Sygn. akt VI ACa 902/12

WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 1 sierpnia 2013 r.

Sad Apelacyjny w Warszawie VI Wydzial Cywilny w skladzie:
Przewodniczqcy - Sedzia SA— Irena Piotrowska

Sedzia SA— Wanda Lasocka (spr.)

Sedzia SO (del.) — Beata Was

Protokolant: — sekr. sqdowy Ewelina Murawska

po rozpoznaniu w dniu 1 sierpnia 2013 r. w Warszawie
na rozprawie

sprawy z powoddztwa Fundagji (...) w W.

przeciwko (...) Spolce Akcyjnej w W.

o ochrone débr osobistych

na skutek apelacji powodki

od wyroku Sqdu Okregowego w Warszawie

z dnia 18 sierpnia 2011 r.

sygn. akt IV C 886/05

I prostuje w komparycji zaskarzonego wyroku oznaczenie sprawy w ten sposob, ze w miejsce stow:

»0 zaplate” wpisuje stowa: ,,0 ochrone dobr osobistych”;

IT zmienia zaskarzony wyrok w punkcie pierwszym w czesci oddalajgcej zgdanie zasqdzenia
zadoséuczynienia w ten sposob, ze zasqdza od (...) Spolki Akcyjnej w W. na rzecz Fundagji (...) w
W. kwote 40.000 (czterdziesci tysiecy) zlotych, a w pozostalej czesci powddztwo w tym zakresie

oddala;

IIT oddala dalej idaca apelacje powodki co do zadoséuczynienia oraz odnoszacaq sie do oddalonego

zadania zasqdzenia odszkodowania i orzeczenia o kosztach procesu;

IV w pozostalym zakresie umarza postepowanie apelacyjne;

V zasqdza od Fundagji (...) w W. na rzecz (...) Spolki Akcyjnej w W. kwote 5.670 (pieé tysiecy
sze$cset siedemdziesiqt) zlotych tytulem zwrotu kosztéow procesu za II instancje.

Sygn. akt VI ACa 902/12

UZASADNIENIE



Fundacja (...) z siedzibag w W. ostatecznie domagatla sie zasadzenia na jej rzecz od pozwanej (...) S.A. z siedzibag wW. z
tytulu naruszenia jej dobr osobistych nastepujacych kwot: kwoty 2.000.000zl tytulem naprawienia szkody wywolanej
emisja materialu filmowego opublikowanego na jej temat w programie (...) w dniu 22 listopada 2003r. i w czerwcu
2004r. oraz kwoty 500.000 z} tytulem zado$c¢uczynienia, a takze zobowiazania pozwanej do zaniechania wszelkich
dzialah zmierzajacych do naruszania débr osobistych powodki.

Pozwana wnosila o oddalenie powddztwa oraz o zasadzenie na jej rzecz od powddki kosztow procesu. Przyznajac
fakt emisji programu dotyczacego dzialalnosci prowadzonego przez Fundacje o$rodka dla bezdomnych podniosla,
iz celem emisji bylo wylacznie przedstawienie warunkdw, w jakich przebywaja bezdomni i inne osoby wymagajace
opieki, a w audycji umozliwiono wypowiedzenie sie nie tylko bylym mieszkaficom osrodka, ale takze glos zabrata
sama prowadzaca ten oérodek E. T., ktora oprowadzala dziennikarzy (...) po oérodku i wyjaéniala zasady jego
funkcjonowania, w zwigzku z czym reportaz zostal przygotowany z zachowaniem zasad rzetelnoéci i starannosci
dziennikarskiej. Pozwana podniosta réwniez, ze pow6dka nie wykazala powstania szkody ani jej wysokosci.

Wyrokiem z dnia 18 sierpnia 2011r. Sad Okregowy w Warszawie oddalil powodztwo i zasadzil od powodki na rzecz
pozwanej kwote 7.217zt tytulem zwrotu kosztow zastepstwa procesowego.

Sad Okregowy ustalil, ze w dniu 22 listopada 2003r. w telewizji nalezacej do stacji (...) S.A. w programie (...),
przedstawiajacym zagadnienia spoleczne, prowadzonym przez redaktora R. C., zaprezentowano reportaz autorstwa
A. S. o dzialalnoéci oérodka dla oséb bezdomnych w O., ktory byt wowcezas prowadzony przez powodowa Fundacje,
ktorej Prezesem jest E. T. (1). W skrétowym komentarzu rozpoczynajacego sie programu redaktor R. C. w ogdlnym
wprowadzeniu uzyt sformulowania ,zarabia¢ na ludzkiej biedzie”. Sam jednak reportaz nie nosit tak wyodrebnionego

tytulu.

W reportazu przedstawiono fragmentarycznie zycie pensjonariuszy o$rodka, ktére prezentowala sama E. T. (1) z
udzialem A. S.. Poza jej wypowiedziami zawarte zostaly w nim relacje dzieci — bylych mieszkancow, opisujace
metody wychowawcze E. T.. Spontaniczne relacje tej grupy rozmdéwcow wskazywaly na ponizajace traktowanie.
Roéwniez przedstawiony byt fakt pobierania od przebywajacych w oSrodku osob optat. Informacja dot. oplat zostata
bezposrednio przyznana przez uczestniczaca przy nagrywaniu reportazu Prezes Fundacji.

Podobnej tresci relacje co do pobytu i traktowania w oSrodku pochodzily réwniez od doroslych, bylych jego
mieszkancow. Te wszystkie wypowiedzi zawieraly negatywne oceny wylacznie pod adresem E. T.. W kontekscie
reportazu nie padla zadna odrebna wypowiedz autorska o ,zarabianiu na biedzie”, ale sformulowanie o ,zarabianiu”
zostalo uzyte w wypowiedzi odnoszacej sie wylacznie do przebywajgcych w oSrodku obywateli rumunskich. Fakt ten
zostat calkowicie potwierdzony przez uczestniczaca bezposrednio E. T., ktéra wowczas jednoczeénie przyznala, ze
wskutek deportacji obywateli rumunskich przebywajacych w (...) o§rodku, strata Fundacji z tego powodu ksztaltuje
s ie w granicach od 5.000 do 6.000 zl miesiecznie.

W programie tym poruszono w sposob ogoélny okoliczno$é braku tytulu prawnego Fundacji do zajmowanego terenu
i zwigzane z tym problemy nowego wlasciciela, zwlaszcza w zakresie egzekucji zapadlego w stosunku do strony
powodowej eksmisyjnego wyroku.

Reportaz konczy sie osobista wypowiedzia i zarazem odpowiedzia E. T. w stosunku do pytania zadanego jej przez
autorke reportazu — ,,czy bogaci sie na cudzej biedzie”. Nastepnie prowadzacy program publicystyczny (...) redaktor
R. C. stwierdzil, ze dzialalnoScia Fundacji (...) interesuje sie juz Prokuratura.

W czerwcu 2004r. miala miejsce emisja kolejnego reportazu na ten temat na antenie stacji (...) w ramach programu
(...). Odnosit sie on w czeéci do sytuacji po wyprowadzeniu sie Fundacji z o$rodka w O. i przedstawiat fakty zwigzane
z zadluzeniem, jakie powstalo po nim wzgledem miasta O.. W dalszej czeSci ponownie powr6cono do problematyki
pobierania od oséb przebywajacych w oérodkach Fundacji oplat. Uczestniczaca w reportazu prezes E. T. (1) przyznala
fakt pobierania od takich os6b kwot wynoszacych 50% ich dochodéw lub §wiadczen, zgodnie ze stworzonym przez nig



regulaminem o$rodka, a takze, iz w odrodku obowigzuje zasada relegowania pensjonariuszy z osrodka w przypadku
braku przez nich wplat przez dwa okresy miesieczne.

Dalsza cze$¢é reportazu po$wiecona byla warunkom, w jakich zyja mieszkancy o$rodka Fundacji w miejscowosci P.,
w szczegblnoSci warunkom sanitarnym tamtejszej kuchni. Stan tego i innych pomieszczen tego osrodka w sposéb
bezposredni ocenila sama Prezes- nazywajac je ,najgorsza obecna wizytowka”. Nastepna jego cze$¢ odnosi sie
do bezposredniej relacji z kontroli wykonywanej w oSrodku w P. przez funkcjonariuszy Sanepidu. Przedstawiono
roéwniez wnioski i konkluzje z przeprowadzonej w ten sposdéb inspekeji obiektu, ktore zlozyl Powiatowy Inspektor
Sanitarny-R. B. (1). Znajduje sie w nim takze relacja Inspektora na temat przeprowadzanych kontroli, ktére mogly
by¢ przeprowadzone dopiero w asy$cie Policji.

Sad Okregowy ustalil, Zze wypowiedzi 0s6b fizycznych biorgcych udzial w reportazu byly konsultowane z E. T. (1), ktéra
sama zadecydowala o udziale w programie i o sposobie oraz tresci udzielanych przez siebie wypowiedzi.

Zaden z reportazy nie mial wyodrebnionego tytutu ,zarabiaé¢ na biedzie”. Do stworzenia tego reportazu sklonily
autorke sprawy bezdomno$ci, ktérymi zajmowala sie w obrebie instytucji (...) i (...), gdzie zetknela sie z powodowa
Fundacja i jej problemami. Program w zamy$le jego tworcy miat byé forma weryfikujaca pozytywne i negatywne
pojawiajace sie opinie i informacje o Fundacji (...). Reportaz zostal stworzony w uzgodnieniu z E. T. (1) jako Prezesem
powodowej Fundacji, ktora osobiscie zezwolila na pobyt tworcy i ekipy, tworzacych reportaz w o§rodku w O.. Autorka
nie otrzymala od Fundacji zadnych dokumentéw, mimo ze o to wnosila. Zadna ze scen reportazu nie byla formg
inscenizacji, ale byt to obraz bezposredni. Zanim doszlo do jego realizacji autorka skonfrontowala posiadang wiedze i
informacje na temat osrodka i zycia jego mieszkancow z wiedza uzyskana w redakeji lokalnych czasopism. Wszystkie
uzyskiwane informacje i te, ktore nastepnie byly przekazywane w reportazu, byly przez autorke i wspoélpracujace z nig
osoby konfrontowane i rzetelnie sprawdzane. W taki sposob weryfikacji poddano przekazane w reportazu wiadomosci
na temat kopania przez chlopca dotu lyzeczka. Zaczerpnieto ja bezposrednio z rozmowy przeprowadzonej z nim
samym, a takze z jego rodzicami. W podobny spos6b ustalono zdarzenie zwigzane ze znajdujgcym sie w oSrodku psem
0 imieniu A..

A. S. zrealizowala osobiScie wylacznie reportaz z os§rodka Fundacji w O.. Kolejny z P. by} stworzony wspoélnie z innymi
dziennikarzami (...), w tym przy wspoétudziale M. Z. (1). W tworzeniu go w oérodku w P. juz w ogoble nie uczestniczyla.
Byla tez obecna w siedzibie Fundacji przy ul. (...) w W.. Z tego miejsca takze zostal nakrecony material. Sama po tej
wizycie zamawiala karetke dla E. T. (1). Caly material reportazu byl realizowany wedlug przyjetej procedury, tj. w
zespole redakcyjnym, do ktérego nalezy rowniez R. C..

Sad Okregowy ustalil, ze o§rodek powodowej Fundacji w O. stal sie obiektem zainteresowanie lokalnej prasy zanim
przystapiono do realizacji o nim reportazu w telewizji (...). W dwoch przypadkach opublikowano dwa artykuly w
formie wywiadéw z bytymi podopiecznymi tej placowki. Na jesieni 2003r. lokalna gazeta (...) opublikowala wywiad z
I. D.i M. Z. (2). Wywiad z M. Z. (2) miat charakter autoryzowany i zawierat bardzo negatywny przekaz o dziatalno$ci
Fundacji i jej prezesa. Zostal napisany i zredagowany w tym czasopi$mie przez A. K. i wobec dobrowolnego zgloszenia
sie do redakcji jego adwersarza. Z kolei w wywiadzie z I. D. zawarte byly pozytywne opinie na temat E. T. (1),
przy wskazaniu ogoélnie, w kilku aspektach, na panujace tam szkodliwe stosunki, ktére negatywnie odbijaly sie na
tamtejszych podopiecznych.

Sad Okregowy ustalil réwniez, ze ramy organizacyjne oSrodka i obowiazki znajdujacych sie tam os6b zostaly
okre$lone w regulaminie, ktory w zasadzie sformulowany zostal przez Prezesa i Wiceprezesa Fundacji i w ostatecznie
obowiazujacej wersji przyjety przez jej zarzad. O$rodek polozony byt na terenie bylego osrodka (...), a teren ten nie
byl wlasnoscia Fundacji. Kazda z nowo przybylych do o$rodka oséb podpisywala ten regulamin. Wéréd istotnych jego
postanowien byl zakaz spozywania alkoholu, a ponadto obowigzek przeznaczania przez pensjonariuszy 50 % swoich
indywidualnych dochodéw, o ile je posiadali.

Kwestia pobierania takich oplat spotykala sie niezadowoleniem i krytyka pensjonariuszy. Mieszkancy oSrodka w O.
zamieszkiwali w bardzo trudnych warunkach, w domkach kempingowych, bez lazienek i kuchni. Zaden z nich nie



mial prawa posiadania osobnego czajnika, lodowki, czy pralki (przedmioty te byly im odbierane). W os$rodku byla
natomiast wspolna laznia i stoléwka z kuchnia, w ktérej pracowali réwniez pensjonariusze.

Wielokrotne kontrole sanitarne w o$rodkach powodowej Fundacji nie mogly sie odbywaé na biezaco z uwagi na
utrudniane wlaéciwym sluzbom wejScia. Niejednokrotnie kontrola odbywala sie dopiero przy pomocy i w asyscie
funkcjonariuszy Policji. Wyniki i wnioski pokontrolne Sanepidu, zwlaszcza odnoszace sie do oérodka w P., byly
calkowicie niekorzystne dla Fundacji i wskazywaly na brak dostatecznych i odpowiednich warunkéw sanitarnych w
kontekscie zywienia przebywajacych tam oso6b.

Nierzadko w osrodku w O. interweniowala Policja lub Straz Graniczna w stosunku do nielegalnie przebywajacych w
nim cudzoziemcoé4w bez prawa pobytu. Klopotliwa sytuacja powstala w zwigzku z realizowaniem obowiazku szkolnego
wsrdd uczacych sie dzieci osrodka. Wigzalo sie to z tym, ze dzieci znikaly ze szkol.

Powaznym problemem stala sie tez kwestia braku tytulu prawnego Fundacji do zajmowanej nieruchomosci.
Konsekwencja tego byla sprawa sadowa i zapadly w stosunku do niej wyrok eksmisyjny, wykonany w drodze przymusu
egzekucyjnego.

Wsparcia na rzecz 0os6b bezdomnych, znajdujacych sie pod opieka Fundacji, udzielalo przez caly czas Miasto O..
Osobom pochodzacym z terenu O. udzielalo réwniez zapomog z opieki spolecznej. Mimo to Fundacja miala dlug w
stosunku do miasta w wysoko$ci okolo 90.000 zl, ktory nie zostal w zadnym rozmiarze wyegzekwowany. WezeSniej
miasto O. umorzylo z takiego tytutu dlug wynoszacy 130.000 zl.

Pensjonariusze osrodka w O. takze zglaszali sie do wladz miasta o interwencje w sprawie pobierania od nich 50% oplat.
Nastawienie lokalnej spoleczno$ci do dzialalno$ci na tym terenie Fundacji bylo zle. Skargi i monity slane byly przez
sasiadoéw oérodka w O.. Spoleczenstwo O. generalnie wyrazalo sprzeciw co do rozwazanej mozliwo$ci innej lokalizacji
o$rodka w tym mieScie.

Sad Okregowy stwierdzil, ze te wszystkie problemy zostaly przedstawione i skrotowo oméwione w emitowanych
reportazach stacji (...).

W trakcie funkcjonowania o$rodka dla bezdomnych w O. doszlo dwukrotnie do jego pozaru. Ostatni mial miejsce w
sierpniu 2004r., na dziesie¢ dni przed wyznaczong eksmisja. Po eksmisji o§rodek przeniesiono do miejscowosci P.
i zlokalizowano go staraniem prezesa Fundacji w budynkach po bylych koszarach wojskowych. Takze tam warunki
sanitarne, zwlaszcza w pomieszczeniu kuchni i urzadzonej stolowce, nie odpowiadaly obowigzujacym normom
sanitarnym, co zostato podkreslone w reportazu (...) wyemitowanym w czerwcu 2004r., zawierajagcym bezposrednig
wypowiedz na ten temat E. T. oraz anonimowego pensjonariusza oérodka.

Sad Okregowy ustalil, ze dzialalno$¢ Fundacji finansowana byla ze Srodkéw uzyskiwanych od darczyncéow, od
Panstwa, a takze od samych podopiecznych w formie pobieranych oplat. Wéréd grona darczyncow znajduja sie
takze zamieszkujgcy za granica, a w szczegblnoSci w Szwajcarii i Szwecji, gdzie mieszka corka E. T. (1). Czasami
transportami daréw rzeczowych w postaci sprzetu AGD, wozkéw inwalidzkich, itp. kierowala osobiécie Prezes T..
Zdarzaly sie przypadki, ze cze$¢ darowanych w ten sposéb przedmiotéw ginela i nie docierala na wyznaczone miejsca
do poszczegdblnych jej osSrodkow.

Fundacja (...) prowadzi w ramach swojej statutowej dzialalnoSci kilka doméw pomocy spolecznej: w W. przy ul.
(...). Otrzymuje tez wsparcie na ten cel ze strony Panstwa. Z dzialalno$ci tej sporzadzane sa indywidualne roczne
sprawozdania finansowe. W sprawozdaniu dolagczonym do akt za 2003r. wykazano wplywy na kwote 6.234.593
zl, na ktore skladaly sie uzyskane dotacje, wplaty uczestnikow, darowizny pieniezne, darowizny fakturowane i
niefakturowane, natomiast wydatki wskazano na poziomie 5.350.500 zt. W sprawozdaniu za 2004r. wykazano wplywy
Fundacji na kwote 2.306.000 zl, wydatki wyniosly 627.500 zl, za§ suma warto$ci otrzymanych daréw to 1.678.500 zl.
W sprawozdaniu za 2005r. wskazano, ze Fundacja osiagnela wplywy na poziomie 5.064.765z}, za$§ wydatki wyniosly
695.244z}. Z kolei w 2006r., w sporzadzonym kolejnym pisemnym sprawozdaniu za ten rok, ujeto wplywy na



poziomie 6.450.457 z1, za$ poniesione przez Fundacje wydatki przedstawiono na poziomie 846.162,28 zl. Natomiast w
sprawozdaniu za 2004r., jakie Fundacja zlozyla w Ministerstwie Gospodarki i Pracy, pod pozycja: ,,Obroty catkowite”
wskazano kwote 7.793.500 zl, przy czym wydatki okreslono na kwote 1.795.500 zl.

Cyklicznie do Prokuratury w O. wplywaly rbéznego typu zawiadomienia na dzialalno§¢ Fundacji. Z reguly
zawiadomienia takie kierowali byli pensjonariusze oérodka. W zwigzku z tym nieustannie toczyly sie wszczynane przez
te jednostke sprawy. Tak samo intensywnie na réznego rodzaju czynno$ci wzywana byla do tej Prokuratury E. T. (1),
reprezentujgca te osobe prawna.

Emisja obu programéw spowodowata dyskusje publiczne na temat Fundacji i jej Prezesa. Wywolalo to dodatkowo
umocnienie juz wystepujacego wczesniej negatywnego stanowiska $rodowiska mieszkancow O..

Juz po emisji programu Fundacja wystgpita o przeprowadzenie szeregu kontroli sanitarnych i o opinie w sprawie
funkcjonowania jej oSrodkéw, miedzy innymi w P.. Nastepng tego rodzaju kontrole w (...) w P. przeprowadzono
w dniu 17 marca 2005r. W pierwszym przypadku stwierdzono uchybienie w postaci braku pralni, natomiast
nie stwierdzono wiekszych uchybien w stosunku do kontrolowanego tam bloku zywieniowego. Stwierdzono w
protokole zainstalowanie termy z ciepla i biezaca wodg. W protokole drugiej kontroli odnotowano fakt niewlasciwego
utrzymania $cian pomieszczen bloku zywieniowego. W wiekszosci przypadkéw wydane opinie pokontrolne mialy
wydzwiek pozytywny, aczkolwiek nie wystawiono Fundacji wysokich i nienagannych ocen.

W oparciu o powyzsze ustalenia Sad Okregowy uznal, ze powodztwo nie zastugiwalo na uwzglednienie.

Sad I instancji stwierdzil, Ze w zwiazku z ostatecznym sprecyzowaniem powodztwa przez strone powodowa, zakresem
rozpoznania objete byly trzy roszczenia: pierwsze z zakresu ochrony débr osobistych rzekomo naruszonych w skutek
bezprawnego dzialania strony pozwanej, pozostale dwa o charakterze majatkowym, tj. roszczenie o odszkodowanie
i zado§éuczynienie.

Powodztwo w czesci, w ktdrej strona powodowa domagata sie zobowigzania strony pozwanej do zaniechania przez nia
wszelkich dzialan w stosunku do osoby powoda, zmierzajacych do naruszenia jej dobr osobistych, jest oparte o art.
24 k.c.i23 k.c. wzw. z art. 43 k.c. Do skutecznego dochodzenia tego roszczenia, opartego o wyzej wskazane przepisy,
po stronie powoda wystarczy, zgodnie ze spoczywajacym na stronach ciezarem dowodu (art. 6k.c.), wskazanie, iz jego
dobra jako osoby prawnej zostalo naruszone.

Sad Okregowy podkreslil, ze za bezprawne uwaza sie za$ takie dzialania naruszajgce dobro osobiste, ktére pozostaje
W sprzeczno$ci z normami prawnymi, z porzadkiem prawnym i zasadami wspolzycia spolecznego. Katalog zachowan
kwalifikujacych sie do zachowania bezprawnego nie zostal sklasyfikowany, stad tez w ujeciu polskiego prawa
przestanka bezprawno$ci uyjmowana jest bardzo szeroko i jest ona takze przedmiotem wykladni sgdow powszechnych
w ich orzecznictwie. stwierdzil, ze za dzialanie bezprawne uwaza sie kazde dzialanie naruszajgce dobro osobiste, jezeli
nie zachodzi zadna ze szczeg6lnych okolicznoS$ci usprawiedliwiajacych je oraz ze do okolicznoéci wylaczajacych owa
bezprawno$¢ naruszenia dobr osobistych zalicza sie dzialanie w ramach porzadku prawnego, tj. dzialanie dozwolone
przez obowiazujace przepisy prawa, wykonywanie prawa podmiotowego, zgode pokrzywdzonego, oraz dzialanie w
ramach uzasadnionego interesu.

Sad Okregowy uznal, ze w niniejszej sprawie charakterystycznym jest, iz zdecydowana wiekszo$¢ informacji czy
formulowanych zarzutéw przez biorace udziat w reportazu osoby odnosi nie bezposrednio do osoby prawnej, jaka jest
Fundacja (...), ale jest skierowana wobec wymienianej z imienia i nazwiska E. T. — Prezesa tej Fundacji. Sad Okregowy
wskazal, ze takie ujecie miato miejsce w kontekscie opisywanego incydentu z udzialem dziecka i psa o imieniu A. oraz
w cze$ci reportazu pokazujacej sytuacje rodziny i kobiety wyrzuconych z oérodka w O..

Sad Okregowy stwierdzil, ze tylko tak kreowany i uzasadniony prawdziwymi okoliczno$ciami i faktami obraz w
stosunku do osoby Prezesa mogl rzutowac na odbior i stosunek wzgledem catej Fundacji i ze na tej takze podstawie
moglo rowniez doj$¢ do formulowania pod adresem tej osoby prawnej niekorzystnych ocen i opinii.



Sad Okregowy stwierdzil, ze w sprawie o ochrone dobr osobistych, dopoki nie zostanie wykazane przez strone
powodowa, ze konkretne dzialanie ma charakter bezprawny, istnieje domniemanie legalnego dzialania pozwanego,
skoro za$§ w niniejszej sprawie nie potwierdzilo sie, jakoby opisywane zdarzenia nie mialy miejsca, a strona powodowa
nie przedstawila zadnych wiarygodnych dowodoéw, ktére w sposob zdecydowany wykluczylyby ich wystepowanie i
prawdziwo$¢, to nalezalo uznadc, ze strona powodowa nie wywiazala sie z obowiazku, jaki nakladal w tym wypadku na
nig art. 6 k.c. i nie wykazala nieprawdziwosci faktéw skladajacych sie na pierwszy reportaz.

Z ustalen dowodowych nie wynika takze podnoszony inny fakt, ze sam reportaz z dnia 22 lutego 2004r. nosil
wyodrebniony tytul (...). W tym przypadku sformulowanie o tej tresci podalo w kontekscie wypowiedzi zwigzanej z
obecnoécig obywateli rumunskich w o§rodku dla bezdomnych w O., od ktérych takze pobierano przyjeta w regulaminie
oplate wynoszaca 50% z ich osobistych dochodéw. Krytyczne odniesienie sie do okolicznoéci pobierania oplat w
tym o$rodku postawione zostalo wylacznie w kontekscie tej grupy osob, ktorych obowiazek stosowania sie do tego
nie wynika z zadnych przepiséw prawa. Zasadniczo natomiast podano za po$rednictwem emitowanego reportazu
opinii publicznej prawdziwa informacje o pobieraniu przez Fundacje oplat od przebywajacych, w kierowanych przez
nia o$rodkach, od obywateli polskich. Jest oczywistym, ze legalno$¢ takich dzialan podejmowanych przez Fundacje
jest obwarowana obowigzujacymi przepisami ustawy o opiece spolecznej. W zadnym jednak jego momencie nie
znalazlo sie stwierdzenie pochodzace od jego autorki lub od prowadzacego program R. C., jakoby ten przejaw
dzialalnosci Fundacji w stosunku do jej pensjonariuszy- obywateli polskich byl bezprawny. Sad Okregowy stwierdzil,
ze raczej nalezy skloni¢ sie do twierdzenia, iz ten watek reportazu przeksztalcil sie w pewnego rodzaju pytanie o
sensowno$¢ budowania takiego sytemu opieki nad bezdomnymi osobami w oparciu o istniejacy system prawny.
Poruszona problematyka pobierania oplat od korzystajacych z takich, jak w O., osrodkéw dla bezdomnych os6b zostata
przedstawiona w reportazu jako kwestia faktu rzeczywiscie istniejacego i stanowila przestanie do poglebionej o tym
refleks;ji i dyskus;ji.

Sad Okregowy podkredlil, ze powyzsze zostalo potwierdzone przez E. T. (1), uczestniczaca w reportazu osobidcie,
ktbéra wypowiedziala sie réwniez w drugim reportazu z czerwca 2004r. Nie wiadomo wiec, na jakiej podstawie strona
powodowa buduje twierdzenie o fakcie Swiadomej manipulacji tego reportazu w tym sensie, ze jego tresé nie laczyla
sie z zadnym obiektem powodowej Fundacji. Powodka upatrywala rowniez przejawdw bezprawnego dzialania strony
pozwanej w formie wypowiedzi o tym, ze Fundacja interesuje sie Prokuratura. Ten fakt znalazl bezposrednie odbicie
w przeprowadzonym postepowaniu dowodowym. O nim zgodnie zeznawali Swiadkowie strony powodowej, a takze
obszernie i na zasadzie podsumowania wyrazila sie o tym w zeznaniu sama Prezes powodowej Fundacji, E. T. (1), a
zatem rowniez nie potwierdzilo sie, jakoby tej treSci wypowiedz, odnoszaca sie do faktu, byla nieprawdziwa.

W pierwszym z reportazy wszechstronnie i bardzo obiektywnie przedstawiono kwestie wykonania orzeczenia eksmisji
w stosunku do powodowej Fundacji i wskazano oczywiste tego powody i podstawy. Jest zatem niezrozumiate tworzenie
przez powoda zwigzku tego reportazu z tg eksmisja, ktérego publiczna projekcja miala spowodowaé jeszcze dalszy
skutek aktow wandalizmu i kradziezy w stosunku do tego majatku Fundacji.

Sad Okregowy uznal, ze przytoczone okolicznoSci pozwalaja zatem na stwierdzenie, Ze w niniejszym postepowaniu
pozwana skutecznie wykazala, iz te budzace kontrowersje strony powodowej stwierdzenia i informacje zamieszczone
w przedmiotowych reportazach odpowiadaja prawdzie.

Sad Okregowy stwierdzil przy tym, ze spos6b wypowiedzi, wybrany przez autora reportazu i prowadzacego program
(...), w obu przypadkach byt catkowicie wywazony, bez tonu oskarzycielskiego, czy ponizajacego strone pozwana. Oba
programy dotyczyly przede wszystkim faktéw waznych spolecznie i o ktorych, zdaniem Sadu, ma prawo wiedziec i by¢
informowana opinia spoleczna. W tym znaczeniu réwniez sama idea reportazy o tej tematyce, tworzonych przez stacje
(...), jako formula pewnego autorskiego cyklu i przedstawiona w nim problematyka, stanowila bez watpienia rezultat
dzialania pozwanego w obronie uzasadnionego interesu.



Sad I instancji podkreslil, ze oba reportaze wspoéltworzyla i aktywnie w nich uczestniczyta E. T. (1), ktora
miala mozliwo$¢ bezposredniego prostowania informacji nierzetelnych lub nieprawdziwych, co wskazuje na brak
bezprawnoSci dzialania pozwane;j.

Odnoszac sie do zadania zakazania pozwanej podejmowania dzialan w przyszlosci, Sad Okregowy stwierdzil, ze jest
ono nieuzasadnione z samego juz faktu braku stwierdzonego naruszenia dobr osobistych powddki w jakiejkolwiek
postaci. Ponadto nie zostalo wykazane, nawet na zasadzie daleko posunietego przypuszczenia, iz pozwana zamierza
w przyszlo$ci szkalowaé powodke.

Sad Okregowy uznal, ze nie znajduje podstaw do uwzglednienia réwniez zadanie dotyczace zasadzenia od pozwanej
na rzecz powodowej Fundacji odszkodowania w wysokosci 2.000.000 zl. Po pierwsze nie wykazano bowiem,
aby dzialanie pozwanej nosilo znamiona dzialania zawinionego ani samej wysokosSci szkody i zwiazku pomiedzy
zawinionym postepowaniem i skutkiem szkody. Z art. 361 § 1 k.c. wynika, ze zwiazek przyczynowy jest konieczng
przestanka odpowiedzialnoéci odszkodowawczej. Brak przyczynowoSci powoduje, ze nawet zakwalifikowanie
okre$lanego zachowania, jako bezprawnego i zawinionego oraz faktu poniesienia szkody nie moze prowadzié¢ do
uznania odpowiedzialno$ci za szkode. Zgodnie tez z og6lng zasada procesu cywilnego wyrazona w art. 6 k.c. wykazanie
przestanek odpowiedzialno$ci odszkodowawczej, w tym udowodnienie istnienia szkody polegajacej na utracie korzysci
ijej zwigzku ze zdarzeniem sprawczym nalezy do poszkodowanego.

Strona powodowa nie wykazala zar6wno szkody, jak i zwiazku przyczynowego. Sad Okregowy wskazal, ze decydujace
znaczenie pod wzgledem dowodowym ma sprawozdanie finansowe Fundacji za 2004r, a wiec obejmujace okres
bezposrednio po emisjach obu reportazy, ktorych negatywny wplyw mial przelozyé¢ sie na konkretnie wyliczone i
odnotowane straty Fundacji. Sad I instancji odmoéwil wiarygodno$ci sprawozdaniu finansowemu za 2004r. zlozonemu
bezposrednio przez powddke, poniewaz z treéci sprawozdania za 2004r., ktére zostalo zlozone do Ministerstwa
Pracy i Polityki Spolecznej, wynika natomiast stan aktywéw Fundacji, na ktore skladaly sie przysporzenia czynione
przez darczyncow pod tytulem darmym. Kazdy nastepny dokument sprawozdania takze nie wskazuje na spadek
takich aktywow, lecz ich systematyczny wzrost lub utrzymywanie sie na tym samym poziomie. Wobec tego
Sad Okregowy uznal, ze twierdzenie o poniesionej szkodzie wywolanej szkodliwym wrecz skutkiem emisji obu
programéw, jest nieadekwatne do rzeczywistych faktow, podkreslajac przy tym, ze powodka nie przedstawila innych
wiarygodnych dowodow, ktore stwierdzalyby fakt poniesionej szkody w wysokoéci 2.000.000zt. Zaden z dotykajacych
tej problematyki Swiadkéw nie przedstawil konkretnej wiedzy na temat poniesionych przez Fundacje strat w formie
nieosiaggnietych korzyéci. Wiekszoé¢ z nich formulowala jedynie niczym niesprawdzone na ten temat poszlaki i
domniemania, ktére z kolei nie moga przedstawia¢ sie jako osobny dowod w sprawie.

Sad Okregowy stwierdzil, ze brak bylo réwniez podstaw do zasgdzenia od pozwanej (...) S.A. na rzecz Fundacji (...)
kwoty 500.000 zt tytulem zado$éuczynienia za doznang krzywde, zgodnie z art. 448 k.c. Sad I instancji podkreslil, ze
uwzglednienie tego zadania nie jest obligatoryjne. Zadanie zasadzenia zado$éuczynienia jest srodkiem zmierzajacym
do udzielenia pokrzywdzonemu satysfakcji moralnej i tym samym zmierza do usuniecia lub zlagodzenia skutkow
dokonanego naruszenia konkretnego dobra osobistego. Jednak konieczna przestanka do uwzglednienia jego jest sam
fakt naruszenia dobra osobistego podmiotu, ktory z takim roszczeniem wystepuje. Poniewaz za$ w sprawie nie zaszed}
przypadek naruszenia przez pozwanego zadnego dobra osobistego powddki, to tym samym zastosowanie art. 448 k.c.
bylo wylaczone.

Apelacje od powyzszego wyroku zlozyla powodka, zaskarzajac go w caloéci i wnoszac o jego zmiane poprzez
uwzglednienie powddztwa w calosci i zasadzenie na jej rzecz od pozwanej kosztéw procesu, w tym zastepstwa
procesowego za obie instancje, w kwocie za I instancje w wysokoS$ci stanowiacej 6- krotno§¢ minimalnej stawki oraz
75% tej kwoty za II instancje.

Skarzaca zarzucila naruszenie:



1. art. 233 § 1 kpc poprzez brak wszechstronnego rozwazenia materialu dowodowego zebranego w sprawie, bledna jego
interpretacje oraz wybiorcze potraktowanie materialu dowodowego, w szczeg6lnosci materiatu filmowego z listopada
2003r. emitowanego w ramach programu (...), jak i samych wypowiedzi redaktora C. wyglaszanych w ramach tego
programu na okoliczno$é¢ naruszenia dobr osobistych oraz poprzez stwierdzenie, ze powdd nie udokumentowat szkody
spowodowanej przez pozwanego w wyniku emisji spornego programu;

2. art. 328 § 2 kpc w przedmiocie dokonanych blednych ustalen stanu faktycznego w oparciu o material dowodowy,
w szczeg6lnosSci bledne potraktowanie materialu filmowego wyemitowanego przez pozwanego jako wywazonego i
zgodnego z zasadami rzetelnego dziennikarstwa i poprzez brak wyjasnienia powod6éw pominiecia istotnych zeznan
Swiadkéw potwierdzajacych fakt naruszenia dobr osobistych powoda oraz skutkéw dzialan pozwanego;

3. art. 24 ke poprzez stwierdzenie, ze emisja materialu filmowego, jak i wypowiedzi pozwanego wyglaszane w trakcie
programu nie naruszajg dobr osobistych powoda.

Na rozprawie apelacyjnej w dniu 10 maja 2013r. strona powodowa cofnela apelacje w czeSci dotyczacej zadania
zakazania naruszen jej dobr osobistych w przyszlosci, podtrzymujac apelacje w czeSci dotyczacej zagdania zasgdzenia
2.000.000z!} tytulem odszkodowania oraz 500.000z} tytulem zadoSéuczynienia.

Pozwana wniosla o oddalenie apelacji i zasadzenie na jej rzecz od powodki kosztéw procesu wedlug norm
przepisanych.

Sad Apelacyjny zwazyl, co nastepuje:

Postepowanie apelacyjne podlegalo umorzeniu w czesci, w jakiej powoddka cofnela apelacje.
Apelacja powéddki w zakresie, w jakim powodka jq podtrzymala, zastugiwala na uwzglednienie w
czesci, tj. co do zgdania zasqdzenia zados$éuczynienia w kwocie 40.000z1, w pozostalym zakresie
natomiast podlegata oddaleniu.

Cofniecie apelacji w czesci dotyczacej zadania zakazania pozwanej dokonywania dalszych naruszeni dobr osobistych
powodki, dokonane na rozprawie w dniu 10 maja 2013r., skutkowalo konieczno$cia umorzenia w tym zakresie
postepowania apelacyjnego, zgodnie z art. 391 § 2 kpc. Przedmiotem merytorycznego rozpoznania Sadu Apelacyjnego
byly zatem roszczenia o zasadzenie odszkodowania oraz zado$éuczynienia i wydany w tym zakresie wyrok.

Na podstawie oceny caloksztalttu materialu dowodowego zgromadzonego zar6wno w toku postepowania przed Sadem
I instancji, jak i w ramach postepowania apelacyjnego, Sad Apelacyjny uznal, ze roszczenie o zado$éuczynienie
zastugiwalo na uwzglednienie co do kwoty 40.000z}, natomiast w pozostalym zakresie, podobnie jak roszczenie o
odszkodowanie w catoSci, podlegalo oddaleniu.

Odnoszac sie do zarzutow skarzacej w pierwszej kolejnosSci stwierdzié nalezy, ze Sad Apelacyjny stoi na stanowisku, iz
skuteczne podniesienie zarzutu obrazy art. 328 § 2 kpc poprzez wadliwe sporzadzenie uzasadnienia moze mie¢ miejsce
wylacznie wowcezas, gdy z powodu braku w uzasadnieniu wymaganych w tym przepisie elementow, zaskarzony wyrok
nie poddaje sie kontroli instancyjnej (por. uzasadnienie wyroku SN z 15 kwietnia 2005r., 1 CK756/04, LEX nr 301885).
Powyzsza sytuacja nie miala za§ miejsca w niniejszej sprawie. Wbhrew twierdzeniom skarzacej, uzasadnienie Sadu
Okregowego zawiera bowiem wskazanie podstawy faktycznej i prawnej rozstrzygniecia, a takze wnikliwa i szczegblowa
ocene materialu dowodowego (k. 541 — 544). Podkresli¢ przy tym nalezy, ze z uzasadnienia zaskarzonego wyroku
wprost wynika, ze Sad Okregowy opart kwestionowane przez powodke rozstrzygniecie cze$ciowo rowniez o zeznania
swiadkow: I. D. (k. 536) i A. T. (k. 537, k. 539 — 540), a takze E. T. (1) (k. 537, 540).

W Swietle powyzszego zarzut naruszenia art. 328 § 2 kpc nie zastugiwal na uwzglednienie. Uzasadnienie tegoz zarzutu,
odnoszace sie do dokonania blednych ustaleni faktycznych nie przystaje do jego tresci.



W ocenie Sadu Apelacyjnego w oparciu o caloksztalt materialu dowodowego Sad Okregowy poczynil réwniez
prawidlowe ustalenia faktyczne, ktére Sad Apelacyjny w calo$ci przejmuje jako wlasne. Podkresli¢ przy tym nalezy,
ze z treSci apelacji wynika, ze to nie stan faktyczny ustalony przez Sad I instancji, a jego ocena prawna zostala
zakwestionowana przez skarzaca.

Podkresli¢ przy tym nalezy, ze wbrew odmiennemu stanowisku skarzacej z uzasadnienia zaskarzonego wyroku w
szczegblnosci wynika, iz Sad I instancji ocenil obydwa nagrania z plyty DVD z k. 148 (por. str. 17 uzasadnienia
zaskarzonego wyroku).

W ocenie Sadu Apelacyjnego racje ma natomiast skarzaca kiedy zarzuca Sagdowi Okregowemu bledna ocene prawnag
faktoéw oraz naruszenie art. 24 ke (znajdujgcego w niniejszej sprawie zastosowanie w zw. z art. 43 kc) poprzez uznanie,
ze emisja przedmiotowych materialow filmowych nie stanowila naruszenia jej dobr osobistych, a w ocenie Sadu
Apelacyjnego pozwany w odniesieniu do cze$ci naruszen nie obalit ustawowego zalozenia bezprawnoéci jego dzialania.

Sad I instancji w uzasadnieniu zaskarzonego wyroku stwierdzit bowiem, ze wszystkie stwierdzenia i informacje
zawarte w obu reportazach odpowiadaly prawdzie, a ponadto sposéb wypowiedzi wybranej przez autora i zarazem
prowadzacego program (...) byl wywazony, bez tonu oskarzycielskiego, za$ tematyka dotyczyla faktéw ,,waznych
spolecznie” (k. 549), w zwigzku z czym brak bylo podstaw do przyjecia, iz dobra osobiste powddki zostaly naruszone,
i to w sposob bezprawny. Tymczasem Sad Apelacyjny, po dokonaniu analizy zalaczonych do akt sprawy nagran oraz
w $wietle caloksztaltu materialu dowodowego, doszed} do zgota odmiennych wnioskéw, uznajac, ze takie naruszenie
mialo w niniejszej sprawie miejsce poprzez wyemitowanie programéw pokazujacych jednostronny, negatywny obraz
dzialalnoSci powodowej Fundacji, oparty wylacznie o wypowiedzi dzieci lub osdb, ktdre czuja sie pokrzywdzone, bez
umozliwienia drugiej stronie ustosunkowania sie do stawianych jej zarzutéw w sposéb adekwatny, co niewatpliwie
narusza zasady szczegdlnej starannosci i rzetelno$ci dziennikarskie;j.

Wbrew odmiennemu stanowisku Sadu Okregowego oba reportaze, przedstawiajace (zaréwno poprzez swoja tresé
stowna, w tym wypowiedzi redaktora C. i mieszkancéw osrodka, jak i obraz, pokazujacy m.in. bardzo zle warunki
bytowe w o$rodku ) w jednoznacznie negatywnym $wietle oSrodek dla bezdomnych, naruszaja dobra osobiste
powodowej Fundacji — dobre imie i wizerunek, poniewaz kreuja negatywny obraz Fundacji jako podmiotu
prowadzacego przedmiotowy oSrodek. Podkresli¢ nalezy, ze ze strony redaktora prowadzacego lub narratora w obu
reportazach nie pada praktycznie ani jedno zdanie, ktore mialoby dla powodki wydzwiek pozytywny. Rozmoéwcami
dziennikarzy byly osoby wypowiadajace sie wylacznie negatywnie o funkcjonowaniu oérodka. Dzialania E. T. (1),
osobiécie zaangazowanej w prowadzenie przedmiotowego o$rodka i zarazem bedacej Prezesem powodowej Fundacji,
uprawnionym do jej jednoosobowej reprezentacji, zostaly przedstawione jako szykanowanie pensjonariuszy o$rodka
zamiast pomagania im i préby ,dorobienia si¢”. Tym samym nalezalo uznaé, ze w negatywnym Swietle zostala
postawiona sama Fundacja, ktérej wiarygodnosé, jako instytucji dobroczynnej, dzialajacej na rzecz os6b bezdomnych,
zostala w powaznym stopniu podwazona.

Pierwszy z dwoch reportazy zaczyna sie stowami: ,Dzi§ w (...) zarabianie na ludzkiej biedzie, czyli skandal w
oérodku dla bezdomnych w O.. Ponizanie, zmuszanie do ciezkiej, czesto ponad sile pracy — tak wyglada codzienno$c
mieszkancow o$rodka dla bezdomnych w O.. Pensjonariusze, zamiast znalez¢ wsparcie, serce i cieplo, narazeni sa
na nieustajace szykany”. Powyzszy komentarz, zapowiadajacy reportaz, zawiera jednoznaczna sugestie, iz Fundacja
zarabia ,na ludzkiej biedzie”, szykanuje bezdomnych, zamiast im pomagaé, co komentator podsumowal stowem
»skandal”. Wbrew odmiennemu stanowisku Sagdu Okregowego, w ocenie Sadu Apelacyjnego powyzsze sformutowania
wskazuja na oskarzycielski, a nie wywazony ton programu.

Skarzaca podnosila, ze jej dobra osobiste naruszaly zawarte w reportazach informacje, jakoby Fundacja zle
traktowala pozostajace pod jej opieka dzieci (zabieranie smoczkow, bucikéw, nieludzkie traktowanie), stosowane byly
niedopuszczalne metody wychowawcze (nakazywanie dzieciom kopania dotu lyzeczka od herbaty, zamykanie dzieci w
klatce z groznym psem — na przykladzie chlopca o imieniu S.), a takze, iz Fundacja pobiera od pensjonariuszy oplaty, co
przez redaktora C. zostalo przedstawione jako bezprawne, jak rdbwniez bezpodstawnie usuwa mieszkancow, umieszcza



dzieci w placowkach opiekuniczych, a takze prowadzi dzialalno$¢ przestepcza lub na granicy prawa, w zwiazku z czym
Fundacja interesuje sie prokuratura.

Wszystkie powyzsze informacje rzeczywiscie znajdujg sie w reportazach, ktorych nagrania zostaly dolaczone do akt
sprawy. celowe i spolecznie pozadane jest podnoszenie tematu bezdomnos$ci w kazdym jego aspekcie. Jednakze Sad
Apelacyjny zauwaza przy tym, ze kwestie poruszane w reportazach przedstawione zostaly w sposéb jednostronny,
w formie oskarzycielskich wypowiedzi os6b, pozostajgcych z Fundacja, czy jej Prezesem w konflikcie, a takze os6b,
ktorych wypowiedzi mogly fatwo staé sie przedmiotem manipulacji, co powinno rzutowac na ocene ich wiarygodnosci
(dzieci), bez obiektywnego komentarza oraz bez kazdorazowego umozliwienia E. T. (1) jako Prezesowi powodowej
Fundacji zajecia stanowiska co do kazdego z tych zarzutéw, czy choéby skomentowania konkretnej sytuacji. Takie
dzialania w ocenie Sadu Apelacyjnego niewatpliwie naruszaja standardy dziennikarskiej staranno$ci ( art.12.1.p.1
ustawy z 26.01.1984r. Prawo prasowe, Dz.U.84.5.24 ze zm. ).

W kwestii rzekomego zlego traktowania dzieci program oparty jest o przedstawiong calkowicie bezkrytycznie
wypowiedz chlopca o imieniu S., ktorego rodzice (jak wynika z dalszej czesci reportazu) zostali wyrzuceni z o§rodka i w
zwigzku z tym pozostaja w konflikcie z Fundacjg. Ani autorka reportazu, ani redaktor prowadzgcy program nie zwrdcili
uwagi widzoéw na powyzszy kontekst, w szczegblnos$ci na to, ze istnieje mozliwo$é, ze wypowiedz chlopca mogla nie
mieé charakteru spontanicznego; dzieci mogly by¢ bowiem poinstruowane przez rodzicow, ktérzy moga mieé osobisty
motyw w przedstawieniu powodowej Fundacji w negatywnym $wietle.

Podkreslenia wymaga fakt, iz ustawodawca, bedac $§wiadomym takiego zagrozenia, w postepowaniu sagdowym
w sprawach malzenskich, a zatem w sprawach dotyczacych ich rodzicow, calkowicie wykluczyl mozliwosé
przestuchiwania w charakterze $wiadkow maloletnich, ktérzy nie ukonczyli lat trzynastu, a zstepnych stron, ktorzy
nie ukonczyli lat siedemnastu (art. 430 kpc). Powyzsze wskazuje, ze wiarygodno$é wypowiedzi dzieci w sytuacji,
gdy ich rodzice sg stronami konfliktu, jest jeéli nie ograniczona, to przynajmniej oparcie sie o ich relacje wymaga
szczegoblnej ostroznosci, a w szczegolnosSci uzyskania potwierdzenia takze z innych zroédel — np. od innych mieszkancéw
przedmiotowego oérodka. Tymczasem w wypowiedziach innych osob brak jest jakiejkolwiek wzmianki na temat
zamykania dzieci w klatce z psem; jedynym zrédlem tej informacji pozostaje zatem wypowiedz chlopca o imieniu
S.. Nie spos6b, w ocenie Sadu Apelacyjnego, nie zauwazy¢, ze powyzsze dodatkowo obniza wiarygodno$¢ tej relacji.
Wydaje sie bowiem, ze tak szokujace praktyki, odbywajace sie w o§rodku zamieszkalym przez liczng grupe os6b (ponad
100, jak wynika z dalszej tresci reportazu), musialyby by¢ zauwazone i zapamietane przez innych jego mieszkancow
lub postronnych swiadkow.

Podkresli¢ przy tym nalezy, ze wypowiedz dziecka na temat zamykania go w budzie razem z psem jest zilustrowana
zdjeciami groznych, agresywnych pséw, z ktérych jeden (pokazany w zblizeniu) przez kilka sekund warczy na obiektyw
kamery przez siatke, co dodatkowo buduje nastroj grozy, potegujac negatywny wydzwiek tej historii. Jednoczesnie w
reportazu brak jest informacji, czy ktérekolwiek z pokazanych zwierzat jest psem o imieniu A., o ktérym wspomina
wypowiadajace sie przed kamera dziecko.

Rowniez relacja na temat niedopuszczalnej praktyki wychowawczej polegajacej na zmuszania dzieci do kopania
dwumetrowego dolu za pomoca lyzeczki od herbaty zostala przedstawiona wylacznie przez tego samego chlopca o
imieniu S. — nie potwierdza jej zadna z oséb wystepujacych w programie, w szczegolnoéci zaden dorosly ani zadna
osoba nadal przebywajaca w oSrodku.

W $wietle powyzszego nalezalo uznac, ze w reportazu przedstawiono jako niepodwazalne fakty informacje pochodzace
wylacznie od maloletniego o imieniu S., w zZaden inny sposob niepotwierdzone, a tym samym budzace watpliwoSci
co do ich wiarygodno$ci. Wobec tego, ze istnieja powazne watpliwoSci co do tego, czy takie zdarzenia mialy miejsce,
wydaje sie, ze rzetelno$¢ dziennikarska nakazuje umozliwienie przedstawicielce powodowej Fundacji prowadzacej
przedmiotowy o$rodek ustosunkowanie sie do tego konkretnego zarzutu. Brak takiej mozliwoS$ci czyni powyzsza
relacje jednostronna.



Na temat odbierania dzieciom opuszczajacym wraz z rodzicami oérodek smoczkow, czy bucikow, wypowiadaja sie
wylacznie osoby, ktoére zostaly z osrodka wyrzucone, réwniez bez wyja$nienia kontekstu sytuacyjnego (brak wskazania
zjakich przyczyn i w jakich okoliczno$ciach opuscili osSrodek). Osoby wypowiadajace sie nie ujawniajg nazwisk, starsza
kobieta, przedstawiona jako H. nie pokazuje nawet twarzy. ROwniez o wyjaénienie tej kwestii dziennikarze nie zwrocili
sie do prowadzacej osrodek jako Prezes powodowej Fundacji E. T..

Okoliczno$é, iz E. T. (1) uczestniczyta w nagraniu reportazu, poniewaz oprowadzala ekipe telewizyjng po terenie
o$rodka, nie §wiadczy o tym, iz miala ona mozliwoéé ustosunkowania sie do kazdego z powyzszych zarzutow.
Podkresli¢ bowiem nalezy, ze chlopiec o imieniu S. i jego rodzina nie przebywaja na terenie osrodka, w zwigzku z czym
rozmowa z nimi byla nagrywana w miejscu ich obecnego zamieszkania i nie wypowiadali sie w obecnoéci E. T. (1). Tym
samym Prezes powodowej Fundacji nie miala mozliwo$ci wyrazenia w tej kwestii swojego stanowiska, podwazenia,
czy chocby skomentowania relacji chlopca o imieniu S., mezczyzny o imieniu H. oraz kobiet o imionach B. i H..

Podkresli¢ przy tym nalezy, ze powyzszym tezom przecza zeznania przestuchanych w charakterze $wiadkow
pracownikéw i pensjonariuszy oérodka. Swiadek M. Z. (2) zeznal, ze jakkolwiek E. T. (1) jest osoba porywcza, to nigdy
nikogo nie bila ani nie krzywdzila, na pewno nie moglaby skrzywdzi¢ dziecka, zrelacjonowal réwniez stowa jednego
z podopiecznych o$rodka, ktéry mial powiedzieé: , T. moze byla wiedZma, ale jakby zobaczyla, ze rodzic robi krzywde
dziecku, to by go chyba zabila” (k. 245). Swiadek ten potwierdzil rowniez twierdzenia strony powodowej, ze mezczyzna
wypowiadajacy sie w pierwszym z reportazy jako H. zostal wyrzucony z o§rodka za naduzywanie alkoholu, za$ chlopiec
o imieniu S. jest synem jego oraz kobiety wypowiadajacej sie w reportazu jako B. (k. 245). Mozliwo$¢ zamkniecia
chtopca w kojcu z psem o imieniu A.§wiadek ten kategorycznie wykluczyt wskazujac, ze gdyby S. byt szczuty tym psem,
»to ten chlopak juz by nie zyl” (k. 428). Réwniez §wiadek J. G., pracownik o§rodka zeznal, ze calkowicie nie zgadza sie
zreportazem. Swiadek ten podal wprawdzie, ze na terenie oérodka przebywal pies o imieniu A., ale Ze nie jest mozliwe,
aby dziecko bylo zamykane w jego budzie, poniewaz A. jest duzym psem obronnym, kaukazem (k. 247). Powszechnie
wiadomo za$, ze psy tej rasy sa agresywne. Niewatpliwie zatem dziecko zamkniete z takim zwierzeciem nie wyszloby
bez szwanku.

Rowniez $wiadek I. B. pozytywnie ocenila dzialalno$¢ Fundacji i jej Prezesa podnoszac, ze to dzieki E. T. (1) konczy
studia i ma wlasne mieszkanie (k. 368). Swiadek zaprzeczyla réwniez, jakoby chlopiec o imieniu S. byl zmuszany
do kopania dotu lyzeczka i stwierdzila, ze dzieci w oSrodkach Fundacji byly zawsze dobrem nadrzednym (k. 368), a
Swiadek B. O. podala, ze E. T. (1) zawsze wstawiala sie za dziecmi z osrodka — w sytuacji, gdy jedna z nauczycielek w
miejscowej szkole ponizala dzieci, E. T. (1) przyczynila sie do jej zwolnienia. Swiadek zaprzeczyla, jakoby chlopcu o
imieniu S. kazano kopa¢ dol, wskazala natomiast, ze podobnie jak inne dzieci D. P. i A. M. (wystepujacych w reportazu
jako B. i H.) byt dzieckiem trudnym, niegrzecznym (k. 280 i n.). Swiadek zeznala, ze pies o imieniu A. byt uwigzany
na posesji E. T. (1) i pod jej nieobecnosé¢ $wiadek podsuwala mu jedzenie grabiami, poniewaz bala sie blizej podejsé.
Natomiast pies, ktory zostal pokazany w materiale filmowym, to pies nalezacy do D. P. i A. M.. Swiadek podniosta
tez, ze E. T. (1) bywala nieprzyjemna, ale nie w stosunku do dzieci, ale w stosunku do rodzicoéw, ktorzy naduzywali
alkoholu zamiast zajmowa¢ sie dzie¢mi (k. 281). Powyzsze potwierdzaja réwniez zeznania cytowanego juz $wiadka M.
Z. (2), ktory zeznal, ze E. T. (1) przeciwstawiala sie gorszemu traktowaniu dzieci z oSrodka w szkole, raz nawet zrobila
w zwigzku z tym awanture w szkole w O. (k. 428).

Sad Apelacyjny stoi przy tym na stanowisku, Ze nie znosi odpowiedzialno$ci z tytulu ochrony doébr osobistych
odwolanie sie do ocen i opinii wyrazanych przez inne podmioty, ujawnione badz nieujawnione w materiale prasowym.
Taka konstrukcja publikacji nie zwalnia bowiem dziennikarza z dolozenia szczego6lnej starannosci i rzetelnosci przy
zbieraniu i wykorzystywaniu materialu prasowego, a obowiazek wynikajacy z art. 12 ust. 1 Prawa prasowego nie zostaje
wylaczony. Autor artykulu powinien uwzglednié, ze osoby, z ktérymi rozmawia przygotowujac material prasowy, moga
by¢ zainteresowane w okreSlonym przedstawieniu danego tematu, a przezto nie zawsze mozna je traktowaé jako osoby
wiarygodne, nie moga wiec by¢ uznane za zrodlo obiektywnie wiarygodne. Tym samym powolanie w artykule zrodla
informacji nie wylgcza bezprawno$ci dzialania autora, ktéry musi rzetelnie zbiera¢ materialy do swej publikacji, w tym



weryfikowa¢ uzyskane wiadomo$ci (por. uzasadnienie wyroku Sadu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 30 listopada
2012r., VI ACa 728/12, LEX nr 1289627).

W takim stanie rzeczy Sad Apelacyjny uznal, ze podajac do publicznej wiadomo$ci jako fakty niepotwierdzone przez
nikogo relacje os6b (w tym maloletnich), zaangazowanych emocjonalnie w konflikt z E. T. (1), nieukrywajacych
swoich negatywnych emocji w stosunku do jej osoby, niewatpliwie naruszajace dobre imie powodowej Fundacji,
bez jesli nie skonfrontowania os6b wypowiadajacych sie z przedstawicielem Fundacji, to przynajmniej umozliwienia
kierownictwu oSrodka zajecia stanowiska po zapoznaniu sie ze stawianymi przez te osoby zarzutami, pozwana nie
dochowala szczegolnej staranno$ci dziennikarskiej, a tym samym opublikowanie reportazy stanowilo w tym zakresie
naruszenie dobr osobistych pozwanej o charakterze bezprawnym i zawinionym.

W ocenie Sadu Apelacyjnego dobra osobiste powddki naruszone zostaly rowniez poprzez przedstawienie kwestii
pobierania przez Fundacje oplat za przebywanie w o$rodku. Fakt pobierania tych oplat ma charakter bezsporny —
wynika z regulaminu osrodka, nie byt przez powodowa Fundacje kwestionowany, wprost potwierdzila go E. T. (1)
przed kamera w pierwszym z programow.

Kwestia ta zostala jednak przedstawiona w sposob kreujacy negatywny wizerunek Fundacji, w tonie niewatpliwie
oskarzycielskim. Narrator w pierwszym reportazu stwierdza bowiem, ze ,Na tym nie koniec. Za mieszkanie w takich
warunkach, ktore sa wiecej niz skromne, za marne i brudne domki kempingowe, pani prezes pobiera oplate”. Tym
samym fakt pobierania oplaty zostal przedstawiony jako oburzajaca, naganna moralnie praktyka.

W odrdéznieniu od incydentéw z psem, z kopaniem dotu lyzeczka, czy odbieraniem dzieciom smoczkéw, w kwestii
pobierania oplat za przebywanie w osrodku dziennikarka wprost zadala pytanie E. T. (1), umozliwiajac jej
wypowiedzenie sie na ten temat. WypowiedZ ta skomentowana zostala jednak przez narratora rowniez w sposob
jednoznacznie negatywny: ,,0 tym, ze Fundacja brala pieniadze od Rumunéw, pani prezes opowiada bez zenady”,
co sugeruje, iz jest to okoliczno$¢ co najmniej wstydliwa, o ktorej prezes Fundacji powinna wypowiadaé sie ze
skrepowaniem. I dalej: ,,Pani T. czuje sie bezkarna. Nic sobie nie robi ze stawianych jej zarzutéw”. Sad Apelacyjny
zauwaza przy tym, ze dziennikarka w pierwszym programie zadala E. T. (1) pytanie: ,Czy to prawda, ze bogaci sie pani
na cudzej biedzie”, co niewatpliwie koresponduje z wypowiedzig redaktora C. rozpoczynajaca program.

W tym kontekScie w ocenie Sadu Apelacyjnego wywiad z Prezesem stowarzyszenia (...) stanowi wylgcznie pozoér
obiektywnego komentarza i osadzenia reportazu w szerszym kontekscie dyskusji o waznym problemie spolecznym,
jakim jest kwestia rozwigzywania problemoéw ludzi bezdomnych. Redaktor C., nawiazujac do materialu filmowego
z oSrodka prowadzonego przez powodke stwierdza bowiem: ,Jak widzieliémy przed chwilg w reportazu, sa ludzie,
ktorzy probuja sie dorobi¢ na ludzkiej biedzie”. Tym samym dokonuje kategorycznego wartoSciowania sugerujac, ze
to E. T. (1) jest osoba, ktora ,,probuje dorobié sie na ludzkiej biedzie”, co wydaje sie by¢ teza przewodnia programu.

Tymczasem po pierwsze w zadnym z reportazy nie wskazano zadnych okolicznoS$ci §wiadczacych o tym, ze E. T. (1)
»dorobila sie” na prowadzeniu przedmiotowego oSrodka. Wrecz przeciwnie — w materiale filmowym widaé, ze mieszka
ona w otoczeniu swoich podopiecznych. Rowniez §wiadek M. Z. (2) zeznal, ze E. T. (1) mieszkala na terenie o$rodka,
jadla posilki pochodzace z tej samej kuchni, z ktérej jedzenie otrzymywali pensjonariusze i zajmowala taki sam domek
— 713 tylko réznica, ze ogrodzony, zeby podopieczni nie przychodzili ze swoimi problemami np. o godz. 4 rano (k. 246).

Poza tym w trakcie programu nie zostalo wyjasnione, ze pobieranie oplat przez osobe prawna prowadzaca prywatny
os$rodek nie jest bezprawne, poniewaz zaden przepis tego nie zakazuje. Odpowiadajac na formulowane w sposob
oskarzajacy powodke pytania redaktora C. pytania Prezes Stowarzyszenia (...) wypowiadala sie miedzy innymi o
niedopuszczalnoéci zmuszania pensjonariuszy do wykonywania pracy bez podania uzasadnienia, bez okazania im
regulaminu, czy wyjasnienia zasad, na jakich przebywaja w danym osrodku, a takze o niedopuszczalnoéci zmuszania
do wykonywania pracy dzieci. Zestawienie tej wypowiedzi z wcze$niejszym materialem filmowym bez odpowiedniego
komentarza sugeruje, ze taka wlasnie sytuacja miala miejsce w oérodku powodowej Fundacji. Tymczasem — jak juz
wskazano powyzej — w ocenie Sagdu Apelacyjnego prawdziwo$é twierdzen o zmuszaniu dzieci do pracy, wyrzucaniu
rodzin z dzieémi na bruk, etc., nie zostala nalezycie potwierdzona. Prezes (...) stwierdzila rowniez, ze pensjonariusze



os$rodka dla bezdomnych nie moga by¢ z niego wyrzucani, ,chyba ze famia w sposob razacy przepisy, ktére obowiazuja
w oérodku, to jest lamanie abstynencji, zakaz agresji”. Tymczasem w programie nie wskazano, z jakich przyczyn
rodzina, ktéra wypowiadala sie w pierwszej czeSci programu, zostala z niego usunieta. Powodka podniosla za$, ze
mezczyzna przedstawiony jako H. zostal z oSrodka usuniety za naduzywanie alkoholu, natomiast osoba okreSlona
jako B. nie zostala wcale wyrzucona wraz z dzieémi, ale opuscila o$rodek, aby udaé sie do swojego konkubenta (k.
172), co potwierdzili rowniez powolani wyzej §wiadkowie. Poza tym z treSci regulaminu, do ktérego przestrzegania
zobowiazywali sie pensjonariusze oSrodka, zlamanie zakazu spozywania alkoholu, wybryki chuliganskie i kradziez
uzasadnialy natychmiastowe opuszczenie osrodka, ktore to postanowienie akceptowal kazdy podpisujacy regulamin
(k. 182).

W kwestii pobierania oplat Prezes (...) wskazala, ze w okreS§lonych wypadkach pensjonariusze dobrowolnie moga
wyrazi¢ zgode na przekazywanie cze$ci dochodow wiascicielowi osrodka — w ocenie Sadu Apelacyjnego taka sytuacja
miala za$§ miejsce w niniejszej sprawie, z akt wynika bowiem, ze wszyscy pensjonariusze przyjmowani do o$rodka
zapoznawali sie z regulaminem i wyrazali pisemna zgode na przekazywanie Fundacji 50% swoich dochodéw (k. 126
— regulamin), przy czym osoba, ktéra zadnych dochodéw nie uzyskuje, przebywa w o$rodku nieodplatnie. Takie
informacje nie znalazly sie jednak w reportazu, ktéry w zwigzku z tym réwniez w tej czeSci nalezalo uznaé za stronniczy.

W drugim z programéw oskarzycielski i wartoSciujacy ton jest jeszcze bardziej widoczny — w zapowiedzi reportazu
redaktor C. stwierdzil wprost, ze program bedzie poswiecony ,,wyzyskowi pod przykrywka dobroczynnos$ci”. Program
zostat zapowiedziany jako ,ciag dalszy skandalu w Fundacji ksieznej T.”. Dziennikarz stwierdzit réwniez, ze zar6wno
warunki, jak i sposob traktowania pensjonariuszy o$rodka jest ,,ponizej ludzkiej godnosci”.

Podkreslié nalezy, ze rowniez w drugim reportazu na temat oSrodka wypowiadaja sie w wiekszosci osoby, ktore juz w
nim nie przebywaja. Osoba, ktéra mowi, ze celem E. T. (1) bylo, by ,,w bardzo perfidny spos6b dorobi¢ sie na ludzkiej
krzywdzie” nie ujawnia personaliéw (poza imieniem A.) i nie pokazuje nawet twarzy. Réwniez w tym wypadku zarzut
bylego terapeuty o imieniu A. nie zostal przedstawiony E. T. (1) z mozliwo$cia ustosunkowania sie, w zwiazku z czym
reportaz ten stanowi wylgcznie zbior negatywnych wypowiedzi na temat jej dzialalnosci pochodzacych od o0séb, ktore
z r6znych przyczyn oSrodek opuscily. Poza osobami zaangazowanymi w dane zdarzenie i majacymi poczucie krzywdy
(jak kobieta o imieniu E., ktéra podaje, ze jej corka zostala umieszczona przez E. T. (1) w domu dziecka) na dany
temat nie wypowiadaja sie postronni §wiadkowie — np. inni pensjonariusze o$rodka. Dziennikarze nie zweryfikowali
np. prawdziwo$ci twierdzen o umieszczeniu dziewczynki w placowcee opiekunczo — wychowawcze;j.

W scenie w kuchni nowego osrodka w P. wida¢, ze w o$rodku panujg zle warunki (grzyb na Scianie). Powyzsze
$wiadczy¢ moze o braku funduszy na remont, tymczasem w reportazu okoliczno$é ta przedstawiona zostala w
spos6b mogacy sugerowad, ze E. T. (1) zamiast przeznaczaé Srodki uzyskiwane od pensjonariuszy na poprawe stanu
sanitarno — technicznego osrodka, zajmuje sie ,wyzyskiem pod przykrywka dobroczynnosci”, zgodnie z cytowana juz
zapowiedzig redaktora C..

O braku dziennikarskiej rzetelno$ci autoréw reportazy $wiadcza rowniez zeznania Swiadka I. B., ktérych wiarygodno$é
nie budzi watpliwo$ci Sadu Apelacyjnego, a ktora zeznala, ze w czasie ich nagrywania prowadzila kuchnie w o$rodku i
byla jedna z gléwnych postaci przedstawionych w materiale filmowym i uwaza, ze program byl przeklamany, poniewaz
co innego bylo nagrywane, a co innego ostatecznie znalazlo sie w materiale filmowym. Z zeznan $wiadka wynika, ze
nagranie z jej udzialem mialo charakter inscenizacji — jeden z realizatoréw podpalil jej thuszez na patelni méwiac, ze
tak bedzie bardziej dramatycznie, inny umiescil pod jej nogami mikrofon, a dziennikarka poinformowala ja, ze jezeli
pokaza co$ gorzej, to bedzie to z korzyscia dla Fundacji, bo w ten sposéb zyska sponsoréw (k. 370). Swiadek zeznala
roéwniez, ze udzielita wywiadu, w ktérym opowiadala o swojej pracy w oérodku, jednak jej wypowiedzi nie znalazly sie
w wyemitowanym reportazu (k. 370), podobnie jak wypowiedzi pensjonariusza o$rodka o imieniu S. (k. 371). Swiadek
zeznala, ze poza o$rodkiem prowadzonym przez powodowa Fundacje przebywala réwniez w (...) i tam roéwniez musiala
placié za pobyt w o$rodku (k. 373).



Rowniez $wiadek I. D. zeznala, Ze jej wypowiedzi zostaly pominiete w reportazu, mimo, ze w rozmowie z
dziennikarzami opowiedziala o zZyciu w oérodku i ze Prezes Fundacji jest dobrym czlowiekiem (k. 496).

Sad Apelacyjny uznaje zeznania wskazanych §wiadkow za wiarygodne we wskazanym zakresie ze wzgledu na to, iz
osoby te byly na terenie os$rodka i mialy moznoé¢ poczynienia przekazanych Sadowi spostrzezen. Za wiarygodne
Sad Apelacyjny uznaje zeznania §wiadka M. Z. (2), pomimo treéci jego wywiadu, jak na k. 659 — 660. Swiadek ten
nadal ocenia E. T. (1) krytycznie, jako osobe o trudnym charakterze, co nie odbiera mu wiarygodnosci w kwestiach
bezposrednio przekazanych Sadowi. Nic istotnego z punktu widzenia istoty sporu nie wniosly natomiast zeznania
przestluchanego przez Sad Apelacyjny $wiadka K. B., albowiem nie byly one powigzane z emisja przedmiotowych
reportazy.

Pominiecie wypowiedzi stawiajacych powddke w korzystnym $wietle i zawarcie w reportazu wylacznie wypowiedzi
krytycznych, w wiekszoSci zawierajacych relacje o niepotwierdzonych zdarzeniach, a tym samym wyselekcjonowanie
materialow w taki sposob, aby potwierdzaly one teze o ,dorabianiu sie na ludzkiej biedzie”, narusza standardy pracy
dziennikarskie;j.

Podkresli¢ przy tym nalezy, ze to dziennikarza obciaza dowod dzialania w obronie spolecznie uzasadnionego interesu
oraz dowdd, iz rzetelnie i starannie zebrane i zweryfikowane zrédla stanowily - wedlug obiektywnych kryteriéw
- uzasadniong podstawe do sformulowania zarzutu oraz ze okolicznoéci sprawy zostaly przedstawione w sposéb
wszechstronny i obiektywny (tak Sad Najwyzszy w uzasadnieniu wyroku z dnia 1 grudnia 2006r., I CSK 346/06,LEX
nr 560844). Wobec powyzszego Sad Apelacyjny uznal, ze w niniejszej sprawie strona pozwana nie wykazala, aby
oba programy zostaly nakrecone z zachowaniem szczegélnej starannosci i rzetelno$ci dziennikarskiej. Nalezy miec
bowiem na wzgledzie, ze wynikajacy z art. 12 Prawa prasowego obowiazek zachowania przez dziennikarza szczegblnej
starannoSci i rzetelno$ci przy zbieraniu i wykorzystaniu materialow prasowych oznacza kwalifikowana starannos$¢ i
rzetelno$¢ (tak Sad Najwyzszy w uzasadnieniu wyroku z dnia 8 pazdziernika 1987r., II CR 269/87, OSNC 1989/4/66).

Oceniajac rzetelno$¢ dziennikarska twdrcoéw obu programéw Sad Apelacyjny miat réwniez na wzgledzie okoliczno$ci
zajécia w siedzibie Fundacji, zrelacjonowane przez $wiadka B. O., ktdéra zeznala, ze mialo sie odby¢ spotkanie ze
sponsorami, a tymczasem do lokalu wkroczyla ekipa telewizyjna, napastliwie pytajac E. T. (1), dlaczego pobiera oplate
w wysoko$ci 50% dochodow, na skutek czego E. T. (1) zaslabla i zostala odwieziona karetka do szpitala (k. 284). W
ocenie Sadu Apelacyjnego prowokowanie tego typu sytuacji nie miesSci sie w granicach rzetelno$ci dziennikarskie;.

Poniewaz za$ bezprawno$¢ dzialania dziennikarza uchyla wykazanie, ze przy zbieraniu i wykorzystaniu materialow
prasowych dzialal w obronie spolecznie uzasadnionego interesu oraz wypelil obowigzek zachowania szczego6lnej
staranno$ci i rzetelnoSci (por. uchwala Sadu Najwyzszego w skladzie 7 sedziow, III CZP 53/04 z 18 lutego 2005r.,
OSNC 2005/7-8/114), w konsekwencji nalezalo uzna¢, ze pozwana nie wykazala w omawianym zakresie braku
bezprawnoSci naruszenia dobrego imienia powodki.

Art. 24 § 1 ke zaklada bowiem bezprawno$¢ naruszenia dobr osobistych, w zwiazku z czym ciezar udowodnienia
braku bezprawno$ci spoczywa na tym, kto dobro prawne narusza, a zatem na pozwanym. Bezprawnym za$ jest ,kazde
dzialanie naruszajace dobro osobiste, jezeli nie zachodzi Zadna ze szczegblnych okoliczno$ci usprawiedliwiajacych
takie dzialanie. Do okoliczno$ci wylaczajacych bezprawno$¢ naruszenia débr osobistych na ogoét zalicza sie:

1) dzialanie w ramach porzadku prawnego, tj. dzialanie dozwolone przez obowigzujgce przepisy prawa,
2) wykonywanie prawa podmiotowego,
3) zgode pokrzywdzonego (ale z zastrzezeniem uchylenia jej skutecznos$ci w niektérych przypadkach) oraz

4) dzialanie w ochronie uzasadnionego interesu” (K. Piasecki, Kodeks cywilny. Ksiega pierwsza. Cze$¢ ogblna.
Komentarz, Zakamycze, 2003).



Wobec wprowadzonego przez ustawe zalozenia bezprawnosci naruszenia dobr osobistych jedyna zatem okoliczno$cia,
ktora wykaza¢ musi powod, jest sam fakt naruszenia jego dobr osobistych, ktéry w sposéb oczywisty stanowi
zasadnicza przestanke powstania odpowiedzialno$ci z tytulu ochrony débr osobistych ,natomiast ciezar obalenia
ustawowego zalozenia bezprawnoS$ci dzialania naruszajacego dobro osobiste powoda spoczywa na pozwanym.
Odmienna interpretacja treéci przepisu art. 24 § 1 zd. 1 ke, dokonana przez Sad Okregowy, jest wadliwa.

Majac powyzsze na wzgledzie Sad Apelacyjny uznal, Ze pozwana naruszyta dobre imie i wizerunek powodowej Fundacji
w sposdb bezprawny i zawiniony w omowionym zakresie, co w oparciu o art. 24 § 1 kc w zw. z art. 43 ke i art. 448 ke
uzasadniato przyznanie powddce zadoSéuczynienia.

Powszechnie przyjmuje sie bowiem w orzecznictwie, ze art. 448 kc ma zastosowanie takze do ochrony dobr osobistych
0s6b prawnych (por. uzasadnienie wyroku Sadu Najwyzszego z dnia 24 wrzesSnia 2008r., II CSK 126/08, LEX nr
464461; takze uzasadnienie wyroku Sadu Najwyzszego z dnia 15 grudnia 1975r., I CR 887/75, LEX nr 7780). Przy
ustalaniu wysoko$ci zado§éuczynienia nalezy bra¢ pod uwage zaréwno skale naruszenia dobra i wplyw tego naruszenia
na wlasciwe funkcjonowanie osoby prawnej (por. uzasadnienie wyroku Sadu Najwyzszego z dnia 13 stycznia 2012r.,
I CSK 790/10, LEX nr 1129077).

Kierujac sie powyzszymi wzgledami Sad Apelacyjny uznal, ze odpowiednia sumg w rozumieniu powolanego wyzej
przepisu, przy uwzglednieniu caloksztattu okolicznos$ci niniejszej sprawy — j.w., jest kwota 40.000zl.

Zarazem Sad Apelacyjny uznal, ze dalej idace zadanie powodki jest nieuzasadnione. Nalezalo mie¢ bowiem na
wzgledzie, ze w obu reportazach negatywnie przedstawiona zostala przede wszystkim E. T. (1) — to jej personalnie
zarzucono m.in. zamykanie dziecka z psem, zmuszanie do kopania dotu lyzeczka do herbaty, a takze szereg innych
nieprawidlowos$ci w dzialalno$éci Fundacji.

E. T. (1) jest fundatorem i zarazem Prezesem powodowej Fundacji, uprawnionym do jej jednoosobowej reprezentacji
i przedmiotowy oérodek prowadzi nie jako osoba fizyczna, ale w imieniu i na rzecz kierowanej przez siebie Fundacji,
a zatem kreowanie jej negatywnego wizerunku i rozpowszechnianie negatywnych informacji na temat rzekomych
nieprawidlowosci w kierowaniu tym oérodkiem niewatpliwie rzutuje na dobre imie i wizerunek Fundacji w oczach
opinii spolecznej (por. cytowane juz uzasadnienie wyroku Sadu Najwyzszego z dnia 13 stycznia 2012r., I CSK 790/12,
LEX 1129077, w ktérym Sad ten stwierdzil, ze jeSli w wyniku rozpowszechniania nieprawdziwych informacji lub
nieuzasadnionych i ponizajacych, czy zniestawiajacych ocen dojdzie do naruszenia dobra osobistego dziennikarzy
pisma wydawanego przez okreslong osobe prawna, to uzasadnione bedzie takze przyjecie, ze nastapilo naruszenie
jej dobrego imienia jako wydawcy). W zwiazku z powyzszym Sad Apelacyjny uznal, ze tym samym naruszone zostaly
dobra osobiste Fundacji. Zarazem jednak przy ocenie wysokoSci zadoSéuczynienia nalezalo mie¢ na wzgledzie, iz
naruszenie dobr osobistych osoby prawnej mialo w takiej sytuacji charakter posredni. Niewatpliwie bardziej dotknieta
przedmiotowymi publikacjami mogla sie natomiast poczu¢ E. T. (1) jako osoba fizyczna.

Sad Apelacyjny zauwaza przy tym, ze zadana kwota 500.000zl jest sumg wygoérowang — zblizone kwoty sa
przyznawane w orzecznictwie sadow powszechnych np. w wypadkach $mierci lub ciezkiego uszczerbku na zdrowiu, a
zatem wowczas, gdy dobrem osobistym podlegajacym ochronie prawnej jest zycie lub zdrowie ludzkie.

Jakkolwiek przyjmuje sie, ze zadoSéuczynienie powinno mie¢ odczuwalng ekonomicznie wartosé, to jego podstawowa
funkcja jest wyréwnanie krzywdy, w zwiazku z czym jego wysoko$é powinna by¢ adekwatna do rozmiaré6w doznanej
przez pokrzywdzonego szkody niematerialnej. Zado$cuczynienie nie moze natomiast prowadzi¢ do wzbogacenia
pokrzywdzonego.

Wbrew odmiennemu stanowisku skarzacej, bez znaczenia dla okreslenia wysoko$ci zado$éuczynienia naleznego
powodowej Fundacji pozostaje przy tym okoliczno$¢ ewentualnego wplywu emisji obu programoéw na sytuacje
zawodowq i osobista pracownikdéw Fundacji, czy jej Prezesa. W niniejszej sprawie przedmiotem ustalen i rozwazan
Sadu jest bowiem wylacznie kwestia krzywdy doznanej przez powddke — osobe prawna. Osoby fizyczne, ktore rowniez



czuja sie pokrzywdzone przedmiotowa publikacja, moga natomiast wystapi¢ ze swoimi roszczeniami przeciwko
pozwanej w innym procesie.

Majac powyzsze na wzgledzie Sad Apelacyjny uznal, ze z tytulu zado$¢uczynienia nalezalo zasadzi¢ od pozwanej na
rzecz powodowej Fundacji kwote 40.000zl (bez odsetek, bo nie byly zadane). W tym zakresie apelacja skarzacej
podlegala uwzglednieniu (w tym tez zakresie Sad Apelacyjny uznaje za uzasadniony zarzut naruszenia przepisu art.
233 § 1 kpc, w sposob okreslony powyzej; pozwany naruszyl we wskazany powyzej sposéb wymienione dobra osobiste
powddki i w tym zakresie nie obalil bezprawnos$ci swego dzialania), natomiast dalej idaca co do zado$éuczynienia —
oddaleniu.

Natomiast w kwestii oceny zasadnoS$ci zadania zasgdzenia od pozwanej kwoty 2.000.000z} odszkodowania, Sad
Apelacyjny w pehi podzielil stanowisko Sadu Okregowego uznajac, ze powddka (cho¢ to na niej, zgodnie z art. 6 ke,
spoczywal ciezar dowodu) nie wykazala przestanek odpowiedzialnos$ci odszkodowawczej, tj. faktu zaistnienia szkody
(i jej wysokosci) oraz zwigzku przyczynowego pomiedzy emisja programoéow a szkoda.

Szkoda w rozumieniu art. 361 § 2 kc obejmuje strate, tzw. damnum emergens (zmniejszenie posiadanych juz
aktywéw lub zwiekszenie pasywdw), oraz utracone korzysci, czyli lucrum cessans. Skutkiem wyemitowania programu
przedstawiajacego Fundacje w negatywnym S$wietle moglo byé¢ zmniejszenie jej wplywow — w szczegolnosci od
indywidualnych darczyncéw. Czyn niedozwolony w postaci naruszenia renomy, dobrego imienia, nie oddzialuje
bezpos$rednio na majatek osoby poszkodowanej, a jedynie po$rednio — poprzez obnizenie wiarygodnoéci danej osoby
w oczach potencjalnych sponsoréw. W uzasadnieniu pozwu powddka wskazala, ze skutkiem emisji programu byla
eksmisja z dzialki zajmowanej w O. (k. 7), jednakze w ocenie Sadu Apelacyjnego brak jest jakiegokolwiek zwigzku
miedzy tymi zdarzeniami. Podkres$li¢ nalezy, ze eksmisja byla orzeczona jeszcze przed wyemitowaniem obu reportazy,
co wynika choéby z ich tresci. Podkresli¢ przy tym nalezy, ze powodka juz w pozwie wnosila o zasadzenie kwoty
2.000.000z}, a zatem jeszcze przed emisja drugiego programu.

To powoddka, jako wywodzgca z danego faktu skutki prawne, powinna wykazaé, ze na skutek emisji programow
zmniejszyly sie darowizny na rzecz Fundacji. Podkreslié przy tym nalezy, ze od szkody w postaci lucrum cessans nalezy
odroznié pojecie szkody ewentualnej, przez ktérg rozumie sie "utrate szansy uzyskania pewnej korzy$ci majatkowe;j".
Roznica wyraza sie w tym, ze w wypadku lucrum cessans hipoteza utraty korzy$ci graniczy z pewnoécia, a w wypadku
szkody ewentualnej prawdopodobiefistwo utraty korzysci jest zdecydowanie mniejsze. Przyjmuje sie, ze szkoda
ewentualna nie podlega naprawieniu (tak m.in. Sad Apelacyjny w Katowicach w uzasadnieniu wyroku z dnia 15
listopada 2011r., I ACa 689/11, LEX nr 1213883).

Z powyzszego wynika, ze domagajac sie odszkodowania z tytulu naruszenia jej dobr osobistych powddka powinna
wykaza¢, ze gdyby nie doszlo do emisji spornego materialu, Fundacja z prawdopodobienistwem graniczacym z
pewnoscia pozyskataby od darczyncéw darowizny o wartoéci 2.000.000z1.

W ocenie Sgdu Apelacyjnego powodka powyzszemu jednak nie sprostala, poniewaz zgromadzony material dowodowy
nie daje podstawy do przyjecia, ze tak duze prawdopodobienstwo pozyskania tak znacznych §rodkow rzeczywiscie
istnialo i zostalo zaprzepaszczone na skutek dzialania pozwane;j.

Wprawdzie $wiadkowie wskazywali, ze po wyemitowaniu obu programoéw ustaly darowizny dla Fundacji ze Szwecji,
jednakze zeznania te mialy charakter zbyt ogblny, aby mogly one stanowi¢ podstawe do ustalenia faktu zaistnienia
oraz rozmiaréw szkody. Swiadek R. B. zeznala jedynie, ze ze slyszenia od sasiadki wie, ze ,co$ sie takiego duzego
stalo przez ten program”, ze E. T. (1) przestala przyjezdza¢ (k. 307). Z powyzszego jednak nie wynika, iz darczyncy ze
Szwecji zaprzestali dokonywania darowizn na rzecz Fundacjii czy w zwigzku z tym (a jesli tak, to o ile) zmalaly dochody
Fundacji. Rowniez $wiadek M. Z. (2) zeznal, ze wedlug jego wiedzy Fundacja otrzymywala darowizny z zagranicy (w
tym ze Szwecji) i ze po emisji programu ,,z tymi darowiznami byly problemy”. Sposréd krajowych darczyncow, ktorzy
zaprzestali wspomagania Fundacji, wskazal wylacznie (...) Spéldzielnie (...) w O., jednakze nie podal szczegolow co do
wartoSci tych darowizn. Nadto informacje na ten temat uzyskal nie bezposrednio od tego podmiotu, a jedynie zastyszal
o tym pracujac w lokalnej gazecie (k. 246). Takze zeznania $wiadkow J. G. i I. B. maja wylacznie ogélny charakter



— $wiadek G. wskazal, ze po emisji programu przestaly naplywac¢ dary ze Szwecji, jednoczeénie jednak z zeznan tych
wynika, ze Swiadek nie zajmowal sie ksiegowoscia i nie ma szczegblowej wiedzy na temat tych darowizn (k. 247), a
$wiadek I. B. podala, Ze po emisji programu przez dtugi czas nie przybyt do Fundacji zaden tir z darami (k. 369).

Podkresli¢ przy tym nalezy, ze w charakterze §wiadka nie zeznawat zaden darczynca Fundacji, a jedynie pracownicy
oé$rodka i pensjonariusze.

Sad Apelacyjny w pelni podziela rowniez stanowisko Sadu Okregowego, iz powodka nie wykazala wysokosci
utraconych korzys$ci w kwocie 2.000.000z} zlozonymi do akt sprawy dokumentami. Ponadto wobec rozbieznosci
pomiedzy sprawozdaniem finansowym za rok 2004, zlozonym do akt, a sprawozdaniem zlozonym do Ministerstwa,
brak bylo podstaw do uznania tego dokumentu za wiarygodny dowod. Ze sprawozdania ztozonego do Ministerstwa nie
wynika za$, aby dochody Fundacji w 2004r. zmalaly w poréwnaniu z poprzednim rokiem ani aby sytuacja finansowa
Fundacji byla katastrofalna — wrecz przeciwnie, ujawnione zostaly obroty na poziomie 7.793.500 zl, co przy wydatkach
na poziomie 1.795.500 mln z daje prawie 6 mln zl nadwyzki.

Majac powyzsze na wzgledzie, Sad Apelacyjny umorzyt postepowania apelacyjne w czeéci, w jakiej apelacja zostala
cofnieta, zmienil zaskarzony wyrok w czesci dotyczacej oddalenia powodztwa o zado$éuczynienie w ten sposob, ze
zasadzil z tego tytulu od pozwanej na rzecz powoddki kwote 40.000z1, natomiast w pozostalym zakresie apelacje
powodki oddalil.

O kosztach procesu orzeczono zgodnie z art. 100 zd. 2 kpc, wobec tego, ze powddka wygrala proces co do kwoty
40.000zl, a przegrala co do kwoty 2.460.000zl, czyli w przewazajacej czeSci. Nadto powoddka cofnela apelacje w czesci
dotyczacej zadania niemajatkowego, rowniez w tym zakresie nalezalo zatem uznaé, ze pozwana wygrala proces. Na
koszty procesu nalezne pozwanej ztozyly sie koszty zastepstwa procesowego za II instancje, tj. stawka minimalna od
roszczen majatkowych i stawka minimalna od roszczenia niemajatkowego, obliczone zgodnie z § 6 pkt 7 w zw. z § 12
ust. 1 pkt 21 § 10 ust. 1 pkt 2 wzw. z § 12 ust. 1 pkt 2 rozporzadzenia Ministra Sprawiedliwosci z dnia 28 wrze$nia 2002
r. w sprawie oplat za czynno$ci radcow prawnych oraz ponoszenia przez Skarb Panstwa kosztow pomocy prawnej
udzielonej przez radce prawnego ustanowionego z urzedu (Dz.U.2013.490 j.t.).

Majagc powyzsze na wzgledzie, Sqd Apelacyjny orzekl na podstawie art. 391 § 2 kpc, art. 386 § 1 kpc,
art. 385 kpc i art. 100 zd. 2 kpc, w oparciu o art. 350 § 3 kpc z urzedu prostujqgc oczywistq omylke
pisarskaq w komparycji zaskarzonego wyroku co do oznaczenia przedmiotu sprawy.



