz  pogotowia
(...) nie polecił obecnym na miejscu strażakom wycięcia drzwi z uszkodzonego pojazdu i wyjęcia poszkodowanego
z uszkodzonego auta, celem zbadania poszkodowanego przez lekarza za pomocą aparatury, w tym kardiomonitora
będącego na wyposażeniu karetki i jednoznacznego stwierdzenia czy poszkodowany żyje czy też nie żyje. W związku
z wcześniejszym stwierdzeniem lekarza karetki, iż poszkodowany nie daje oznak życia, cała ekipa będąca na miejscu
wypadku, w tym strażacy, policjanci, oczekiwali na przyjazd specjalisty policyjnego od wypadków śmiertelnych z
Wydziału Ruchu Drogowego(...)oraz prokuratora. Drugą karetkę pogotowia, która przyjechała na miejsce wypadku
odesłano z powrotem po uzyskaniu informacji, iż poszkodowany zmarł. Po około czterdziestu minutach, jeden z
policjantów oczekujących na przyjazd prokuratora do wypadku śmiertelnego, zauważył, iż poszkodowany poruszył się
wewnątrz uszkodzonego pojazdu. Wówczas dopiero w celu wyjęcia poszkodowanego H. N. z pojazdu wycięto fragment
uszkodzonego pojazdu i odwieziono poszkodowanego do szpitala na ul. (...) w W..

Sąd Okręgowy ustalił, iż A. R. (1) – dziennikarka zatrudniona w (...), przeprowadziła telefoniczną rozmowę z lekarzem
pogotowia (...) co do przebiegu akcji ratowniczej w trakcie wypadku. A. M. na pytanie dziennikarki dlaczego doszło
do pomyłki poprzez stwierdzenie zgonu żyjącego chłopaka odpowiedział, że się nie pomylił, lecz na podstawie braku
oznak życia w postaci braku tętna na tętnicach obwodowych i centralnych, braku oddechu i braku reakcji na światło
stwierdził, że chłopak nie żyje. A. R. (1) oprócz rozmowy telefonicznej z powodem sprawdziła także z innych źródeł
przebieg wypadku, uzyskując informacje od rzecznika prasowego  (...)  Pogotowia (...), od inspektora policji W. P.
z Wydziału Ruchu Drogowego, a także w swoich nieoficjalnych kontaktach policyjnych. Od inspektora Policji W. P.
usłyszała, że lekarz popełnił straszny błąd. Dopiero po tych sprawdzeniach i ustaleniach A. R. (1) napisała artykuł,



który ukazał się w (...)w dniu 4 stycznia 2006 r. z nagłówkiem na jednej ze stron: (...). W treści artykułu z dnia 4
stycznia 2006 r. wskazano, iż lekarz po wstępnych badaniach stwierdził, że chłopak nie żyje, a po zauważeniu przez
jednego z policjantów dopiero po około 40 minutach, że chłopak się porusza, lekarz stwierdził, że jednak chłopak żyje.
W artykule umieszczono wizerunek twarzy A. M. w sposób uniemożliwiający rozpoznanie go poprzez umieszczenie
na fotografii dużego czarnego paska przysłaniającego dużą część twarzy w okolicy oczu. Ponadto w treści artykułu nie
ujawniono nazwiska lekarza pogotowia, lecz opisano go skrótem „A. (...).”

Wyrokiem Sądu Rejonowego dla Warszawy Pragi-Południe w Warszawie z dnia 6 marca 2015 r. w sprawie o sygn.
akt IV K 108/10, A. M. na skutek oskarżenia oskarżyciela subsydiarnego H. N., został uznany za winnego tego, że
w nocy z 2 na 3 stycznia 2006 r. w W. jako lekarz pogotowia ratunkowego, na którym ciążył obowiązek opieki nad
osobą narażoną na niebezpieczeństwo, pomimo istniejących wskazań wiedzy lekarskiej nie przeprowadził należytej
diagnostyki H. N. rannego w wypadku samochodowym w ten sposób, że zaniechał przeprowadzenia badania ogólnego
i EKG rannego w warunkach pełnego dostępu do pokrzywdzonego i stwierdził zgon pokrzywdzonego, przez co naraził
go na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia lub ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, choć zgodnie ze wskazaniami
wiedzy lekarskiej powinien i mógł to przewiedzieć, to jest za czyn z art. 160 §2 i §3 k.k.

Wyrokiem Sądu Okręgowego Warszawa-Praga w Warszawie z dnia 22 lutego 2016 r. w sprawie o sygn. akt VI Ka
1221/15 uchylono wyrok Sądu I instancji i umorzono postępowanie z powodu przedawnienia. Nie uwzględniono
wniosków oskarżonego o uniewinnienie z powodu ustalenia popełnia zarzucanego czynu.

Sąd I instancji ponadto ustalił, że w dniu 5 stycznia 2006 r. ponownie ukazał się w  (...) artykuł dotyczący wypadku
H. N., ukazujący w pomniejszeniu fotografię artykułu z dnia poprzedniego, a także zawierający nową treść o tytule
nagłówka „(...)”, w nawiązaniu do artykułu w  (...) z dnia poprzedniego. Autorem artykułu z dnia 5 stycznia 2006 r.
był P. B.. W artykule prasowym z dnia 5 stycznia 2006 r. ponownie wskazano, iż „(...)!”. Ponadto w treści artykułu
wskazano, iż „(...)”, a także, że „(...)”. Ponadto w artykule tym wskazano, że rzecznik prasowy pogotowia w W. E. W.
poinformowała, że lekarz został zawieszony .

W wydaniu  (...) z dnia 18 stycznia 2006 r. na jednej ze stron gazety ukazał się kolejny artykuł nawiązujący do
pomyłki lekarza pogotowia w zakresie stwierdzenia zgonu poszkodowanego w wypadku. Artykuł ten opatrzony był
nagłówkiem: (...), „(...). W treści artykułu wskazano: „(...) W artykule prasowym wskazano, że lekarz A. (...). został
zawieszony w pogotowiu w W., a w L. nie został zawieszony i nadal pracuje. Jako dowód jego pracy w pogotowiu w L.,
zamieszczono w artykule prasowym zdjęcie twarzy lekarza i kierowcy jadących karetką pogotowia, z tym, że zdjęcie
twarzy w gazecie umieszczono w niskiej rozdzielczości – (zamglone twarze) i dodatkowo przesłonięto na czarno oczy
lekarzowi na zdjęciu, w sposób uniemożliwiający rozpoznanie. W artykule przytoczono również informację udzieloną
przez zastępcę prokuratora rejonowego na P. M. P., iż toczy się postępowanie w sprawie nieudzielenia pomocy przez
lekarza A. (...). oraz, że zarzuty nie zostały jeszcze postawione, ponieważ muszą być zebrane dowody i że A. (...). grozi
do trzech lat więzienia .

W  (...) z dnia 16 lutego 2006 r. na jednej ze stron gazety ukazał się kolejny artykuł A. R. (1) i P. B. z tytułem: „(...).
W artykule umieszczono fotografię A. M. z profilu w stroju ratownika medycznego opatrzoną wzmianką pisemną: „A.
(...).,(...)”. W artykule wskazano, że „Lekarz  pogotowia (...). stwierdził zgon chłopaka i odjechał. Policjanci zauważyli
jednak, że chłopak się rusza. Dopiero wtedy trafił do szpitala. Sprawę bada prokuratura. Medykowi grozi do 3 lat
więzienia.”

W  (...) z dnia 20 kwietnia 2007 r. ukazał się artykuł zawierający między innymi wywiad z rodzicami H. N. oraz z
samym H. N., ofiarą wypadku drogowego, którą lekarz  pogotowia (...), uznał na miejscu wypadku za martwą osobę.
W nagłówku artykułu wskazano: „(...)”. W treści artykułu przy zdjęciu H. N. znajdującego się we wraku samochodu
na miejscu wypadku, napisano: „(...)”. Ponadto w treści artykułu wskazano: „(...)!”. „(...)

W tak ustalonym stanie faktycznym Sąd Okręgowy uznał, że pozwani udowodnili, brak bezprawności w ich
zachowaniu – art.24§1 k.c. oraz, że część faktów przytoczonych przez powoda w ogóle nie miała miejsca.



A. R. (1) w ogóle nie była autorem artykułu z dnia 5 stycznia 2016 r., bowiem napisał go P. B. i osoba o używająca
inicjałów JD.

Pozwani udowodnili, że informacje o tym, iż lekarz  pogotowia (...) udzielając pomocy ofierze wypadku
komunikacyjnego H. N. w nocy 2 stycznia 2006 r. pomylił się, stwierdzając brak oznak życia u ofiary wypadku,
potwierdzając zgon ofiary i komunikując to wszystkim obecnym na miejscu uczestnikom akcji ratunkowej. Przy czym
to stwierdzenie braku oznak życia u ofiary wypadku drogowego nastąpiło jedynie po sprawdzeniu przez lekarza braku
odruchów ofiary na światło i sprawdzeniu braku tętna w tętnicach, a poszkodowany był w tym czasie zaklinowany
wewnątrz samochodu leżącego na dachu.

Zgodnie z zasadami deontologii lekarskiej, lekarz pogotowia ratunkowego powinien sprawdzić stan ofiary po
podłączeniu ofiary wypadku do kardiomonitora, będącego na wyposażeniu karetki ratunkowej i w tym celu powinien
polecić obecnym na miejscu strażakom wyjęcie albo wycięcie z samochodu ofiary wypadku. Brak stwierdzenia
tętna jedynie w oparciu o metodę dotykową i odsłuchową oraz brak reakcji na światło ofiary leżącej zaklinowanej
w samochodzie przewróconym na dach, z utrudnionym dostępem do ofiary, nie mógł pozwolić na jednoznaczne
stwierdzenie czy ofiara wypadku nie żyje. Należało podłączyć ofiarę wypadku do kardiomonitora będącego na
wyposażeniu karetki i w oparciu o wskazania z kardiomonitora ustalić stan reakcji życiowych. Zaniechanie tej
czynności doprowadziło do błędnego stwierdzenia przez lekarza karetki pogotowia, że ofiara nie daje oznak życia
co dla obecnych na miejscu strażaków i policjantów oznaczało stwierdzenie zgonu ofiary wypadku. W konsekwencji
stwierdzenia zgonu przez lekarza pogotowia, strażacy odstąpili od wycięcia i wyjęcia ofiary wypadku z zakleszczonego
samochodu czekając na przyjazd specjalisty policyjnego od wypadków śmiertelnych i prokuratora, aby nie zacierać
śladów z przebiegu wypadku drogowego. Skoro ofiara wypadku po około 40 minutach od stwierdzenia przez lekarza
pogotowia, że nie daje ona oznak życia, zaczęła się poruszać, to ewidentnie dowodzi to pomyłki lekarza A. M. w
zakresie stwierdzenia zgonu ofiary na miejscu wypadku. Nazwanie zatem w artykule prasowym w  (...) lekarza
pogotowia „(...)” było obraźliwe, lecz odpowiadało prawdzie, bowiem lekarz popełnił pomyłkę stwierdzając brak
oznak życiowych (stwierdzając zgon) u ofiary wypadku. Identycznie jest ze stwierdzeniem zawartym w treści artkułu
„lekarz pogrzebał go żywcem”. Ponieważ lekarz bez sprawdzenia za pomocą kardiomonitora czyli bez jednoznacznego
potwierdzenia odczytami z kardiomonitora swojej wcześniej diagnozy, że ofiara wypadku nie daje żadnych oznak
życiowych, zostawił żyjącego H. N. w zakleszczonym samochodzie, chociaż mógł polecić wycięcie ofiary z samochodu
w celu sprawdzenia jego reakcji życiowych za pomocą kardiomonitora, ofiara wypadku przez około 40 minut leżała w
zakleszczonym samochodzie w oczekiwaniu na przyjazd prokuratora, po czym jeden z policjantów zauważył, że ofiara
wypadku poruszyła się. Sformułowanie „pogrzebał go żywcem” jest przenośnią użytą w gazecie będącej tabloidem
i odpowiada prawdziwe. Bowiem lekarz bez potwierdzenia za pomocą aparatury – kardiomonitora będącego na
wyposażeniu jego karetki oraz bez pełnego dostępu do pokrzywdzonego, stwierdził brak oznak życia, czyli stwierdził
zgon ofiary wypadku, pomimo, że osoba ta w rzeczywistości żyła. Pozostawiając ofiarę wypadku w zakleszczonym
samochodzie, nie polecając strażakom wyjęcia ofiary z samochodu w celu zbadania za pomocą aparatury, pozostawił
poszkodowanego i ciężko rannego w wypadku człowieka na niechybną śmierć. Bowiem skutkiem dalszego pobytu
w samochodzie poszkodowanego byłaby w efekcie śmierć na skutek doznanych obrażeń i braku udzielenia mu
pomocy, pomimo, iż znajdował się w stanie krytycznym. Obowiązkiem lekarza karetki pogotowia było jednoznaczne
stwierdzenie stanu ofiary wypadku w tym zbadanie poszkodowanego dostępną aparaturą – kardiomonitorem, a
nie oparcie diagnozy jedynie na pobieżnym badaniu oznak życia w postaci braku wyczucia tętna w tętnicach i
braku reakcji źrenic oka na światło, gdyż nie pozwoliło to na jednoznaczne stwierdzenie czy poszkodowany żyje.
Stwierdzenie w artykule prasowym „o pogrzebaniu ofiary żywcem”, było jedynie przesadnym komunikatem, jakim
posługują się gazety o charakterze tabloidowym, które często używają chwytliwych komunikatów mających wzbudzić
w czytelnikach zainteresowanie. Jednakże stwierdzenie „o pogrzebaniu ofiary żywcem” odpowiadało prawdzie.
Bowiem gdyby policjant nie zauważył, że ofiara wypadku się poruszyła, po około 40 minutach od wcześniejszego
stwierdzenia przez lekarza, że poszkodowany nie daje żadnych oznak życia, to poszkodowany jako osoba żywa jeszcze,
pozostałby zakleszczony w samochodzie i zmarł by w nim, bez udzielenia mu pomocy ze strony osób obowiązanych do
udzielenia mu pomocy. Pomyłka lekarza pogotowia w tym zakresie, poprzez pozostawienie poszkodowanego we wraku
samochodu, doprowadziłaby poszkodowanego do śmierci. Użycie przenośni „o pogrzebaniu go żywcem” przez lekarza,



zostało dokładnie opisane w treści artykułu z opisem błędu jaki popełnił lekarz pogotowia ratunkowego stwierdzając
brak oznak życia u poszkodowanego oraz z opisem braku dalszych czynności ratowniczych przez lekarza, a także
uratowaniu poszkodowanego przez policjanta, który zauważył, iż poszkodowany poruszył się w aucie. Te opisane w
artykule okoliczności odpowiadały prawdzie. Zdanie „o pogrzebaniu go żywcem” było zdaniem, w którym negatywnie
oceniono postępowanie lekarza. Oceny tej dokonano na podstawie faktu błędnego zdiagnozowania przez lekarza
zgonu poszkodowanego bez szczegółowych badań i pozostawienia ofiary bez dalszej pomocy ze strony lekarza. Zaś
te fakty były zgodne z rzeczywistością. Dziennikarz i wydawca gazety mają swobodę w zakresie wyrażania opinii co
do działań służb pogotowia ratunkowego i w tym zakresie dziennikarz i wydawca gazety działali również w obronie
interesu społecznego. Ponadto nie jest nieprawdziwa treść artykułu z dnia 20 kwietnia 2007 r., że lekarz nie próbował
reanimować. Nie można zatem przypisać bezprawności pozwanym w opisaniu tego faktu.

Sąd I instancji wskazał, że okoliczność błędu lekarza w zakresie stwierdzenia braku oznak życia (stwierdzenia zgonu
ofiary), została potwierdzona w wyroku karnym Sądu Rejonowego dla Warszawy Pragi-Południe w Warszawie z
dnia 6 marca 2015 r. o sygn. akt IV K 108/10 uznającym A. M. za winnego tego, że w nocy z 2 na 3 stycznia
2006 r. w W. jako lekarz pogotowia ratunkowego, na którym ciążył obowiązek opieki nad osobą narażoną na
niebezpieczeństwo, pomimo istniejących wskazań wiedzy lekarskiej nie przeprowadził należytej diagnostyki H. N.
rannego w wypadku samochodowym w ten sposób, że zaniechał przeprowadzenia badania ogólnego i EKG rannego
w warunkach pełnego dostępu do pokrzywdzonego i stwierdził zgon pokrzywdzonego, przez co naraził go na
bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia lub ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, choć zgodnie ze wskazaniami
wiedzy lekarskiej powinien i mógł to przewiedzieć. Wyrok ten został uchylony a postępowanie umorzone, ale jedynie
z powodu przedawnienia – art.17§1 pkt 6 k.p.k. W uzasadnieniu wyroku Sądu II instancji potwierdzono fakt popełnia
czynu przez lekarza z art.160§2 i §3 k.k.

Sąd Okręgowy wyjaśnił, że w żadnym z artykułów prasowych z dnia 4, 5, 18 stycznia, 16 lutego i 20 kwietnia 2007r. nie
pojawiło się zdanie: (...)”. W tym zakresie twierdzenie z pozwu jest nieprawdziwe. Natomiast w artykule z 16 lutego
2006 r. pojawia się zdanie o innej treści: „(...)”. Z treści tej wprost wynika, że lekarz stwierdził zgon chłopaka i nie
zajmował się dalej poszkodowanym, natomiast po zauważeniu przez policjantów, że chłopak się rusza, potwierdzono,
że dalej lekarz udzielił pomocy chłopakowi i przewieziono chłopaka do szpitala.

Zdania „(...), „(...) w opisie artykułów nawiązały do faktu, że lekarz pogotowia ratunkowego, który przez pomyłkę
stwierdził zgon chłopaka i na skutek tej pomyłki mógł doprowadzić do jego śmierci, na skutek tego błędu został
zawieszony w pracy w pogotowiu ratunkowym w W., natomiast w pogotowiu ratunkowym w L. nikt go nie zawiesił.
W kolejnym artykule nawiązano, do tego, że w pogotowiu ratunkowym w W. lekarz ten został zwolniony z pracy
z powodu tej fatalnej pomyłki co do stwierdzenia zgonu ofiary, natomiast w L. w pogotowiu nie został zwolniony
z pracy. Pomimo, iż nazwa  (...) jest określeniem obraźliwym, niewątpliwie naruszającym dobro osobiste lekarza,
jednakże intencją tych artykułów prasowych było prawo do obrony interesu społecznego poprzez opis działania służb
pogotowia ratunkowego i standardów panujących w dwóch różnych pogotowiach ratunkowych w zakresie okoliczności
zatrudniania osób. W artykułach z 18 stycznia 2006 r. i z 16 lutego 2006 r. wskazano, iż doktor w W. został początkowo
zawieszony w pracy w pogotowiu, a następnie „skreślony” w W., zaś w L. nadal pracuje w pogotowiu i nie został
ani zawieszony ani zwolniony. W artykule z 18 stycznia 2006 r. wskazano, że w  (...) pogotowiu nie przejmują
się tym, że toczy się postepowanie karne „w sprawie” nieudzielenia pomocy przez lekarza. Zaś autorzy artykułu
wskazali: „(...)”. W tym kontekście nazwanie powoda „(...)” było wyrażeniem swobody opinii dziennikarskiej i wolności
wyrażania poglądów w obronie interesu społecznego jakim jest prawidłowa działalność służb pogotowia ratunkowego,
zajmujących się ochroną najcenniejszego dobra - życia i zdrowia ludzkiego. Działanie dziennikarza w obronie interesu
społecznego wyklucza bezprawność naruszenia dobra osobistego.

W treści artykułów z 18 stycznia 2006 r. i z 16 lutego 2006 r. nie ma sugestii co do tego, że po zawieszeniu i zwolnieniu
z pogotowia ratunkowego w W., lekarz załatwił sobie dyżury w pogotowiu w L.. W artykułach opisano jedynie, że został
zawieszony i zwolniony z pracy w pogotowiu ratunkowym w W., a pomimo tego pracuje w drugim pogotowiu w L..
Artykuły prasowe w ogóle nie wykluczają, czy lekarz nie pracował już wcześniej w pogotowiu w L., ani nie sugerują,
że po zwolnieniu z W. załatwiał sobie pracę w pogotowiu ratunkowym w L.. Natomiast w artykule z 20 kwietnia



2007r. pojawiła się informacja, że lekarz pomimo utraty pracy w pogotowiu w W., załatwił sobie dyżury w pogotowiu
w L. i pracuje tam do dziś. Słowo „załatwić” w słowniku języka polskiego oznacza: „uzyskać coś dla siebie lub dla
kogoś” albo „podejmując różne starania, doprowadzić jakieś sprawy do końca”. Stwierdzenie faktu załatwienia czyli
uzyskania dla siebie dyżurów w pogotowiu w L. odpowiadało prawdzie. Zatem opisania tego faktu przez dziennikarza
i redakcję w artykule prasowym nie można uznać za bezprawne naruszenie dóbr osobistych powoda, zważywszy na
kontekst tego artykułu, w którym dziennikarka oceniła negatywnie błąd lekarza co do stwierdzenia zgonu w trakcie
udzielenia pomocy poszkodowanemu i zwolnienia go z pracy w pogotowiu w W. z powodu tego błędu i braku podobnej
reakcji w pogotowiu w L.. Było to przejawem dozwolonej krytyki dziennikarskiej oraz prawa do wyrażania swobody
opinii dziennikarskiej w interesie społecznym, w ważnym aspekcie – działania medycznych służb ratunkowych i ich
organizacji pracy. Nie można zatem tekstu artykułu uznać w tym zakresie za bezprawny.

W zakresie zarzutu zawartego w treści żądania pozwu: „bezpodstawnego przypisania A. (...). popełnienia przestępstwa,
za które grozi kara do trzech lat pozbawienia wolności”, w treści artykułów nie przypisywano lekarzowi popełnienia
przestępstwa. W artykule z dnia 18 stycznia 2006 r. przytoczono informację udzieloną przez zastępcę prokuratora
rejonowego na P. M. P., iż toczy się postępowanie „w sprawie” nieudzielenia pomocy przez lekarza A. (...). oraz,
że zarzuty nie zostały jeszcze postawione, ponieważ muszą być zebrane dowody takie jak przesłuchanie świadków,
zebranie dokumentacji medycznej, powołanie biegłego. Wskazano, że A. (...). grozi do trzech lat więzienia. W treści
artykułu jednoznacznie wskazano, iż nie przedstawiono zarzutów lekarzowi, a postępowanie toczy się w sprawie i
będą dopiero zbierane dowody. Zaś samo wskazanie zagrożenia karą, jaka grozi za dany czyn, nie jest równoznaczne
z przypisaniem popełnienia przestępstwa.

W zakresie twierdzenia o bezprawnym opublikowaniu w gazecie wizerunku powoda bez jego zgody Sąd I instancji
wskazał, że w artykułach z 4 stycznia 2006 r., z 5 stycznia 2006 r. z 18 stycznia 2006 r. opublikowanie wizerunku twarzy
powoda nastąpiło każdorazowo z przysłonięciem czarną grubą linią okolicy oczu, a w artykule z 18 stycznia 2006r.
dodatkowo z zapikselowaniem (efekt zamglenia twarzy) w sposób uniemożlwiający identyfikację powoda. Nie można
zatem mówić o naruszeniu wizerunku powoda w tych artykułach. Natomiast jedynie w artykule z 16 lutego 2006 r.
posłużono się wizerunkiem powoda bez przysłonienia twarzy, lecz zdjęcie wykonano z profilu w trakcie wykonywania
czynności służbowych w pogotowiu ratunkowym, bowiem powód ubrany był w charakterystyczną służbową czerwoną
kurtkę z żółtymi paskami odblaskowymi, w jakich ubrani są ratownicy medyczni karetek pogotowia. Zdjęcie to
opatrzono komentarzem „A. (...). choć popełnił fatalny błąd, wciąż jeździ ratować ludzkie życie”. Żądanie przeprosin
i zapłaty zadośćuczynienia pieniężnego za opublikowanie bez zgody powoda, wizerunku z profilu powoda, w trakcie
wykonywania przez niego czynności zawodowych – pracy w pogotowiu ratunkowym, należy uznać za sprzeczne z
zasadami współżycia społecznego i niekorzystające z ochrony na podstawie art. 5 k.c. Bowiem okoliczności w jakich
ukazało się to zdjęcie dotyczyły opisu błędu jaki popełnił wcześniej powód w trakcie akcji ratunkowej, zaś celem tej
publikacji było wykazanie dalszej pracy lekarza w pogotowiu ratunkowym. Niewątpliwie lekarz popełnił błąd, który
mógł doprowadzić ofiarę wypadku do śmierci. Korzystanie zatem przez powoda z uprawnienia żądania przeprosin za
opublikowanie tego zdjęcia oraz zadośćuczynienia za opublikowanie tego zdjęcia i to po 6 latach od opublikowania
zdjęcia w prasie, należy uznać za nadużycie prawa podmiotowego.

O kosztach procesu Sąd orzekł na podstawie art. 98 §1 k.p.c. w zw. z art. 108 §1 zdanie 2 k.p.c.

Apelację od powyższego wyroku wniósł powód zaskarżając go w całości i zarzucił:

1.  obrazę art. 233 § 1 k.p.c., polegającą na bezzasadnym uznaniu przez Sąd Okręgowy, iż nieprawdziwy jest zarzut
powoda pod adresem pozwanej A. R., iż w swoich publikacjach napisała, że:

a)  powód po stwierdzeniu zgonu H. N. odjechał z miejsca wypadku, choć Sąd przyznaje, że w artykule z dnia
16.02.2006 r. pozwana napisała „(...)”;

b)  powód załatwił sobie pracę w pogotowiu w L. po wypadku H. N., choć powód pracował tam przed wypadkiem i po
wypadku i niczego nie musiał sobie załatwiać,



c)  powód nawet nie reanimował H. N., choć nie reanimuje się osoby niedającej oznak życia,

d)  powodowi grozi kara więzienia do 3 lat, choć w dacie publikacji z 16.02.2006 r. powodowi nie przedstawiono nawet
zarzutu,

2.  art. 24 § 1 k.c. w związku z art. 12 ust 1. pkt 1 Prawa prasowego, polegającą na przyjęciu, iż użyte wielokrotnie
przez pozwaną A. R. (1) w publikacjach prasowych w (...) pod adresem powoda A. M. obraźliwych sformułowań
(...), „lekarz pogrzebał go żywcem”, nie naruszają jego dóbr osobistych, ponieważ odpowiadają prawdzie, albo są
przenośnią dopuszczalną w takim tabloidzie jak  (...), podczas gdy sformułowania te jako obraźliwe i nieprawdziwe
nie mogą korzystać z przymiotu zgodności z prawem, co oznaczało oczywiste naruszenie dóbr osobistych A. M., takich
jak cześć i godność osobista, tym bardziej, że pozwana nie dochowała obowiązku staranności i rzetelności, bo nie
sprawdziła czy powód częściej mylił się w diagnozach,

3.  art. 24 § 1 k.c. w zw. z art. 81 ust. l ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz 5 k.c., polegającą na
uznaniu, iż opublikowanie zdjęcia powoda bez jego zgody w publikacji pozwanej z dnia 16 lutego 2006 r. w trakcie
wykonywania przez niego czynności zawodowych nie może korzystać z ochrony na podstawie art. 5 k.c. jako sprzeczne
z zasadami współżycia społecznego, gdyż dotyczyło opisu błędu jaki popełnił powód, podczas gdy zdjęcie oczywiście
nawiązywało do wcześniejszych bezprawnych publikacji pozwanej A. R. i jest umieszczone obok obraźliwego tytułu
„(...)”, co stanowiło oczywiste naruszenie dobra osobistego powoda,

4.  art. 24 § 1 k.c., w związku z art. 13 ust. l Prawa prasowego przez wyrażenie opinii co do tego, iż powodowi grozi kara
3 lat więzienia w sytuacji gdy w dacie publikacji, czyli 16.02.2006 r. nie był mu nawet przedstawiony przez prokuratora
zarzut.

W konkluzji skarżący wniósł o zmianę wyroku przez zobowiązanie pozwanej A. R. (1) do przeproszenia powoda zgodnie
z jego żądaniem zawartym w piśmie procesowym z dnia 29 grudnia 2017 r. i zasądzenie od pozwanej  (...) Spółka z o.o.
solidarnie na rzecz powoda kwoty 40.000 zł tytułem zadośćuczynienia z odsetkami ustawowymi od dnia doręczenia
zawezwania do próby ugodowej do dnia zapłaty, nadto wniósł zasądzenie od pozwanych zwrotu kosztów procesu, za
obie instancje.

A. R. (1) wniosła o oddalenie apelacji oraz zasądzenie zwrotu kosztów procesu, w tym kosztów zastępstwa procesowego
w wysokości sześciokrotnej stawki z przepisów o wynagradzaniu radców prawnych.

(...) spółka z o.o. wniosła o oddaleni apelacji i zasądzenie kosztów procesu.

Sąd Apelacyjny zważył, co następuje:

apelacja jest uzasadniona w części a w pozostałym zakresie jest bezzasadna.

Rację ma apelujący, że w publikacji  (...) z 16 lutego 2006r. zatytułowanej „(...)” w zdaniu „(...)”, zawarto nieprawdziwe
twierdzenie jakoby powód odjechał z miejsca wypadku nie czekając na wyjęcie poszkodowanego z wraku pojazdu.
Bezsporne jest, że powód był na miejscu wypadku do końca akcji ratunkowej ( np. zeznania W. P. k.190). Autorka
artykułu A. R. (1) wiedziała, że powód nie odjechał z miejsca wypadku po wstępnym zbadaniu poszkodowanego i
diagnozie, że poszkodowany nie żyje, o czym świadczy treść jej wcześniejszych artykułów opublikowanych w(...)np.
artykułu z 18.01.2006r. Wbrew stanowisku sądu I instancji, z treści artykułu „(...)” nie sposób wywieść, że powód
był obecny na miejscu zdarzenia w chwili gdy okazało się, że poszkodowany żyje. W ocenie Sądu Apelacyjnego
podanie informacji nieprawdziwej nie jest usprawiedliwione działaniem w obronie interesu społecznego, ponieważ w
interesie tym leży uzyskanie informacji rzetelnych tj. zgodnych z rzeczywistym przebiegiem zdarzeń. Zgodnie z art.
6 ustawy Prawo prasowe, prasa jest zobowiązana do prawdziwego przedstawiania omawianych zjawisk. Nie ulega
wątpliwości, że poinformowanie opinii publicznej, iż powód odjechał z miejsca wypadku nie czekając na wyjęcie ofiary
z wraku pojazdu, naruszyło dobre imię powoda. Powód nie wypisał bowiem karty zgonu „ofiary” wstrzymując się z
wykonaniem tej czynności do czasu wyjęcia H. N. z wraku pojazdu i ostatecznego upewnienia się, iż nastąpił zgon



i to on przekazał H. N. do karetki, która odwiozła poszkodowanego do szpitala, co ma znaczenie dla oceny działań
podjętych przez niego na miejscu zdarzenia.

Rację ma apelujący, że sformułowanie „(...)”, zawarte w artykule „(...)” opublikowanym w (...) z 20.04.2007r.,
autorstwa A. R. (1), jest informacją nieprawdziwą ponieważ powód zatrudniony był w pogotowiu w L. jeszcze przed
wypadkiem i po wypadku nie musiał starać się o dyżury w tym pogotowiu.

Słowo „załatwić” jest słowem wieloznacznym i nie zawsze jego wydźwięk jest pozytywny. Pod pojęciem załatwiania
rozumie się podejmowanie różnych starań niekoniecznie etycznych w celu doprowadzenia jakiejś sprawy do końca.
Rację ma apelujący, że we wskazanym wyżej artykule zwrot „załatwił sobie” użyty został w sposób naruszający dobre
imię powoda, z jednej bowiem strony napisano, że: powód „wyleciał z pogotowia” a z drugiej, że: „załatwił sobie jednak
dyżury”, co sugeruje czytelnikom, że wykorzystał swoje znajomości aby te dyżury otrzymać.

Mając powyższe na uwadze, Sąd Apelacyjny na podstawie art. 386 par. 1 k.p.c. zmienił zaskarżony wyrok w punkcie
pierwszym w ten sposób, że zobowiązał A. R. (1) do opublikowania pogrubioną czarną czcionką, na drugiej stronie
dziennika  (...) w wydaniu piątkowym, tekstu przeprosin za nieprawdziwe informacje zawarte w obu w/w publikacjach.
Ponieważ przedmiotowe publikacje zamieszczone zostały na drugiej stronie (...), sąd nakazał zamieszczenie tekstu
przeprosin na drugiej stronie w/w dziennika. Wielkość publikacji zawierającej przeprosiny dostosowana została do
objętości tekstu przeprosin, oraz do objętości publikacji naruszających dobre imię powoda.

Nadmienić należy, że w piśmie procesowym z 15.05.2013r. powód sprostował oczywistą omyłkę odnośnie daty
publikacji wskazując, że chodzi o publikację z 20.04.2007r. a nie z 20.04.2006r. ( k.119). W świetle załączonego
materiału dowodowego i uzasadnienia pozwu m. innymi wydruków publikacji ( k.52) nie ulega wątpliwości, że
powód wskazując w pozwie datę publikacji jako 20.04.2006r. pomylił się i że pomyłka ta była oczywista zarówno
dla pozwanych jak i dla sądu. Zarzut przedawnienia roszczenia podniesiony przez pozwaną A. R. (1) jest bezzasadny.
Na skutek wezwania pozwanych w dniu 31.12.2008r. do próby ugodowej w Sądzie Rejonowym (...) w sprawie II Co
37/09, doszło do przerwania biegu przedawnienia. Od stwierdzenia przez ten sąd w dniu 24.04.2009r., że do ugody
nie doszło, przedawnienie biegło na nowo. Pozew w niniejszej sprawie złożony został w dniu 20.04.2012r. a wiec przed
upływem terminu przedawnienia.

W ocenie Sądu Apelacyjnego zmiana zaskarżonego wyroku w punkcie pierwszym uzasadnia zmianę rozstrzygnięcia
o kosztach procesu zawartego w punktach drugim i trzecim tego wyroku, polegającą na nie obciążaniu A. M.
obowiązkiem zwrotu kosztów procesu na rzecz pozwanych na zasadzie art. 102 k.p.c. W sytuacji gdy z obiektywnego
punktu widzenia doszło do naruszenia dóbr osobistych powoda w części publikacji wskazanych w pozwie, obciążenie
powoda obowiązkiem zwrotu kosztów procesu na rzecz pozwanych niweczyłoby pozytywny skutek procesu. Powód
przekonany był o słuszności swoich roszczeń i w części to jego przekonanie okazało się uzasadnione, gdy idzie o
roszczenie skierowane przeciwko A. R. (1). Z kolei  (...) spółka z o.o. jako wydawca dziennika jest odpowiedzialna za
opublikowanie informacji naruszających dobre imię powoda, dlatego zasądzenie kosztów procesu na jej rzecz byłoby
sprzeczne z poczuciem sprawiedliwości.

W pozostałym zakresie apelacja nie jest zasadna i podlega oddaleniu na podstawie art. 385 k.p.c.

Ustalenia faktyczne poczynione przez sąd I instancji w tym zakresie są prawidłowe i Sąd Apelacyjny przyjmuje je za
własne. Prawidłowe są także rozważania prawne zawarte w uzasadnieniu tej części wyroku sądu I instancji.

Powód nie wykazał, że A. R. (1) jako autorka spornych publikacji była odpowiedzialna nie tylko za tekst ale także za
zamieszczone obok tego tekstu zdjęcia powoda. Pozwana twierdziła, że nie miała wpływu na dobór zdjęć i że decyzja
w tej kwestii należała do redakcji dziennika, a powód tych twierdzeń nie podważył, dlatego uzasadniona jest ocena,
że A. R. (1) nie posiada legitymacji procesowej biernej gdy idzie o żądanie przeproszenia powoda za opublikowanie
jego wizerunku bez jego zgody.

Informacja, że powód nie reanimował H. N. jest informacją prawdziwą.



Informacja, że powodowi grozi kara więzienia do trzech lat nie jest tożsama z przypisaniem powodowi popełnienia
przestępstwa gdyż w artykule z 16 lutego 2006r. wyraźnie zaznaczono, że „sprawę bada prokuratura”. W kontekście
całej wypowiedzi oczywistym jest, że powód nie został skazany oraz, że zagrożenie karą trzech lat pozbawienia wolności
odnosi się do przestępstwa, którego popełnienie dopiero może być powodowi zarzucone. Nie doszło do naruszenia
art. 13 ust. 1 ustawy Prawo prasowe, pozwani nie wypowiedzieli opinii co do rozstrzygnięcia.

Sąd Apelacyjny podziela ocenę sądu I instancji, że użycie we wskazanych przez powoda publikacjach prasowych (...)
pod adresem powoda sformułowań:  (...) oraz (...) nie było bezprawne albowiem bezprawność została wyłączona
na skutek działania pozwanej w obronie społecznie uzasadnionego interesu. Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy Prawo
prasowe, zadaniem dziennikarza jest służba społeczeństwu i państwu. Niewątpliwie społeczeństwo posiada prawo
do informacji o działalności służb medycznych wzywanych na miejsce wypadku w celu udzielenia pomocy osobom
poszkodowanym a prasa posiada prawo do ujawniania informacji na ten temat oraz prawo do krytyki zjawisk
negatywnych. Sformułowanie  (...) nie odnosiło się do całokształtu zawodowej działalności powoda ale wyłącznie do
opisywanego przypadku pomyłki podczas diagnozy H. N. poszkodowanego w wypadku samochodowym. Fakt, że A.
M. pomylił się uznając H. N. za zmarłego i że przez okres około 30 minut nie podejmował czynności medycznych
mających na celu ratowanie życia poszkodowanego nie budzi wątpliwości.

Zgodnie z art. 1 Prawa prasowego, prasa, zgodnie z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej, korzysta z wolności
wypowiedzi i urzeczywistnia prawo obywateli do ich rzetelnego informowania, jawności życia publicznego oraz
kontroli i krytyki społecznej.

Wolność wypowiedzi, o której mowa w w/w artykule, mieści w sobie wolność słowa, w tym prawo wyboru formy słowa
jako środka ekspresji. Wolność dziennikarska obejmuje także możliwość skorzystania z pewnego stopnia przesady lub
nawet prowokacji, czyli, innymi słowy, z wypowiedzi poniekąd nieumiarkowanych (zob. wyrok ETPC z 17.04.2014r.
Mladina. D.D. Ljubljana v. Słowenia, czy wyrok ETPC z 16.10.2012r. Smolorz v. Polska - LEX). W ocenie Sądu
Apelacyjnego pozwana używając wskazanych przez powoda sformułowań działała w granicach przysługującej jej
wolności wypowiedzi. Użycie określeń przesadnych, prowokacyjnych, takich jak  (...), czy (...), „(...), „(...) pozostawało
w bezpośrednim związku z relacjonowanymi faktami i w związku z tym trafnie uznane zostało przez sąd I instancji za
dopuszczalne. Lekarze pracujący w Pogotowiu Ratunkowym muszą liczyć się krytyką w razie popełnienia przez nich
błędu diagnostycznego, która to krytyka jest społecznie pożądana i pożyteczna. W ramach owej krytyki prasa może
uciekać się do różnych środków ekspresji o ile zachowa rzetelność i rzeczowość, a w sprawie niniejszej w/w przesłanki
zostały spełnione. Zarzut naruszenia art. 24 § 1 k.c. w związku z art. 12 ust 1. pkt 1 Prawa prasowego nie zasługuje w
tym zakresie na uwzględnienie.

Jeśli chodzi o żądanie zasądzenia zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych powoda, to A. R. (1) nie jest
legitymowana biernie w zakresie żądania zadośćuczynienia za naruszenie prawa powoda do wizerunku gdyż decyzja
o opublikowaniu zdjęcia powoda podjęta została przez redaktora naczelnego dziennika  (...) i pozwana nie miała na
nią wpływu.

Skutki naruszenia dobrego imienia powoda spowodowane publikacjami z dnia 16 lutego 2006r. i 20.04.2007r.
zostały usunięte poprzez nakazanie pozwanej opublikowania przeprosin wskazanych w punkcie pierwszym wyroku
Sądu Apelacyjnego i w związku z powyższym żądanie zapłaty zadośćuczynienia należy uznać za nieuzasadnione.
Rolą oświadczenia, o którym mowa w art. 24 § 1 k.c. jest uchylenie skutków naruszenia dóbr osobistych i danie
satysfakcji pokrzywdzonemu. Krzywdę moralną ( szkodę niemajątkową) naprawia się w polskim systemie prawa
przede wszystkim przez środki ochrony niemajątkowej. Zgodnie z art. 448 k.c. przyznanie odpowiedniej sumy
pieniężnej za doznaną krzywdę nie jest obligatoryjne.

Za oddaleniem żądania zasądzenia zadośćuczynienia od  (...) spółki z o.o. - wydawcy dziennika  (...) przemawiają
okoliczności w jakich doszło do naruszenia dóbr osobistych. Sąd Apelacyjny miał na uwadze przede wszystkim
to, że sporne publikacje prasowe podjęte zostały w interesie społecznym, że relacjonowały zdarzenia budzące
zainteresowanie opinii publicznej. Powód rzeczywiście popełnił błąd diagnostyczny. Przedstawiony przez pozwanych



opis akcji ratunkowej, w tym informacja, iż powód stwierdził zgon poszkodowanego podczas gdy ten nadal żył, był
prawdziwy. Żądany przez powoda środek ochrony o charakterze majątkowym nie jest zdaniem Sądu Apelacyjnego
adekwatny do sposobu naruszenia dóbr osobistych powoda oraz charakteru i rozmiaru jego skutków i w związku z
tym prowadziłby do nadmiernego i nieuzasadnionego okolicznościami obciążenia zobowiązanego ( zob. wyrok SN I
CSK 243/17 z 9.02.2018r., LEX).

Jeśli chodzi o publikację wizerunku powoda bez jego zgody, znaczenie ma okoliczność, że zdjęcie zrobione zostało
podczas wykonywania przez powoda czynności zawodowych, w trakcie służby w Pogotowiu Ratunkowym. Napis
zamieszczony na tym zdjęciu o treści: „A. (...), choć popełnił fatalny błąd, wciąż jeździ ratować ludzkie życie” zawiera
informację prawdziwą.

Jak wynika z szeregu orzeczeń ETPC ( np. wyrok z 6.11.2018 22527/13, wyrok z 8.11.2018 2782/12 - LEX), prawo
do poszanowania życia prywatnego powinno być zrównoważone z prawem do wolności wypowiedzi, podobnie
sprawiedliwa równowaga winna zostać zachowana pomiędzy konkurującymi interesami jednostki i społeczeństwa
jako takiego. Owo dążenie do równowagi konkurujących ze sobą praw każe przy rozstrzyganiu o żądaniu zasądzenia
zadośćuczynienia brać pod uwagę okoliczności w jakich doszło do konfliktu. To właśnie owe okoliczności w niniejszej
sprawie przemawiają za oceną, że zadośćuczynienie pieniężne za naruszenie dóbr osobistych powoda nie jest środkiem
adekwatnym do usunięcia skutków naruszenia tych dóbr.

W sytuacji naruszenia godności człowieka rozumianej jako poczucie własnej wartości i oczekiwanie szacunku ze strony
innych ludzi, odpowiednią formą naprawienia krzywdy jest przede wszystkim oświadczenie składane przez osobę,
która dopuściła się naruszenia dobra osobistego zawierające przeprosiny.

W sprawie niniejszej dla oddalenia roszczenia o zadośćuczynienie znaczenie ma również okoliczność, że zakres
krzywdy doznanej przez powoda na skutek spornych publikacji nie może być uznany za znaczny. Powód powinien był
liczyć się z krytyką postawionej przez niego błędnej diagnozy a poza tym nie wykazał, że przedmiotowe publikacje
pociągnęły za sobą poważne konsekwencje w sferze jego życia prywatnego i zawodowego a zwłaszcza, że zniszczyły
jego reputację jako lekarza.

Należy mieć także na względzie, że wprawdzie postępowanie karne wobec powoda zostało umorzone z powodu
przedawnienia ( k.758 i nast.), jednak jak wynika z uzasadnienia wyroku Sądu Okręgowego Warszawa – Praga
w Warszawie z dnia 22.02.2016r. sygn. VI Ka1221/15, powód wyczerpał swoim zachowaniem znamiona czynu
przypisanego mu w wyroku sądu I instancji ( k.762 i k.724) tj. nie przeprowadził należytej diagnostyki H. N. czym
naraził go na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia lub ciężkiego uszczerbku na zdrowiu.

Mając powyższe na względzie, Sąd Apelacyjny nie znalazł podstaw do uwzględnienia apelacji w powyższej części i na
zasadzie art. 385 k.p.c. oddalił ją.

O kosztach procesu za II instancję Sąd Apelacyjny orzekł zgodnie z art. 102 k.p.c. Z uwagi na częściowe uwzględnienie
powództwa w stosunku do A. R. (1) obciążenie powoda kosztami procesu na jej rzecz zniweczyłoby pozytywny skutek
tego postępowania. Z kolei  (...) spółka z o.o. jako wydawca dziennika  (...) jest odpowiedzialna za opublikowanie
informacji naruszających dobre imię powoda, dlatego zasądzenie kosztów procesu na jej rzecz byłoby sprzeczne z
poczuciem sprawiedliwości.

Ewa Kaniok Alicja Fronczyk Joanna Piwowarun - Kołakowska


